advies voor mijn cabrio lpt , 2002

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
eli
Geregistreerd lid

advies voor mijn cabrio lpt , 2002

Bericht door eli » wo 24 sep, 2003 18:42

Vanaf zaterdag heb ik mijn eerste saab : 9-3 cabrio lpt uit 2002
Ik ben mij nu aan het orienteren op het tunen van deze wagen. Ik wil een vermogen van 210 - 230 PK en daarna ook wat aan de handling doen.
Tot nu toe heb ik een offerte van ASM voor een hirsh-kit die inclusief onderstel aanpassen etc... bijna 3000 of ruim 4000 euro kost (stage 1 of 2 ) Aangezien het "de tweede auto"in het gezin wordt vind ik dat te gortig. Inmiddels heb ik van een andere saabfan het bedrijf MapTun opgekregen. Die vragen voor een kit met chiptuning en K & N spotluchtfilter 1400,- ...ik weet alleen nog niet welk vermogen dit oplevert. Als derde kan ik bij Rica alleen het motormanagement laten aanpassen naar 210 pk voor 775,- Euro. ( ik weet uit ervaring dat ze goed zijn..ze hebben ook mijn dagelijkse wagen, een volvo, getuned. Daarnaast zijn ze de huistuner van de rijkspolitie :P ..
Wie heeft er nog advies of suggesties voor een beginnend saabofiel ??

Marc
Lid van verdienste

Re: advies voor mijn cabrio lpt , 2002

Bericht door Marc » wo 24 sep, 2003 19:05

Hallo Eli,

Qua chiptuning voor de lpt heb relatief veel keuze. Kijk maar eens op:

http://www.speedparts.se is eigenlijk www.bsrab.se

http://www.maptun.com

http://www.abbottracing.com

http://www.hirsch-performance.ch

http://nordictuning.biz/

http://www.chipcenter.se

http://www.sqr.se

Speedparts, maptun, hirsch en abbott zijn de meest gekozen tuners in de zuidelijkere landen. Persoonlijk zou ik gaan voor maptun of hirsch, maar zoals je al weet is hirsch duur. Frederik van Maptun is een Ex trionic engineer, en beschikt dus over de nodige know how. Over de ecu's van speedparts en abbott heb ik al eens minder positieve ervaringen gelezen. Wel vraag ik me af hoe jij aan de prijs van 1400 komt bij Maptun. Een stage 1 komt op iets meer dan 900€ en levert je +75pk en +100nm.

Voor alle duidelijkheid wordt het dus 225pk en 340nm :D 8)

Dit is de bijhorende grafiek:

Afbeelding

Verder overweeg ik om een stage2 van hen aan te schaffen, misschien dat we samen kunnen bestellen en zo een korting kunnen krijgen? :?: :wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 24 sep, 2003 19:49

De ophanging is ook een veelbesproken onderwerp en ook relatief makkelijk op te lossen. Populair zijn de regelbare koni of de eibach/sachs schokdempers, gecombineerd met eibach of H&R veren. Persoonlijk heb ik de voorkeur voor de eibach veren daar- na beide geprobeerd te hebben- deze meer comfort bieden. Mijn huidige setup is koni/eibach. De set heb ik ongeveer een 850 a 900Euro betaald. De volledige eibach setup is iets goedkoper. Mocht je nog meer willen kan je opteren voor de VRK van Abbott racing. Duur spul, maar naar het schijnt loont het.

Marc

eli
Geregistreerd lid

Bericht door eli » wo 24 sep, 2003 20:43

Mark,

De prijs heb ik opgekregen van hun nederlandse vertegenwoordiging : Limousin. Dit is de prijs incl. K & N luchtfilter en incl montage. Groot nadeel : Je bent je wagen een week kwijt want ze sturen je CPU in naar MapTun.....

Ik heb echter best interesse in samen ergens een deal sluiten met korting...maakt niet uit bij wie :lol:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 24 sep, 2003 21:10

eli schreef:Mark,

De prijs heb ik opgekregen van hun nederlandse vertegenwoordiging : Limousin. Dit is de prijs incl. K & N luchtfilter en incl montage. Groot nadeel : Je bent je wagen een week kwijt want ze sturen je CPU in naar MapTun.....

Ik heb echter best interesse in samen ergens een deal sluiten met korting...maakt niet uit bij wie :lol:
Hallo eli en Marky (marc),

Wat denken jullie van SQR? Ik heb nl. voor mijn auto een stage 4 (309pk) gezien :shock: :shock: :shock:

Misschien inderdaad iets saampjes doen? Maptun moet inderdaad ook goed zijn, volgens de verschillende berichtjes op het net.

Aan de andere kant zou ik met Speedparts misschien iets kunnen overleggen, omdat ik het dealerschap naar Nederland heb gehaald. Dus... heb ik daar enkele (vage) connecties.

ideetje?

groeten van Sander

ps....Zou je niet eerst wat aan je remmen gaan doen Eli? 8)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 24 sep, 2003 21:17

Eli,

Laat die limousine services voor wat ze zijn en laten we rechtstreeks bij maptun bestellen. Ik heb sinds enkele weken al contact met frederik en opsturen is geen probleem. Volgens mij is het ook mogelijk dat je een andere ecu toegestuurd krijgt en dat je achteraf je oude ecu moet opsturen. Wel wordt er hiervoor een borg gevraagd, maar dat is niet meer dan normaal.

1400€ inclusief die luchtfilter en montage... Best wel grappig daar de montage een kwartiertje werk is. Indien je bij hen rechtstreeks besteld krijg je dezelfde hardware. Wel moet je nog met verzendkosten rekening houden, maar het zal alleszinds goedkoper zijn dan 500Euro extra die die limousine verhuurders daar aanrekenen.

