Brandstof weetjes.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Injectie
Moderator

Brandstof weetjes.

Bericht door Injectie » di 16 jan, 2007 8:25

Ik vond dit net op een ander forum. Maar vond het wel een interessante lap tekst.

Quote afkomstig van Driving fun.com
Er zijn in Nederland bijna geen auto's die een octaalgetalminimum van 98 hebben. Dan hebben we het over een stuk of 500 maar, het merendeel bijna een halve eeuw oud en voor de meeste mensen volstrekt onbetaalbaar, de overigen hoofdzakelijk Japanse supercar-imports als bijv Supra's en Skylines. Sinds 1992 zijn alle auto's Europees gezien verplicht om te kunnen rijden op RON95. Daar zorgen de diverse sensoren en het motormanagement voor. Ook supersportauto's vallen daaronder, je kan met gemak een gloednieuwe Enzo voltanken met RON95 benzine en er mee rijden. Wat wél goed mogelijk is, is dat de fabrikant voor RON98 een aparte set instructies in het management heeft gedaan, zodat ontstekingstijden e.d. aangepast worden aan de soort brandstof. In dat geval zie je dus in het instructieboekje staan dat je kan rijden op RON95, maar dat RON98 wordt aangeraden.

V-Power is trouwens inderdaad RON97, maar in Nederland mag die term niet gebruikt worden, dus vandaar dat er 95 op de pomp staat. Ultimate is RON100, maar ook die term mag hier niet gebruikt worden, dus vandaar 98 op de pomp. BP verkoopt in Nederland dezelfde Ultimate als in Duitsland, terwijl Shell in Duitsland 100 octaan verkoopt, en in Nederland 97. Excellium is 98 octaan. Dit verklaart het (kleine) prijsverschil tussen V-Power, Ultimate en Excellium. Ultimate is meestal een 1,5 cent duurder (adviesprijs) dan V-Power, Excellium valt er precies tussenin. Wat ik me hierbij voorstel als reden voor dat RON-verschil is dat Shell geprobeerd heeft de prijs niet te ver weg te laten lopen van Euro en dat BP de marketing echt richt op de prestaties (hetzij meer vermogen of zuiniger rijden) en daarom bewust heeft gekozen om de kwaliteit verder weg te leggen van normale Euro.

Zelf werk ik voor een van de grote oliemaatschappijen, maar ongeacht welke het is adviseer ik altijd aan mensen om zélf gewoon de verschillende brandstoffen uit te proberen en te kiezen welke ze het beste bevalt. Het is namelijk goed mogelijk dat de ene auto beter rijdt op V-Power dan op Ultimate en de andere weer beter reageert op bijv Excellium, en nog een andere beter op normale Euro95 dan op één van de premium brandstoffen. Hoe beter de respons is op een premium brandstof ligt meer aan de kwaliteit van het motormanagementsysteem van de fabrikant dan aan de brandstof zelf. De manier waarop dat systeem reageert op de brandstof is wel direct verbonden met de kennis over die brandstof. V-Power is ontwikkeld met VAG-groep (Skoda WRC) en Ferrari, Ultimate o.a. met Ford-groep (WRC). Grote kans dus dat je Volkswagen beter reageert op V-Power dan op Ultimate en je Volvo het fijner vind om Ultimate in de tank te krijgen.

Voor een groot deel is het ook subjectief en voor een deel is het lopen van je auto ook nog afhankelijk van de kwaliteit van de motorolie. Het gebruik van een slechte motorolie kan er voor zorgen dat je motor meer lawaai maakt door bijv trillingen en daardoor slechter lijkt te lopen.

Uit kostenoogpunt kiezen voor een premiumbrandstof zal je niet lukken. Ze zijn namelijk duurder en ook per kilometer zal het niet veel uitmaken, dan heb je het over tienden van centen. Wat je wel geld oplevert is het feit dat je verder rijdt op 1 tank en dus minder vaak stilstaat om te tanken. En die tijd is geld waard. Het is ook beter voor het milieu omdat er geen zwavel meer in de premium brandstof zit.

Verder nogmaals: tank zelf de verschillende brandstoffen en kies degene waar je je zelf het beste bij voelt, of het nu een onbemande pomp is of de duurste benzine die je kan vinden. Voor allemaal is een markt. Denk vooral aan waar je je auto voor gebruikt. Het is hetzelfde met tweakers. Voor "een bietje internetten en emailen" heb je geen E6600 nodig en voor high-end gamen kun je tegenwoordig niets met een P3.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 16 jan, 2007 9:52

Thanks Injectie, goed informatief stuk!

Wist ik helemaal niet dat ik altijd op RON100 reed. Dat bevalt mij in ieder geval uitstekend :D

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 16 jan, 2007 9:59

Dat verklaard een hoop, ik tank altijd ultimate omdat dat de enige brandstof is waarvan ik echt betere prestaties merk. Nu weet ik dus waarom.

Caspar

Bericht door Caspar » di 16 jan, 2007 10:47

Leuk stuk....ik heb dat met mijn T16 met v power..in de 9.3 gaat gewoon 95..

