laaddruk testen
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
laaddruk testen
weet iemend hoe je de laaddruk test.
ik heb gisteren mijn turbodruk hoger afgestelt maar ik heb een averechts resultaat.
de druk bouwt erg langzaam op en de ene keer bouwt hij op tot aan het rood en de andere keer tot driekwart geel???
ik heb de druk hoger afgestelt omdat ik hiervoor een t 8 heb gereden die veel sneller was en volgens mij moeten ze ongeveer even snel zijn.
Ik heb het idee dat ik ergens lekkage heb maar hoe test ik dit?
iemand een idee
ik heb gisteren mijn turbodruk hoger afgestelt maar ik heb een averechts resultaat.
de druk bouwt erg langzaam op en de ene keer bouwt hij op tot aan het rood en de andere keer tot driekwart geel???
ik heb de druk hoger afgestelt omdat ik hiervoor een t 8 heb gereden die veel sneller was en volgens mij moeten ze ongeveer even snel zijn.
Ik heb het idee dat ik ergens lekkage heb maar hoe test ik dit?
iemand een idee
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Re: laaddruk testen
Wat heb je dan precies gedaan??? Aan de APC gefriemeld of aan de wastegate??? Snap niet veel van je verhaal, ergens soms iets lekken lijkt me zowiezo sterk. Als je zomaar aan een bijna gare wastegate hebt lopen draaien, kan het zijn dat ie nu helemaal overleden is. Als je na het draaien minder max druk hebt, heb je misschien de verkeerde kant op gedraaid??? Leg eerst es beter uit wat je nu precies gedaan hebt....900 T 16 schreef: ik heb gisteren mijn turbodruk hoger afgestelt maar ik heb een averechts resultaat
-
brinky
- Donateur

De turbodruk kun je testen met een turbodrukmeter welke je aansluit op het vacuum in je inlaatspruitstuk.
Heeft de 900 een APC of is het een LPT? Wat bedoel je met 'de druk hoger afgesteld'? Heb je de wastegate afgesteld of heb je de potmeters van de APC verdraaid?
Waarom heb je overigens besloten om aan de turbodruk te gaan sleutelen? Ik denk nl. niet dat daar je probleem ligt...
Heeft de 900 een APC of is het een LPT? Wat bedoel je met 'de druk hoger afgesteld'? Heb je de wastegate afgesteld of heb je de potmeters van de APC verdraaid?
Waarom heb je overigens besloten om aan de turbodruk te gaan sleutelen? Ik denk nl. niet dat daar je probleem ligt...
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Das al wat verhelderender....900 T 16 schreef:waste gate hoger afgestelt, armpje langer gemaakt.
Als ik me niet vergis is't juist andersom, dus armpje korter maken = meer druk (wastegate later open)
Verder zou ik de ontsteking maar eens controleren, denk dat het wel wat zal schelen mbt schudden ed in lage toeren
succes
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Het strak aanvoelen komt door een veer, deze zal het probleem niet zijn. Het membraan, dat is vaker kapot en zorgt voor een instabiele turbo druk, omdat er druk uit de het membraanhuis van de wategate lekt. Je kan deze testen door er via een compressor druk op te zetten er er dan op letten dat het armpje op de zelfde positie blijft. LET OP, ga niet over de 1 bar druk met de compessor, dat is niet goed voor het membraan900 T 16 schreef:is er trouwens een manier om de actuator te controleeren hij voelt vrij strak aan.
Via een (turbo-) drukmeter met schaalverdeling, je trek dan de stekker uit de APC kast of van de driewegklep. Je rijdt dan op basisdruk, deze moet rond de 0,35 bar liggen. Dit is de basis afstelling. Als je hogere druk wilt gaan rijden, zeg 1 bar, dan zegt men dat je basisdruk op 0,5 bar moet liggen. Zoals gezegd kan je de basisdruk verhogen door het armpje van de wastegate actuator in te korten. Daardoor gaat de wastegate klep minder ver open. LET OP, soms denk je dat je het armpje aan het verkorten bent maar dan draait de heleboel in het membraanhuis gewoon mee...900 T 16 schreef:hoe bepaal je de maximale afstelling?
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
-
900 T 16
- Geregistreerd lid
-
joachiem
- Geregistreerd lid