Verschil T8 APC en T16 APC

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
taaffert
Geregistreerd lid

Verschil T8 APC en T16 APC

Bericht door taaffert » zo 04 mar, 2007 12:06

Volgens mij is die er niet.

Maar wat ik mij afvraag, heb je niet verschillende klopsensoren. De opbouw van een T8 is anders dan een T16. De akoestiek ook, kijk alleen al maar naar het uitlaatspruitstuk. En tenslotte 'luistert' de klopsensor naar je moteurke.

Hoe ik hier opkom, wat ik ook doe aan afstelling, hoog in de toeren gaat er (5000+rpm) toch zo'n klein rood ledje knipperen. In 1,2,3 of 4 maakt niet uit. Enige wat ik nog niet aangesloten heb is de draad die naar de ontstekingsversterker gaat. Die was zoek tijdens montage, of tenminste, we wisten niet waar die heen moest, nu weet ik het wel, maar nog geen tijd gehad dit aan te sluiten. Zou dat een reden kunnen zijn?

Net te zien, maar is dat dingetje wat je tussen al die kroonsteentjes door net kunt zien toch :lol:

Afbeelding

Voor uw gemoedsrust, das uiteraard allemaal netjes weggewerkt, maar dit was nog in de testfase, en dan zijn kroonsteentjes wel zo makkelijk als je moet aansluiten en weer uit elkaar moet halen (snel).

En ja, bij mij zit een T8 APC systeem ingebouwd.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 04 mar, 2007 13:02

Ik weet dat er bij de modellen onder de achterbank verschil zit tussen t8 en t16 en dat verschil zit inderdaad in het registreren van de pingel. Hoe het bij de modellen onder de motorkap zit, weet ik niet, maar kan me goed voorstellen dat dat analoog hieraan is.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » zo 04 mar, 2007 13:08

Mij is destijds juist verteld dat de regel-unit van een T8 en een T16 wel degelijk anders is. Klopsensor maakt volgens mij geen fluit uit, da's een piëzo-electronisch element dat alleen maar een spanning afgeeft als-ie een vibratie registreert. Vergis je niet: het ding geeft dus alle trillingen van het motorblok dus door en de APC-regelunit filtert de klop eruit. Hij 'weet' namelijk welke trillingen te verwachten zijn (krijgt immers input van de ontstekings-module) en welke niet.

Misschien een hele domme opmerking, maar zou je niet eens gewoon een T16-regel-unit kunnen lenen van iemand om te kijken of dat je probleem verhelpt?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » zo 04 mar, 2007 13:11

waxle schreef:Mij is destijds juist verteld dat de regel-unit van een T8 en een T16 wel degelijk anders is. Klopsensor maakt volgens mij geen fluit uit, da's een piëzo-electronisch element dat alleen maar een spanning afgeeft als-ie een vibratie registreert.
Waxle, ik zeg precies hetzelfde in mijn voorgaande post. (Of ben ik nog niet helemaal wakker? :lol:)

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 04 mar, 2007 13:15

@ taaf

Er zit wel degelijk een beetje verschil in T8-T16 apc,s dit heeft vooral te maken met de spool up tijd en lengte v/d default cycle.
Naar eigen ervaring kan ik zeggen dat dit verschil wel degelijk aanwezig is, ik heb dit in m,n T8 kunnen testen met m,n 140pk T8 apc versus een 175pk T16 apc. Je kan dit verschil goed zien als je op 900aero.com kijkt, bij de verschillende apc box spec,s zie je dat de weerstanden R42 R138 en p en f pot,s nogal verschillend kunnen zijn. Dit is naar mijn mening zo gedaan wegens het verschil in gas afvoer in de t8 en t16 een T8 apc zal vanwege de 8klepjes iets trager op spoolen en daarna z,n druk veel langer vasthouden door een relatief lage piek druk 0.7-0.8bar waardoor er eigelijk geen pingel optreed.
Als je hier een T16 apc tegenover zet zie je een heel ander spool up patroon door de 16 kleppen zal de turbo een stuk sneller kunnen op spoolen en is er sprake van een piek waarin de pingel grens opgezocht word en vervolgens probeert de apc deze druk tot een bepaald toerental vol te houden om vervolgens de druk te verlagen naar een veilige marge.

Ik vermoed dat de T8 apc in jou T16 een te lange default cycle heeft voor een T16 heeft en je hierdoor bij 5000rpm tegen pingel aanloopt :roll: Mocht dit zo zijn kun je eens kijken of het probleem verholpen is op het moment dat je t betrefende kastje modificeerd naar red box specs. of nog beter naar 900aero.com specs (moet lukken met Vyv,s prachtige foto handleiding). :wink:

Bij mij is het zo dat als ik er iets anders ingooi als BP ultimate de pingel piep geest gegarandeert in de hoge toeren van zich laat horen :twisted:

Grtz. Jelmer

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » zo 04 mar, 2007 13:40

brinky schreef:Waxle, ik zeg precies hetzelfde in mijn voorgaande post. (Of ben ik nog niet helemaal wakker? :lol:)
Ik was ws. aan het typen terwijl jij op 'Ok' drukte ;)
Daarnaast kan wat extra uitleg nooit kwaad he, maar 93-SS-ARC blijkt er nóg weer meer van te weten.