Sander
Forum Admin

Bericht door Sander » di 16 jan, 2007 11:21

Mijn T16 rijdt duidelijk soepeler op Ultimate.
Op Vpower reed ie "wel ok".
Op Euro95 vond ik alles nogal rauw klinken.

Blijft een luxe beest zo'n T16.

Sander

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 16 jan, 2007 13:22

ik ga ook maar ultimate tanken voortaan, met mijn T16 :twisted: als ik dit zo lees :lol:

davidjoost

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » di 16 jan, 2007 13:40

Die van mij houdt de druk ook beter vast op die Ultimate. Nu blijkt de RON-waarde dat nog eens te onderstrepen ;)

Iemand een idee waarom er in NL geen andere waardes dan 95 en 98 gevoerd mogen worden?

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 16 jan, 2007 13:54

Iemand een idee waarom er in NL geen andere waardes dan 95 en 98 gevoerd mogen worden?
ik vermoed dat het iets met accijnzen te maken zal hebben (dat die is vastgesteld voor brandstoftypes met bepaalde waardes)

davidjoost

jonatas 900s
Geregistreerd lid

Bericht door jonatas 900s » di 16 jan, 2007 14:58

MXL schreef:Dat verklaard een hoop, ik tank altijd ultimate omdat dat de enige brandstof is waarvan ik echt betere prestaties merk. Nu weet ik dus waarom.
Dit Kan ik beamen, ik tank met zowel Saab als Volvo altijd ultimate.
En dat merk je wel tov. 95 ron.
Zuiniger en beter 'oppakken bij lage toerentallen.

Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » di 16 jan, 2007 15:37

Heeft iemand toevallig weet van cijfers (metingen, onderzoek, etc) die aantonen hoeveel besparing het gebruik van de verschillende RON's daadwerkelijk oplevert?

Niet noodzakelijkerwijs voor Saabs, maar in algemene zin. Zoiets moet toch redelijk nauwkeurig te meten zijn lijkt me....

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 16 jan, 2007 15:51

Marknett schreef:Heeft iemand toevallig weet van cijfers (metingen, onderzoek, etc) die aantonen hoeveel besparing het gebruik van de verschillende RON's daadwerkelijk oplevert?

Niet noodzakelijkerwijs voor Saabs, maar in algemene zin. Zoiets moet toch redelijk nauwkeurig te meten zijn lijkt me....
Wetenshappelijk is het niet.
Maar ik houd al sinds ik de turbo rijd bij wat mijn benzinekosten zijn.
Eerst altijd 95 bij de Shell, later V-Power en nu Ultimate.

Ik heb de berekening kunnen maken als volgt:
Ultimate is ruim 10% zuiniger, maar is minder dan 10% duurder, daarom is het lonender om op Ultimate te rijden dan op het goedkopere RON95.
Het is dus niet alleen beter voor de motor, ook voor de portomonnee!

Kzal anders eens een fractie van het bestand laten zien.

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » di 16 jan, 2007 17:25

Dat is interessante informatie! (Met een BP op de route bovendien en omrijden voor de rest) Ben ook wel benieuwd naar jouw gegevens taaffert!

Auto is nogal van het dorstige type (en zoop zichzelf ongelukkig bovendien :drunksingers: ) maar dat zou nu met de laatste ingreep toch beter moeten worden, zal het ook eens goed gaan bijhouden!

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 16 jan, 2007 17:40

Margreet schreef:Dat is interessante informatie! (Met een BP op de route bovendien en omrijden voor de rest) Ben ook wel benieuwd naar jouw gegevens taaffert!

Auto is nogal van het dorstige type (en zoop zichzelf ongelukkig bovendien :drunksingers: ) maar dat zou nu met de laatste ingreep toch beter moeten worden, zal het ook eens goed gaan bijhouden!
Nog ff geduld, vanavond zal ik een selectie maken.

:offtopic: Wat was het probleem, toevallig wat ik zei tijdens de nieuwjaarsreceptie? En start hij (zal in jouw geval wel een hij zijn de auto ;)) weer goed als tie warm is?

Margreet
Geregistreerd lid

Bericht door Margreet » di 16 jan, 2007 17:43

Ik PB je wel even om dit topic niet te vervuilen :)
En ja, 't is absoluut een kerel! :lol:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » di 16 jan, 2007 18:57

:lol: Wat geinig 8) ook voor mij is de kogel nu wel door de kerk.... Ultimate werkt het best, had al m,n vermoedens Soepeler en zuiniger voral. V-power :twisted: tankte ik zowieso al niet dan nog liever gewone super-plus van de esso of de voordeel pomp.
Ik denk dat de turbo,s met apc er het meest profijt van hebben en dat het in wagens zonder apc te verwaarlozen is, zoals gezegt in het stuk van injectie.
Dit door de turbo rijstijl vlot optrekken en dan in n zo hoog mogelijk versn. laten door laten hobbelen. Hierdoor is het verbruik in die acceleratie,s vrij groot en kun je concluderen des te korter soepeler en vlotter de acceleratie de lager het verbruik..... :roll:

Plaats reactie