JT of Simons ???

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
De Zweed
Geregistreerd lid

JT of Simons ???

Bericht door De Zweed » di 20 feb, 2007 13:28

Ik ben voornemens om onder de 9000 een andere uitaat te plaatsen.
Graag zou ik willen weten wat het verschil is tussen een JT 3" of Simons.
Hierbij denk ik aan materiaal, afwerking, levensduur en geluidsniveau.
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Simons uitlaatsysteem Saab 9000 CS 2.0T/2.3T/Aero halve set
Afbeelding

JT 3" halve set 9000 turbo CS 92-99
Afbeelding

Met dank aan Speektuning voor de afbeeldingen :D

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 20 feb, 2007 13:46

Simons schijnt beter van pasvorm te zijn maar is uiteindelijk ook pisbakken staal.
Ferita is ook heel goed van pasvorm én RVS

Gr,

(R)Ed

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 20 feb, 2007 13:57

Een JT is 3" dik en is daardoor performance wise de betere keuze. Voor de meeste Saabmodellen heb jij bij JT de keuze tussen 1 (luid) of 2 dempers (minder luid). Het eindstuk van de JT is gewoon 3" buis. Check even de 9000 van Bram in de fotogalerij als je wilt weten hoe dit eruit ziet op een 9000.

Een Simons is 2.5" dik en het geluid is daardoor wat subtieler. Bovendien is de eindpijp afgewerkt met een chroom stukje, terwijl de JT dat niet heeft.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » di 20 feb, 2007 14:00

brinky schreef: JT dat niet heeft.
ff de foto van Bram beter bekijken...... JT heeft ook een verchroomd eindstuk....

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 20 feb, 2007 14:04

SpeekTuning schreef:
ff de foto van Bram beter bekijken...... JT heeft ook een verchroomd eindstuk....
Je hebt gelijk, Sander. Was ff in de war met de 900 classic, waar dat niet het geval is.

De Zweed
Geregistreerd lid

Bericht door De Zweed » di 20 feb, 2007 14:05

SpeekTuning schreef:

Dit is inderdaad het eindresultaat wat ik wil bereiken qua looks.
Als de uitlaat ook een voller geluid produceerd, ben ik helemaal gelukkig.

Afbeelding

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » di 20 feb, 2007 14:56

Lekker de JT onder je auto aan laten meten.

Heb het onder mijn Classic (ik weet het, niet te vergelijken) en ben er erg content mee.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 20 feb, 2007 14:59

De Zweed schreef:
SpeekTuning schreef:

Dit is inderdaad het eindresultaat wat ik wil bereiken qua looks.
Als de uitlaat ook een voller geluid produceerd, ben ik helemaal gelukkig.
Dan zou ik niet meer nadenken over Simons of JT, maar gaan twijfelen tussen een JT met 1 demper of 2 dempers. :D

De Zweed
Geregistreerd lid

Bericht door De Zweed » di 20 feb, 2007 20:18

Ik zie alleen de versie met 2 dempers aangeboden. Geef je dit dan aan bij de bestelling? Of krijg je tegelijkertijd bij de levering een herplaatsbaar deel.

Voor de doelstelling die ik wil bereiken, zal ik voor de enkele demper kiezen. Ik wil namelijk langzaam opbouwen naar stage 4 (misschien wel 5) van maptuning. 320 pk spreekt mij wel aan.

Is er al iemand binnen het forum die dit ook al heeft gerealiseerd?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 20 feb, 2007 20:27

Je hebt gelijk; ik zit weer in 900 classic-land. ;) JT levert voor de 9000 alleen uitlaten met 2 dempers.

Misschien off-topic, maar waarom zou je voor MapTun gaan? Als je toch al een JT gaat aanschaffen kun je ook net zo goed naar een SpeedParts stage 4 gaan bouwen (goedkoper, ongeveer evenveel PK, doch iets meer koppel).

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 20 feb, 2007 20:38

De reden dat ik niet voor JT gegaan ben zijn de ervaringen van deze persoon:

http://www.netma.fi/jouko/saab/performance3.html

Blijkbaar ging zijn JT systeem maar 3 jaar mee :roll:
T 3" Super Flow exhaust (now history) Last Update 11th November 2002

In March 1999 I decided to upgrade the exhaust to one with a better flow. The quieter it would be, the better. Oh, I wouldn't mind some nice turbo whine but I'd stay away from a rice-pipe. I was first looking for a stainless system, but was told by Ferrita of Sweden that they would have to individually match one to my car. I didn't find the trip to Sweden plus paying €/$900 for the set too tempting, so I turned to BSR. They offered JT's 3" SuperFlow exhaust, as a complete set including the front pipe, for €/$360. This set would retain the original catalytic converter, of course. It has a very modest, single 3" exhaust tip - I surely wasn't looking for a chromed eye-catcher, or even worse, a dual exhaust! Bought the set and had it installed by my mechanic (requires a good lift, a set of tools and lots of patience. The exhaust mounting screws tend to rust so that they have to be cut plus it is quite an involved task to align a 3" system into a Saab...). Even though the new exhaust has only one muffler (as does the original one) it is relatively quiet and doesn't turn heads when accelerating. It did make a difference by means of throttle response: Better response at lower RPM's - faster turbo spool-up. In my opinion well worth the money.

UPDATE: This JT system was retired in Fall 2002 and replaced with a Ferrita Stainless system. The JT was a good system, but unfortunately it rotted in only three years. The place to fail was the place where the tail pipe connects to the rear silencer. There was a hole the size of a finger there and the rest of the system was going to fail soon, too. So if you're going for the JT just dont fall in love with it. It will not last for a lifetime

Ik heb onlangs ook (net als (R)Ed ) een Ferrita Free Flow systeem geplaats. Volledig RVS en een levenslange garantie. Ik ben 1,5 uur bezig geweest op mijn oprit om de oude er onderuit te halen en de nieuwe te plaatsen. Pasvorm was perfect. Geluid is iets stoerder dan origineel maar zekers geen sjonnie toestanden. Bij doortrekken in hogere toerental klinkt tie lekker racy.

Ferrita is voor allerlei automerken leverbaar en ook voor de Saab 9000.

Afbeelding

Meer Ferrita foto's => Photo album Vyv > Under the car

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 20 feb, 2007 22:13

Vyv wat heeft die Ferrita gekost en wat is de diameter??

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » di 20 feb, 2007 22:20

marq101 schreef:Vyv wat heeft die Ferrita gekost en wat is de diameter??
Ik was rond de 380 euro kwijt (btw inc). Diameter is 60mm (2,4 inch).

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 20 feb, 2007 23:08

Vyv schreef:
marq101 schreef:Vyv wat heeft die Ferrita gekost en wat is de diameter??
Ik was rond de 380 euro kwijt (btw inc). Diameter is 60mm (2,4
inch).
Nou dat valt me alleszins mee. Volgende vraag natuurlijk: waar?

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » di 20 feb, 2007 23:10

Dat kan ik je vertellen:

www.europeantuning.com

Gt,

(R)Ed

Plaats reactie