laaddruk testen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
900 T 16
Geregistreerd lid

laaddruk testen

Bericht door 900 T 16 » zo 04 feb, 2007 20:50

weet iemend hoe je de laaddruk test.
ik heb gisteren mijn turbodruk hoger afgestelt maar ik heb een averechts resultaat.
de druk bouwt erg langzaam op en de ene keer bouwt hij op tot aan het rood en de andere keer tot driekwart geel???
ik heb de druk hoger afgestelt omdat ik hiervoor een t 8 heb gereden die veel sneller was en volgens mij moeten ze ongeveer even snel zijn.
Ik heb het idee dat ik ergens lekkage heb maar hoe test ik dit?
iemand een idee

dasdaas
Geregistreerd lid

Re: laaddruk testen

Bericht door dasdaas » zo 04 feb, 2007 20:58

900 T 16 schreef: ik heb gisteren mijn turbodruk hoger afgestelt maar ik heb een averechts resultaat
Wat heb je dan precies gedaan??? Aan de APC gefriemeld of aan de wastegate??? Snap niet veel van je verhaal, ergens soms iets lekken lijkt me zowiezo sterk. Als je zomaar aan een bijna gare wastegate hebt lopen draaien, kan het zijn dat ie nu helemaal overleden is. Als je na het draaien minder max druk hebt, heb je misschien de verkeerde kant op gedraaid??? Leg eerst es beter uit wat je nu precies gedaan hebt....

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 04 feb, 2007 20:58

De turbodruk kun je testen met een turbodrukmeter welke je aansluit op het vacuum in je inlaatspruitstuk.

Heeft de 900 een APC of is het een LPT? Wat bedoel je met 'de druk hoger afgesteld'? Heb je de wastegate afgesteld of heb je de potmeters van de APC verdraaid?

Waarom heb je overigens besloten om aan de turbodruk te gaan sleutelen? Ik denk nl. niet dat daar je probleem ligt...

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 04 feb, 2007 21:04

sorry, ik heb een fpt en ik heb de waste gate hoger afgestelt, armpje langer gemaakt.
de druk bouwt de ene keer wel en de andere keer niet volledig op.
met het optrekken heb ik het gevoel dat de auto even inhoud voordat hij verder trekt, het gaat niet erg vloeiend.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 04 feb, 2007 21:07

900 T 16 schreef:waste gate hoger afgestelt, armpje langer gemaakt.
Das al wat verhelderender....
Als ik me niet vergis is't juist andersom, dus armpje korter maken = meer druk (wastegate later open)
Verder zou ik de ontsteking maar eens controleren, denk dat het wel wat zal schelen mbt schudden ed in lage toeren

succes

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 04 feb, 2007 21:22

:oops: het was zaterdag nog erg vroeg :oops:
hoe bepaal je de maximale afstelling?

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 04 feb, 2007 21:27

is er trouwens een manier om de actuator te controleeren hij voelt vrij strak aan.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 04 feb, 2007 22:26

900 T 16 schreef:is er trouwens een manier om de actuator te controleeren hij voelt vrij strak aan.
Het strak aanvoelen komt door een veer, deze zal het probleem niet zijn. Het membraan, dat is vaker kapot en zorgt voor een instabiele turbo druk, omdat er druk uit de het membraanhuis van de wategate lekt. Je kan deze testen door er via een compressor druk op te zetten er er dan op letten dat het armpje op de zelfde positie blijft. LET OP, ga niet over de 1 bar druk met de compessor, dat is niet goed voor het membraan
900 T 16 schreef:hoe bepaal je de maximale afstelling?
Via een (turbo-) drukmeter met schaalverdeling, je trek dan de stekker uit de APC kast of van de driewegklep. Je rijdt dan op basisdruk, deze moet rond de 0,35 bar liggen. Dit is de basis afstelling. Als je hogere druk wilt gaan rijden, zeg 1 bar, dan zegt men dat je basisdruk op 0,5 bar moet liggen. Zoals gezegd kan je de basisdruk verhogen door het armpje van de wastegate actuator in te korten. Daardoor gaat de wastegate klep minder ver open. LET OP, soms denk je dat je het armpje aan het verkorten bent maar dan draait de heleboel in het membraanhuis gewoon mee...

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 04 feb, 2007 22:40

ik denk dat ik voor de zekerheid begin met het vervangen van de actuator, ik heb er nog 1 liggen van een T 8 kun je deze uitwisselen?
optisch zijn ze wat verschillend.
bedankt voor de info

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » di 06 feb, 2007 0:05

opgelost :D het was de driewegklep hij klikte wel als ik hem op spanning zette maar daarna tikte hij heel zacht door, bijna niet te horen.
klep vervangen en de problemen zijn opgelost, ik had de actuator toch de goede kant op gedraaid.
bedankt voor het mee denken grt

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » wo 07 feb, 2007 0:51

Te hooge basis druk dan krijg je vaak een hooge piek die dan weer snel gaat zaken naar 0,6bar ofzo lijkt wel even leuk een turbo duw maar is niet goed voor je auto en de prestaties :shock:

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » wo 07 feb, 2007 12:20

de druk bouwt op tot het rode, mm erin en blijft daar.
grt

Plaats reactie