gloeiende uitlaat
-
willem
- Geregistreerd lid
gloeiende uitlaat
Ik heb een saab 900 turbo op het oog, maar nu heb ik daar gisteren een proefritje in gemaakt, waarbij de lichten uitvielen. Dat is niet het probleem. Maar toen we de motorkap open deden om naar de relais te kijken, zag de uitlaat/spuitstuk, weet ik hoe het heet, rood/ornaje gloeiend. Na navraag bleek dat niet raar te zijn als de auto lang heeft stil gestaan en er dan koud plankgas mee wordt gereden, tot 180 km/h.
Mijn vraag, klopt het dat de uitlaat er uit kan zien alsof hij net uit een kolenvuur komt? het komt op mij niet echt over als zijnde normaal, maar zoals ik zei, verschillende garage's zeiden dat het niet zo vreemd was...
Mijn vraag, klopt het dat de uitlaat er uit kan zien alsof hij net uit een kolenvuur komt? het komt op mij niet echt over als zijnde normaal, maar zoals ik zei, verschillende garage's zeiden dat het niet zo vreemd was...
-
Maarten
- Lid van verdienste
Re: gloeiende uitlaat
Na een rit waarbij de motor veel vermogen heeft moeten leveren, zoals bij snel optrekken en op hoge snelheid rijden, worden het uitlaatspruitstuk en de turbo erg heet.
De uitlaatgassen die erlangs stromen hebben een temperatuur van zo'n 900 graden. Het metaal waar deze gassen langsstromen wordt hierdoor roodgloeiend. Bij daglicht is hier nauwelijks iets van te zien, in het donker lichten het uitlaatspruitstuk en vooral de turbo oranje/rood op.
Dit verschijnsel is normaal, dat hebben alle Saab turbomotoren.
Het plankgas rijden met een koude motor is wel af te raden. Belast een (turbo)motor nooit volledig voordat deze op bedrijfstemperatuur is!

De uitlaatgassen die erlangs stromen hebben een temperatuur van zo'n 900 graden. Het metaal waar deze gassen langsstromen wordt hierdoor roodgloeiend. Bij daglicht is hier nauwelijks iets van te zien, in het donker lichten het uitlaatspruitstuk en vooral de turbo oranje/rood op.
Het plankgas rijden met een koude motor is wel af te raden. Belast een (turbo)motor nooit volledig voordat deze op bedrijfstemperatuur is!

-
willem
- Geregistreerd lid
Ah, dank je maarten, dan weet ik genoeg!!
Het zag er inderdaad precies zo uit als op de foto...
Ik ben gerustgesteld...
Ik ben vanaf ongeveer strax dan de trotse bezitter van een 900 turbo!!
Dus gewoon rustig naar duitsland rijden en daar dan pas gas geven
Het zag er inderdaad precies zo uit als op de foto...
Ik ben gerustgesteld...
Ik ben vanaf ongeveer strax dan de trotse bezitter van een 900 turbo!!
Dus gewoon rustig naar duitsland rijden en daar dan pas gas geven
-
900T-R
- Geregistreerd lid
willem schreef:Na navraag bleek dat niet raar te zijn als de auto lang heeft stil gestaan en er dan koud plankgas mee wordt gereden, tot 180 km/h.
Ik hoop dat dit de eerste en de laatste keer is dat je een koude motor gelijk vol op zijn falie geeft. Tenminste als je langer dan een paar weken/maanden plezier wilt hebben van je nieuwe auto...
NB dit geldt voor alle auto's, alleen zijn hoog belaste motoren (veel pk's uit een relatief beperkte cilinderinhoud) nog wat minder tolerant ten opzichte van dit soort mishandeling. Gewoon omdat ze nog wat erger mishandeld kunnen worden...
-
willem
- Geregistreerd lid
Dat is zeker zo, maar ik was het niet die dat deed, maar de verkopende partij...
Waarbij ik niet zeg dat ik het anders had gedaan, maar je hebt helemaal gelijk. Zeker met een auto van 18 jaar. Hiervoor had ik lease bakjes, waaronder een ook best rappe seat leon tdi, die ik dus wel direct op zn donder gaf, maar ja, had-ie maar geen lease bak moeten worden
.
Ik ga de saab nu kopen en er rustig mee naar r'dam rijden
Ik ga de saab nu kopen en er rustig mee naar r'dam rijden
-
900T-R
- Geregistreerd lid
Whoeps... in dat geval zou ik (indien mogelijk) nog maar eens goed over de aanschaf nadenken... Dit is nou juist één van die dingen waarom het goed is de eigenaar van de auto eerst zelf een stukje te laten rijden: dat je kunt beoordelen hoe hij/zij de heilige koe pleegt te behandelen. Niemand kan in een motor kijken - vandaar dat je je toevlucht moet nemen tot dit soort 'circumstantial evidence' om het risico van dure technische schades na de aanschaf een beetje in te kunnen schatten.