Nog een detail... Maptun werkt met J/R luchtfilters, niet met K&N luchtfilters... Vreemd dat een invoerder daar geen weet van heeft :roll:

Ik zal straks even een mailtje sturen naar maptun om te vragen hoe dat dat juist zit met die ecu. Morgen heb ik waarschijnlijk meer nieuws 8)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 24 sep, 2003 21:38

Hoi Sander,

Van SQR weet ik bitter weinig af, maar blijkt vooral in de States een populaire tuner te zijn. Voor zover ik weet ken ik 1 iemand met een 9-5 met een SQR chip in Europa. Hij is er tevreden van, alsook ERP, een naam die bij velen een belletje doet rinkelen. Indien dit niet het geval is, neem dan een kijkje op:

http://www.lehigh.edu/~erp4/Saab.html

Toch blijf ik mijn twijfels hebben bij het verleggen van de toerentalbegrenzer naar 7000 toeren :shock:

Verder heeft maptun trouwens een 315pk stage 5 voor jou auto :wink: . Ze hebben er zelfs eentje rondrijden met 323pk :!:

Speedparts zegt me weinig, ik heb zo eens een verhaal gehoord van een viggen die pingelde na hun upgrade. Ook komen die ecu's van BSR, die verschillende merken tuned, terwijl de anderen enkel op saab gefocussed zijn. Ook heb ik eens naar die Nederlandse importeur een mail gestuurd.. Ik wacht nog steeds op een antwoord...

Een remmen upgrade lijkt me bij een stage 1 niet nodig. De aero met 205pk staat op identiek hetzelfde remsysteem als de LPT, en het moet gezegd worden dat de standaard remmen op een 9-3 verre van slecht zijn.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 24 sep, 2003 22:11

marky schreef:Hoi Sander,

Van SQR weet ik bitter weinig af, maar blijkt vooral in de States een populaire tuner te zijn. Voor zover ik weet ken ik 1 iemand met een 9-5 met een SQR chip in Europa. Hij is er tevreden van, alsook ERP, een naam die bij velen een belletje doet rinkelen. Indien dit niet het geval is, neem dan een kijkje op:

http://www.lehigh.edu/~erp4/Saab.html

Toch blijf ik mijn twijfels hebben van het verleggen van de toerentalbegrenzer naar 7000 toeren :shock:

Verder heeft maptun trouwens een 315pk stage 5 voor jou auto :wink: . Ze hebben er zelfs eentje rondrijden met 323pk :!:

Speedparts zegt me weinig, ik heb zo eens een verhaal gehoord van een viggen die pingelde na hun upgrade. Ook komen die ecu's van BSR, die verschillende merken tuned, terwijl de anderen enkel op saab gefocussed zijn. Ook heb ik eens naar die Nederlandse importeur een mail gestuurd.. Ik wacht nog steeds op een antwoord...

Een remmen upgrade lijkt me bij een stage 1 niet nodig. De aero met 205pk staat op identiek hetzelfde remsysteem als de LPT, en het moet gezegd worden dat de standaard remmen op een 9-3 verre van slecht zijn.
Die importeur...Janse.....tja...jammer! Ik mocht van Speedparts het dealerschap niet meenemen! helaas.........

ik ga nu ff op die website kijken

groetjes Sander

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 24 sep, 2003 23:34

Overschat het effect van een sportluchtfilter trouwens niet. Op de testbank van Hirsch kwam mijn 900 op een gegeven moment tot 277,4 pk.........met een standaard, papieren luchtfilter. Ondertussen heb ik een sportluchtfilter gemonteerd, maar eerlijk gezegd merk ik daar weinig van.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » ma 29 dec, 2003 22:22

Ik begrijp eigenlijk niet waarom maptun een sportfilter in het pakket levert. Als ik de verschillende berichten op internet lees, dan heeft het totaal geen effect op de performance. Omdat het filter een sportiever sound produceert, "denkt" men dat de auto sneller wordt!

Gr, easy
(die zijn sportfilter van partsforsaabs ieder moment verwacht :shock: )

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » ma 29 dec, 2003 23:20

Omdat het filter een sportiever sound produceert, "denkt" men dat de auto sneller wordt!
meer proat, dan zoad (dialectuitspraak)

meer geluid, dan vermogen

denk dat de verglijking wel duidelijk is :-P+ :mrgreen:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 30 dec, 2003 15:50

Veel Actie Weinig Tractie

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 31 dec, 2003 1:04

easy schreef:Omdat het filter een sportiever sound produceert, "denkt" men dat de auto sneller wordt.
Als je hierdoor meer plezier aan je Saab beleeft, is zo'n filter zijn geld dubbel en dwars waard. Rijplezier wordt niet alleen bepaald door het aantal pk's onder de kap, maar vooral door de sensatie die je ervaart als je met je Saab rijdt.

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » wo 31 dec, 2003 8:42

Ik heb ook al verschillende sportluchtfilters/kelken uitgeprobeert, en veel verschil in power heb ik daarmee ook nooit gemerkt.

Wat sound betreft idem, althans toch als je 'normaal' met de auto rijdt.
Trap je je gaspedaal volledig in, ja dan heb je wel een zekere... bluwrppp :lol:

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 31 dec, 2003 11:50

De gorgel bij volgas die door een openluchtfilter veroorzaakt wordt geeft mij toch altijd de kriebels en de gedachte dat er ieder moment een paar honderd euro kostende golf of opel de hoek om komt kakken....

Maar ben stiekem toch wel heel benieuwd hoe het klinkt bij een T8 ;)

Plaats reactie