intercooler saab 99T

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
dasdaas
Geregistreerd lid

intercooler saab 99T

Bericht door dasdaas » vr 02 mar, 2007 16:05

Wie heeft er tips voor het inbouwen van een intercooler in een 99T. ben ff aan het worstelen geweest met een c900 intercooler, maar dat lijkt toch echt niet netjes te gaan passen. Waar ie in de c900 wel goed past, is onder de kap bij de 99T gewoon niet genoeg plek. Daarbij heb ik ook ernstige tiwjfels of het ook echt effect gaat hebben; in de c900 zit ie al behoorlijk weggestopt, in de 99T zit ie echt in een windstil hoekje.... :?

Moet ik doorgaan, een andere ic zoeken (veel ruimte voor een FMIC is er ook niet echt) of kan ik beter maar gelijk aan de waterinjectie gaan???

daan

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 02 mar, 2007 17:33

hmm... moet toch lukken, bron

ik ga weer pielen! :twisted:

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » vr 02 mar, 2007 18:02

Ik zie d'r zelfs twee zitten ;)
Succes!

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 02 mar, 2007 18:14

waxle schreef:zelfs twee
huh-huh, gezien!! :wow:

Een 99T fmic-projectje zit er niet echt in, dus dan maar waterinjectie!! Zijn er met ervaring met de kit van (kuche-kuche...) dhr. SpeekT. ??? Of mag ie dit keer es zelf reclame maken.... :lol:

Thom
Donateur
Donateur

intercooler

Bericht door Thom » vr 02 mar, 2007 18:16

ik heb hier ook lang over gedacht en ben er nog niet helemaal uit. Momenteel heb ik de standaard 900 intercooler - inbouw is zo gebeurd. Deze zit echter op een minstens net zo beroerde plaats als bij de 900. 2 intercoolers schijnt een groot turbogat op te leveren. Voor de radiateur is weinig ruimte tenzij je ruimte weet te maken onder in de carrosserie.
Ik denk eraan om achter de voorspoiler een intercooler te plaatsen. Heb het ook wel eens gezien. De standaard 99T voorspoiler is dan niet de beste keuze, maar er zijn ook andere (Saab) spoilers die meer ruimte geven. Zoeentje heb ik er gevonden maar ik heb nog geen actie ondernomen de intercooler daadwerkelijk te laten maken.

Thom
Donateur
Donateur

waterinjectie

Bericht door Thom » vr 02 mar, 2007 18:18

oh ... en de waterinjectie schijnt samen te kunnen gaan met de intercooler. Heb ook eens gehoord dat dit wel de levensduur van de turbo beperkt, maar ervaring hiermee heb ik zelf niet. Ik heb een originele waterinjectieset van een 99 turbo die ik hiervoor wil gaan gebruiken (plannen zat....)

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » vr 02 mar, 2007 18:19

de abbott chargecooler kan volgens mij prima onder de voorbumper achter de spoiler... lang en niet hoog

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 02 mar, 2007 18:24

Ha Thom, jouw intercoolertje herinner ik me natuurlijk nog! Vroeg mezelf alleen af of het echt nodig zou zijn om ruimte te maken door vanalles te moeten verplaatsen of zelfs (hakken en) zagen... Blijkbaar moet het allemaal net passen. Let vooral ook op de tip om de 1e x voorzichtig te zijn met het sluiten vd motorkap! Het zou je maar gebeuren... :oops:
Vraag mezelf ook af wat die 2e ic nou echt voor effect heeft zo dicht bij die uitlaat, de 1e zit al niet al te best (daar komt idd nog minder wind als bij de c900) maar icm waterinjectie moet het denk ik toch wel lukken!

Ik begin gewoon met 1 ic en dan zie wel hoever ik kom :wink:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 02 mar, 2007 18:27

Style&Co schreef:de abbott chargecooler kan volgens mij prima onder de voorbumper achter de spoiler... lang en niet hoog
Oh kijk es aan! Spreek je inmiddels al uit ervaring Willem?? :P

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 11 mar, 2007 23:07

Ok, het is dus gelukt!!! :twisted:

Hierbij even (met enige trots) een paar foto's:
Afbeelding
Afbeelding
Het is zoals je ziet even passen en meten, want het past echt net. Heb wel de stekkeraansluiting van de linkerkoplamp moeten bypassen, want zelfs die centimeter extra heb je gewoon nodig. Hier een foto zonder de koplamp
Afbeelding
Ik heb verder alleen maar onderdelen van een c900T her gebruikt, alleen zul je de koelwaterslang vh reservoir naar de radiator (eigenlijk andersom) wel moeten verlengen. Ik heb daarvoor een buiske van de bouwmarkt gebruikt 8)
De motortjes vd koplampwissers heb ik itt de berichten op de amerikaanse fora gewoon kunnen laten zitten.
Het verschil, met name door de toename vh turbogat is voor mijn gevoel toch behoorlijk. Een FMIC zou helemaal merkbaar moeten zijn, maar dit volstaat voorlopig!

Have fun met inbouwen!

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » zo 11 mar, 2007 23:46

Nou nog een beetje poetsen en dan....
.
.
.
.
.
.
=>

Afbeelding

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 12 mar, 2007 10:01

Rijdt prima Daan! :D

Ziet er goed uit.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 12 mar, 2007 16:02

Vyv schreef:Nou nog een beetje poetsen en dan....
ik weet het..... :wink:

Caspar

Bericht door Caspar » ma 12 mar, 2007 16:53

ik dacht dat jullie een blauwe saab 99 t hadden..ben benieuwd naar meer foto's...

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 12 mar, 2007 19:45

aero92 schreef:ik dacht dat jullie een blauwe saab 99 t hadden..ben benieuwd naar meer foto's...
ah, ja klopt... maar er is inmiddels nog een hele leuke binnen komen rijden... :oops:
Afbeelding
Deze konden we natuurlijk geen asiel weigeren... :P
Afbeelding
Afbeelding
wat is er een hoop veranderd door de jaren... :wink:

Btw babyblue krijgt er natuurlijk ook gewoon 1 hoor, maar je moet ergens beginnen... :? :lol:

Plaats reactie