ECU upgrade

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Gebruikersavatar
yellowbee
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 jan, 2007 0:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

ECU upgrade

Bericht door yellowbee » do 25 jan, 2007 18:41

Al enige tijd volg ik met aandacht de posts over SAAB tuning op dit forum en voel er daardoor steeds meer voor om ook mijn eigen 93 van wat meer vermogen te voorzien. De mogelijkheden van ECU-upgrade door bijv. Hirsch, Nordic en MapTun zijn me inmiddels bekend, maar ik heb ook begrepen dat het mogelijk moet zijn om (wellicht als stap 1...) mijn ECU uit te wisselen voor een ECU van een 2.0T (185 pk), en dat is toch +35 pk !
Volgens EPC bestaan er verschillende uitvoeringen van deze ECU, blijkbaar afhankelijk van het land waarin de auto origineel geleverd is. Is er bij iemand bekend wat de onderlinge verschillen zijn ? Is een ECU voor de amerikaanse markt bijvoorbeeld uitwisselbaar met een EU uitvoering ?
Geldt voor T7 nog een onderscheid tussen automaat en handgeschakeld ?

Verder ben ik nog op zoek naar informatie over de werkzaamheden die bij een ECU uitwisseling komt kijken en wat hierbij aan voorzieningen nodig is. Volgens sommigen is het een kwestie van omwisselen en starten maar, anderen spreken van Tech2 ?
Iemand met ervaringen ?

Grtz,Yellowbee
9-3 2.0t SE (2001) LPi

Gebruikersavatar
jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 8527
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 19:06
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: ECU upgrade

Bericht door jwaterink » do 25 jan, 2007 19:34

yellowbee schreef:Al enige tijd volg ik met aandacht de posts over SAAB tuning op dit forum en voel er daardoor steeds meer voor om ook mijn eigen 93 van wat meer vermogen te voorzien. De mogelijkheden van ECU-upgrade door bijv. Hirsch, Nordic en MapTun zijn me inmiddels bekend, maar ik heb ook begrepen dat het mogelijk moet zijn om (wellicht als stap 1...) mijn ECU uit te wisselen voor een ECU van een 2.0T (185 pk), en dat is toch +35 pk !
Volgens EPC bestaan er verschillende uitvoeringen van deze ECU, blijkbaar afhankelijk van het land waarin de auto origineel geleverd is. Is er bij iemand bekend wat de onderlinge verschillen zijn ? Is een ECU voor de amerikaanse markt bijvoorbeeld uitwisselbaar met een EU uitvoering ?
Geldt voor T7 nog een onderscheid tussen automaat en handgeschakeld ?

Verder ben ik nog op zoek naar informatie over de werkzaamheden die bij een ECU uitwisseling komt kijken en wat hierbij aan voorzieningen nodig is. Volgens sommigen is het een kwestie van omwisselen en starten maar, anderen spreken van Tech2 ?
Iemand met ervaringen ?

Grtz,Yellowbee
Aanmelden pc is altijd via TECH II en ja er zit verschil tussen handbak en automaat, automaat is namelijk not done. Het kan zondermeer, maar de automaat is een koppelomvormer en die moet het extra vermogen wel aankunnen, daarom is ook regelmatig de automaatversie een paar pk en Nm lager dan de handbak.
Inbouwactiviteiten beëindigd ivm bedrijfsovername

Gebruikersavatar
Erik
Lid van verdienste
Berichten: 4703
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Erik » do 25 jan, 2007 20:47

Op zich geen enkel probleem om dat te doen. Zeker voor LPi een hele veilige upgrade. Wellicht kan een van de gasspecialisten nog zijn licht laten schijnen over aanpassing van de LPi software (weet nl niet of dit nodig is).

Wat je nodig hebt:
een APC klep ook wel bekend als de driewegklep.
een stuk siliconenslang om de turbo en de APC te verbinden.
een ECU.

ECU installeren is een werkje van 15 minuten.
De APC klep en de slangen ook zoiets denk ik (als je motor eenmaal handwarm is, anders verbrandt je je handen.)
Vervolgens zal met een Tech II de ECU aangemeld moeten worden.

Mijn broer heeft een ruim jaar met een 185pk ECU in zijn lpt gereden, en het is een hele mooie stap. De stage 1's van hirsch en maptun rijden sneller, maar dan ben je meteen ook meer kwijt. LPi is dan geloof ik ook beperkt te gebruiken (gasspecialisten??).

APC klepje hoeft trouwens niet nieuw te zijn. Ik heb vorig jaar een gebruikte gekocht bij J en D vande Bosch in Vinkeveen voor 40 euro.

Succes met de keuze.

Gebruikersavatar
Erik
Lid van verdienste
Berichten: 4703
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Erik » do 25 jan, 2007 20:51

Zie net dat je een 2001 hebt. Is dus waarschijnlijk al een trionic 7. Dan gaat mijn APC klep verhaal niet op. Die klep zit er dan namelijk al in. Je hebt in dat geval alleen een ECU nodig.

Gebruikersavatar
Hanm
Lid van verdienste
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 20 okt, 2003 19:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Hanm » do 25 jan, 2007 21:51

erik schreef:Wellicht kan een van de gasspecialisten nog zijn licht laten schijnen over aanpassing van de LPi software (weet nl niet of dit nodig is).
Nee, dat is niet nodig, de LPi computer volgt in feite de aansturing van het originele motormanagement op, vertaalt in feite de aansturing van benzine injectoren naar LPi injectoren. Als het originele management dus vraagt om meer brandstof, dan zal de LPi computer automatisch voor de juiste evenredigheid naar de hoeveelheid ingespoten gas zorgen.