Valt mij bij de T16's ook op: hij zoekt direct de pingelgrens op en regelt dan bij. (vol gas naar begin rood en dan een beetje terugregelen)

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » zo 04 mar, 2007 14:11

Heren, bedankt voor uw technische antwoorden, hier kan ik wat mee.

@ 9-3SS Arcie, de ontstekingsmodule is voor zover ik weet niet aangesloten, er ligt nog steeds een draad los, misschien dat dat al wat verandert.
De Red box spec wordt komend weekend gemaakt (toch?) en dan kan ik eens kijken of het verschil maakt.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » zo 04 mar, 2007 14:30

waxle schreef:
brinky schreef:Waxle, ik zeg precies hetzelfde in mijn voorgaande post. (Of ben ik nog niet helemaal wakker? :lol:)
Ik was ws. aan het typen terwijl jij op 'Ok' drukte ;)
Daarnaast kan wat extra uitleg nooit kwaad he, maar 93-SS-ARC blijkt er nóg weer meer van te weten.

Valt mij bij de T16's ook op: hij zoekt direct de pingelgrens op en regelt dan bij. (vol gas naar begin rood en dan een beetje terugregelen)
"Meer van te weten" vind ik een groot woord ik noem het liever "heeft er ook een gedachte over" :roll: Dit omdat ik slechts een illustratie probeer te geven van het door mij geconstateerde verschil :wink: Het is tenslotte allemaal koffiedik kijken in een 12000hz magnetisch veld :wink:

Taafferd mocht je het zekere voor t onzekere willen nemen ivm die losse draad, ik heb evt. nog een naar 900aero.com specs gemod. T16 apc liggen welke je wel mag proberen :roll: En anders veel succes met de mod, als je zoals 900aero.com zegt eerst F instelt en daarna met een lage P pot instelling begint worden de prestaties zowieso veel beter :D

Grtz Jelmer

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » zo 04 mar, 2007 14:49

Die draad naar de ontstekingsverdeler lijkt me al een behoorlijke aanwijzing trouwens. Zonder het ontstekingssignaal weet de APC niet wat klop is en wat niet, en daarnaast elimineer je een belangrijke APC-functie: de ontstekingsvervroeging bij pingel.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 05 mar, 2007 11:18

Ja die draad lijkt mij ook wel een indicatie van het een en ander ja.

Beestje blijft nu wel lekker op druk, constant 0.7-0.8 bar. Tot 5000 toeren dan zeg maar.

Ik ga dat van het weekend ff fixen, alvorens de APC te modden.

@ Jelmer, bedankt voor het aanbod, ik ga de mod eerst zelf proberen uit te voeren.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 05 mar, 2007 12:01

taaffert schreef:Ja die draad lijkt mij ook wel een indicatie van het een en ander ja.

Beestje blijft nu wel lekker op druk, constant 0.7-0.8 bar. Tot 5000 toeren dan zeg maar.

Ik ga dat van het weekend ff fixen, alvorens de APC te modden.

@ Jelmer, bedankt voor het aanbod, ik ga de mod eerst zelf proberen uit te voeren.

Hoeft volgens mij niet veel meer aangemod te worden, zeg maar.

Check ook ff of potmeters nog de originele waarden hebben, even vergelijken met de tabel op 900aero.com > TECH > APC modifying.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 05 mar, 2007 12:08

Vyv schreef: Hoeft volgens mij niet veel meer aangemod te worden, zeg maar.
Oh jawel! Zijn turbodrukmetertje kan tot 5 bar... :twisted:

@Taaf: misschien heb je er toch wel al een aangepaste APC inzitten... ?
@wax: leg es uit wat je bedoelt met vervroegen vd ontsteking bij pingel?? Dan krijg je normaal toch alleen maar nog meer pingel???

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 05 mar, 2007 12:21

dasdaas schreef:Oh jawel! Zijn turbodrukmetertje kan tot 5 bar... :twisted:
Dat geloof ik nooit. Taaf heeft (had?) dezelfde als ik, en die gaat tot max 2 bar. Volgens mij heb jij het over oliedruk... Zwaar weekend gehad Daan?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 05 mar, 2007 12:22

dasdaas schreef:

@wax: leg es uit wat je bedoelt met vervroegen vd ontsteking bij pingel?? Dan krijg je normaal toch alleen maar nog meer pingel???
De mechanische verdeler verlaat de ontsteking onder turbodruk...
Standaard is 't 16', maar op 0.9 Bar gaat-ie naar 10 graden.
Wat ik begreep van de werking van de APC (kan 't mishebben hoor) is dat-ie bij pingel onder druk de ontsteking vervroegt in dat geval.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 05 mar, 2007 12:36

dasdaas schreef:

hehe, kon ie maar tot 5 bar! Vyvje heeft gelijk, gaat tot 2 bar.

Heb jij nog gemodde APC's liggen, of kunnen we `m even uit de rooie pijl trekken, dan weet ik het zeker.
Ik moet trouwens zeggen, de BioPower (uiteraard op E85) met 180 pk is duidelijk langzamer dan mijn 900'tje, op zich te verklaren door gewichtsverschil, maar wel heeft de 9-5 (normaal gesproken) een pittiger torretje onder de kap.

@ Waksluh, ik snap niks van je verhaal. De APC kan heel de ontsteking toch niet bijregelen, alleen toch maar de turbodruk?
De vacuumvervroeger op de verdeler heeft deze schone taak.

Plaats reactie