Een gewaarschuwd mens...
Een gewaarschuwd mens...
-
willem
- Geregistreerd lid
Te laat, ik heb hem al gekocht. Maar degene die hem aan mij heeft verkocht, heeft er zelf nooit in gereden. Hij wist er ook niets van en wilde gewoon ff showen. Het is een vriend van mij die al jaren in oude 900's rijdt, maar nooit in een turbo. Hij heeft deze gekregen van een buurman, aan de praat gekregen en nu heb ik hem voor 300 euro gekocht. Dat is een bedrag waar ik wel een risicootje voor wil nemen... 
Sterker nog, ik heb het al gedaan. Hij klinkt goed als je ermee rijdt en ik ben net ermee naar rdam gereden, lekker rustig en ik denk dat ik er nog zeker een jaar mee vooruit kan. En anders heb ik gewoon pech gehad...
Maar iig dank voor jullie uitleg en raad. Ik blijf er gewoon lekker rustig mee rijden en zie wel hoe lang het beestje mij blijft dienen...
Die vriend heeft in ieder geval zijn hulp bij diverse werkzaamheden al aangeboden, kleine dingetjes zoals nieuwe bougiekabels en dergelijke. Ik heb namelijk echt nul verstand van motoren, maar leer wel snel. En zoals ik zei, hij rijdt al jaren 900's en heeft alles zelf onderhouden dus ik denk dat ik het er wel een tijdje mee uitzing!
groeten,
Willem
Sterker nog, ik heb het al gedaan. Hij klinkt goed als je ermee rijdt en ik ben net ermee naar rdam gereden, lekker rustig en ik denk dat ik er nog zeker een jaar mee vooruit kan. En anders heb ik gewoon pech gehad...
Maar iig dank voor jullie uitleg en raad. Ik blijf er gewoon lekker rustig mee rijden en zie wel hoe lang het beestje mij blijft dienen...
Die vriend heeft in ieder geval zijn hulp bij diverse werkzaamheden al aangeboden, kleine dingetjes zoals nieuwe bougiekabels en dergelijke. Ik heb namelijk echt nul verstand van motoren, maar leer wel snel. En zoals ik zei, hij rijdt al jaren 900's en heeft alles zelf onderhouden dus ik denk dat ik het er wel een tijdje mee uitzing!
groeten,
Willem
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Maarten schreef:Na een rit waarbij de motor veel vermogen heeft moeten leveren, zoals bij snel optrekken en op hoge snelheid rijden, worden het uitlaatspruitstuk en de turbo erg heet.
zo rood als op die foto?is denk ik nie best,das toch een turbo die zonder koeling getest is?
-
Garrett
- Lid van verdienste
Pas maar op; zo te lezen heb je weinig gevoel voor het goed behandelen van techniek... Ook nieuwe auto's moeten warmgereden worden. Oude ook. Ik trek je autoliefhebberij in twijfel.willem schreef:Hiervoor had ik lease bakjes, waaronder een ook best rappe seat leon tdi, die ik dus wel direct op zn donder gaf, maar ja, had-ie maar geen lease bak moeten worden.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Als je nog eens meegaat naar een testbank meeting zul je zien dat zelfs de watergekoelde turbo's rood opgloeien!!joachiem schreef:zo rood als op die foto?is denk ik nie best,das toch een turbo die zonder koeling getest is?
Dus is het geen enkel probleem!
-
Maarten
- Lid van verdienste
In de filmpje van een Saabforum vermogensbankmeeting dat je via onderstaande link kan downloaden zie je dat een turbo en het eerste deel van de downpipe binnen zeer korte tijd roodgloeiend worden. De clip was overdag gemaakt in een ruimte waar TL bakken boven de auto hingen, 's nachts is het opgloeien helemaal een mooi schouwspel.
Het videoverslag van Mark A: http://homepage.mac.com/markcanderson/rr/Rollin.mov
Het videoverslag van Mark A: http://homepage.mac.com/markcanderson/rr/Rollin.mov
-
Niels
- Geregistreerd lid
Ik niet, je rijdt notabene een turboFlèche Rouge schreef:Ik trek je autoliefhebberij in twijfel.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
denk dat je dan wel alles door en door warm moet draaien,zo rood krijg ik die van mij niet ook in het donker zie ik het niet zo extreem rood worden maar ja het zou kunnen zolang het min turbo maar niet is 
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Inderdaad dit is mijn uitlaatspruitstuk en turbo na een rondje doorblazen op de snelweg!!