Tot 200-210 pk is er geen enkel probleem om te tunen i.c.m. LPi. Als je hoger wil gaan, dan gaat dat prima, maar is het aan te bevelen voor een LPi installatie te kiezen mat een extra injector.

Mocht je verder vragen hebben over de combi LPi / tuning, kijk dan even verder op het forum, er is daar reeds veel informatie over gepost.
Conventional wisdom measures performance by the single dimension of speed. Saab disagrees.

Gebruikersavatar
MXL
Geregistreerd lid
Berichten: 2147
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 23:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door MXL » do 25 jan, 2007 22:21

Sterker nog we hebben een echte gasspecialist in ons midden! :D
Saab 9-3 Hirsch Stage 1
[size=75][color=blue]ooit een 9-5 aero[/color][/size] [size=75][color=red]Vi älskar SAAB![/color][/size]
[size=84][b]M[/b][/size][size=100][color=red][b][i]XX[/i][/b][/size][/color][size=84][b]L[/b][/size]

B235R
Lid van verdienste
Berichten: 3396
Lid geworden op: zo 06 jul, 2003 19:22
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door B235R » vr 26 jan, 2007 0:30

MXL schreef:Sterker nog we hebben een echte gasspecialist in ons midden! :D
wie werkt er dan bij de gasunie?

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Berichten: 15639
Lid geworden op: ma 15 sep, 2003 16:29
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » vr 26 jan, 2007 0:38

B235R schreef:
MXL schreef:Sterker nog we hebben een echte gasspecialist in ons midden! :D
wie werkt er dan bij de gasunie?
nee... hij is student en beunt wat bij op dat ene pompstation in Groningen waar ze lpg verkopen :wink:
live your dreams

Gebruikersavatar
Erik
Lid van verdienste
Berichten: 4703
Lid geworden op: di 21 okt, 2003 14:38
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Erik » vr 26 jan, 2007 1:00

Style&Co schreef:nee... hij is student en beunt wat bij op dat ene pompstation in Groningen waar ze lpg verkopen :wink:
Hij heeft zat onderzoek gedaan v.w.b. hun aero. Ik geloof best dat DJ er wat zinnigs over kan zeggen.

Gebruikersavatar
yellowbee
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: do 18 jan, 2007 0:04
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door yellowbee » za 27 jan, 2007 0:06

De posts over de combi 'Tuning en LPG' heb ik de afgelopen tijd allemaal gevolgd, en inderdaad, ik heb het idee dat er verschillende forumleden veel kennis en ervaring hebben opgedaan over dit onderwerp. Persoonlijk vindt ik de combi van LPG en 250+ pk wel interessant (gezien alle 'gas-fitterij' weet ik dat er anderen zijn die hier anders over denken...), maar eigenlijk ging het me meer om de compatibiliteit van de verschillende ECU's voor Trionic7. Ik zie op het internet namelijk regelmatig ECU's aangeboden vanuit o.m. Canada en USA en vroeg me af of iemand ervaring had met de verschillen en evt. effecten bij uitwisselen.
Niet dat mijn auto straks bij iedere McDonalds automatisch inhoud of zo... :wink:
9-3 2.0t SE (2001) LPi

Gebruikersavatar
Asphalt_Cowboy
Geregistreerd lid
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 17 okt, 2005 22:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

ECU

Bericht door Asphalt_Cowboy » zo 28 jan, 2007 13:49

Je kan ook een ECU uit America of Canada laten komen, en dan software van Maptun of nordic op laten zetten. Zo hou je altijd je eigen originele ECu, mocht het een keertje fout gaan. Dan kan je "geupgrade"ECU terugsturen zonder dat je gelijk te kampen hebt met een stilstaande auto.
In dit geval maakt het niet uit of de ECU van een automaat of een 9-5 afkomt, omdat deze toch ge-herprogrameerd wordt op de setup van jou auto.

Gr David
"Scania-Vabis Sodertalje" ...don't forget the roots.

Gebruikersavatar
Hendriks9000
Geregistreerd lid
Berichten: 2713
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 19:09
Regio: NL - Provincie Friesland

ecu

Bericht door Hendriks9000 » di 06 mar, 2007 20:42

ben eigenlijk wel benieuwd hoe het afloopt.
Heb zelf een 9-3 2.0t uit 2001 en vraag me af of ecu verwisseling alleen al de mogelijk meer pk oplevert. Welke ecu is dan mogelijk? 2.0T uit de 9-3?

Gebruikersavatar
Hendriks9000
Geregistreerd lid
Berichten: 2713
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 19:09
Regio: NL - Provincie Friesland

ecu

Bericht door Hendriks9000 » di 06 mar, 2007 20:42

of ander ECU opties?

Gebruikersavatar
Turbobakk
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 2064
Lid geworden op: vr 10 okt, 2003 16:04
Regio: NL - Provincie Flevoland

Bericht door Turbobakk » wo 07 mar, 2007 14:08

Ik heb nog een T7 ECU liggen. Komt uit een 9-3 2.0t van 2002, dus standaard 150 pk. Voor het geval je wilt gaan tunen en je eigen originele ECU wilt bewaren. Ik heb destijds in mij 9-3 een 185 pk ECU geplaatst en dat merk je inderdaad.
Turbobakk
Saab 9-3 Turbo S 2000 ( T7 B205R)
Saab 900 Classic Cabrio 1994
Saab 9000 T16 Airflow 1988
Saab Sonett 1973

Gebruikersavatar
Hendriks9000
Geregistreerd lid
Berichten: 2713
Lid geworden op: vr 24 feb, 2006 19:09
Regio: NL - Provincie Friesland

ecu

Bericht door Hendriks9000 » wo 07 mar, 2007 16:44

super. dan heb je het over plug n play?
Waar heb je ECU gehaald? Lees ook verhalen over canada en vs nl...

Plaats reactie