Samco+Turbo temperatuur

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Samco+Turbo temperatuur

Bericht door 93-SS-ARC » do 14 dec, 2006 23:19

Om t gat voorin de carlson bumper van m,n 900 t8 Red Arrow nuttig te maken en natuurlijk vanwege de extra flow en koeling, heb ik een FMIC ingebouwt. Nu heb ik na een blunder met cheapy ongewapende siliconen koppelstukken maar geinvesteerd in samco koppel stukken e.d.
Inmiddels sta ik op het punt om het geheel aan te sluiten lees ik op een label geschikt tot 180C. Nu wilde ik een samco koppelstuk direct op de turbo zetten maar vrees ik dat de lucht uitlaat kant van de turbo de 180C wel oversteigd.

Nu hoop ik dan ook dat er een ervarings deskundige mij vertellen kan of deze 180C grens problematisch gaat worden :roll:

Alvast bedankt

groeten jelmer

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » do 14 dec, 2006 23:57

De luchtuitlaat zit aan de koude kant, die zal de 180 graden niet halen, eerder een graad of 100 die via de intercooler wordt teruggebracht naar 60 graden. Het is wel heel belangrijk om de turbo goed af te draaien na het rijden, anders zal ook de koude kant flink heet worden.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 15 dec, 2006 0:02

Op mijn NG900 heb ik ook een Samco rechtstreeks op de inlaatzijde van de turbo gemonteerd. De turbo moet lucht leveren voor meer dan 300 pk, maar de siliconenslang kan er blijkbaar goed tegen. De Samco zit er nu zo'n drie jaar op.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 15 dec, 2006 0:47

:D Bedankt jongens ik denk dat ik t er maar op waag. Enuh Maarten is de samco die jij erop hebt voor zover jij weet een gewoon samco koppelstuk? er bestaat ook een 250C nomex(kevlar) versie.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 15 dec, 2006 0:56

Het is de gewone blauwe Samco die geschikt is tot 180'C.
De koppelstukken komen dicht in buurt van het uitlaatspruitstuk, maar er zijn geen beschadigingen door temperatuur te zien.

Afbeelding

Afbeelding

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » vr 15 dec, 2006 1:26

Thanks! hij zit er idd zowat tegen het spruitstuk aan! en zo te zien en aan de blauwe uitslag word ie bij jou wel heter als m,n 900 ooit aan zal kunnen :lol: dus dat word knutselen v/h weekend.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » za 16 dec, 2006 0:26

eeeuuuhhhh en nu ff in jip en janneke taal???

waar is die blauwe slang voor???

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » za 16 dec, 2006 1:37

sander69 schreef:eeeuuuhhhh en nu ff in jip en janneke taal???

waar is die blauwe slang voor???
lucht transport :lol: In mijn geval van de lucht uitlaat v/d turbo naar de FMIC (front mounted intercooler) en vervolgens naar het inlaatspruitstuk

En in Maarten's geval geloof ik van het lucht filter naar de lucht inlaat kant van de turbo.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » za 16 dec, 2006 11:27

juist.....

al met al leer ik toch elke keer weer iets....

dank je wel.....

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 16 dec, 2006 11:34

Wat voor intercooler heb je gebruikt?? Foto's???

