Handmatig tunen/chiptunen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
rolfil
Geregistreerd lid

Handmatig tunen/chiptunen

Bericht door rolfil » do 22 feb, 2007 22:15

Hallo,
ff een vraagje, ik heb een cabrio 900 ng uit "96, een saab monteur vertelde mij, dat hij met een kleine aanpassing, ik geloof door iets te demonteren, hij ipv 185 er 210 pk vermogen aan de motor kan geven, ooit zoiets gehoord? en wat is dan het verschil of voordeel van chiptuning als zijn verhaal tenminste klopt, maar hij klonk zeer ervaren en overtuigend.
Ben benieuwd, en alvast bedankt.

Groetjes

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 22 feb, 2007 22:32

Dat zal de driewegklep wel betreffen die vervangen wordt door een manual boost controller.

Zoek eens even op het forum op MBC ofzo...

Guido

MXL
Geregistreerd lid

Re: Handmatig tunen/chiptunen

Bericht door MXL » do 22 feb, 2007 22:45

rolfil schreef:Hallo,
ff een vraagje, ik heb een cabrio 900 ng uit "96, een saab monteur vertelde mij, dat hij met een kleine aanpassing, ik geloof door iets te demonteren, hij ipv 185 er 210 pk vermogen aan de motor kan geven, ooit zoiets gehoord? en wat is dan het verschil of voordeel van chiptuning als zijn verhaal tenminste klopt, maar hij klonk zeer ervaren en overtuigend.
Ben benieuwd, en alvast bedankt.

Groetjes
Door een MBC wordt handmatig de turbodruk afgeregeld, leuk en goedkoop zolang alles werkt, nadeel is dat je alle veiligheidsfeatures uit het trionic systeem bypassed. Hij zal dus niet meer terugregelen bij pingelen als het gevolg van slechte brandstof, hoge temperaturen etc.

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » do 22 feb, 2007 23:41

Door een MBC wordt handmatig de turbodruk afgeregeld, leuk en goedkoop zolang alles werkt, nadeel is dat je alle veiligheidsfeatures uit het trionic systeem bypassed. Hij zal dus niet meer terugregelen bij pingelen als het gevolg van slechte brandstof, hoge temperaturen etc.
Helemaal eens... beter opteren voor een andere ECU... da's in ieder geval veiliger.

Kijk hier eens voor de evt. gevolgen van hobby tuning:

viewtopic.php?t=18697

Guido

Plaats reactie