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » za 16 dec, 2006 15:14

Hi Daan,

Foto's volgen komende week, dit omdat ik heb me voorgenomen ze pas te plaatsen als de hele handel naar wens functioneerd.
Dit vanwege de problematiek die 1.2bar per cm3 met zich mee brengt. Ik had hem al geinstaleerd met met (gewone) 2.5'' siliconen koppelstukken tbv luchtinlaat. Dit bleek niet echt goed bestand tegen de behoorlijk heftige combinatie van temperatuur en druk die de turbo voort brengt :oops:
Zolang de motor nog niet flink heet werd ging het prima en kon ik het potentieel van de intercooler goed merken, alsof het altijd goed turbo weer is. Tevens spoolt de turbo soepeler en sneller op en heb je bij minder druk meer power als voorheen. En als de druk boven de 0.8Bar komt word het pas echt feest dan voel je zo,n extra acceleratie dat je begint te vrezen dat je opstijgt, zeker in vergelijk met de standaard i.c situatie.
Nu was het in deze hoge druk zone dat het de koppelstukken een beetje teveel werd en met een luide psoef schoot een verbinding los oliedruk weg en motor uit en dat midden in de polder tijdens een sprintje vs. een opel :roll: :cry: Ter plaatse heb ik toen maar besloten om de oude i.c tijdelijk terug te hangen en eerst maar eens te investeren in fatsoenlijke koppel stukken die niet 2x hun normale omvang aan kunnen nemen en deze samco koppel stukken ga ik morgen instaleren.
Wat ook essensieel blijkt is een verdikte rand aan de uiteinden van de toegepaste allu pijpen, dit zodat de slangen klem hierachter blijft hangen, klemmen op een buis zonder verdikking zorgt ervoor dat het siliconen koppelstuk er gemakkelijker afgeperst word bij hogere turbo drukken is mijn ervaring :oops:

Op 900aero.com staat geschreven testdrive to see if the tubing holds the pressure, niets is minder waar en plan deze test rit altijd op een route waar je aan de kant kan want +/- 1.1kg per cm3 in een 2.5'' pijp brengt meer te weeg als je zou verwachten :wink:

De i.c die ik heb gebruikt heb ik in duitsland via ebay gekocht en zal ongetwijfeld z,n oorsprong in china vinden maar al met al een solide apparaat wat gemakkelijk te bevestigen is en goed afgewerkt de afm lxbxh 62x8x30cm. Deze past gemakkelijk achter de bumper en voor/onder de radiateur van m,n RA en vult het gat in de bumper precies op.
De slangen boel was even duur als de i.c zelf en is eeh heel pas en meet werk om op z,n plek te krijgen. zeker bij 2.5" buizen.
De koppelstukken en buizen waar ik na trail en error op uitgekomen ben, samco: 2x 90gr bocht 63mm, 2x90gr verloop 63-76mm, 2x koppelstuk 63mm, 1x 90gr verloop 51-63mm.
Allu buizen: 1x T-stuk tbv b.o.v 1x 90gr bocht 63mm, 2x 45gr gebogen pijp 30cmx63mm en een recht stuk van 12cm x 63mm.
En natuurlijk niet te vergeten een stuk of 20 slangenklemmen.

Afbeelding

NB: dit alles natuurlijk wel uitgaande van een getweakte Apc.

Groeten Jelmer

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » za 16 dec, 2006 18:45

foto's, foto's, foto's!! :applause:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 17 dec, 2006 16:43

Heb je de de compressor kant van de turbo nog moeten verdraaien ?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 17 dec, 2006 22:32

Vyv schreef:Heb je de de compressor kant van de turbo nog moeten verdraaien ?
Hi Vyv, ik heb nog niks verdraait. Dit omdat ik voor nu nog even gebruik maak van de bestaande 55mm pijp, dit totdat ik goed en wel besloten heb waar ik m,n accu heen ga verhuizen. Om vervolgens genoeg ruimte te krijgen om ook t eerste stuk vanaf turbo (25cm) van 63mm pijp te voorzien.

Bij deze de foto,s:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

PS: de ic lijkt onder de bumper uit te steken op de laatse foto, hij valt er echter 1cm binnen.

Groeten Jelmer

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 17 dec, 2006 22:36

Ahum... Very impressive.... Nice!

Wat heeft het allemaal ongeveer gekost als ik vragen mag (maw wat ben ik kwijt als ik het ook wil... 8) )
Los van het feit of het echt helpt en nuttig is, want dat blijft toch altijd een discussie, vind ik het erg stoer staan. Alleen daarom al krijg je van mij +2pk... :wink:

daan

Plaats reactie