Van Garret naar TD04 met huidige Maptun stg 1

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
DaanS
Geregistreerd lid

Van Garret naar TD04 met huidige Maptun stg 1

Bericht door DaanS » za 24 mar, 2007 15:37

Mijn Garret werkt nog prima. Niettemin vraag ik mij af wat er gebeurt als ik mijn Garret nu vervang door een TD04. Heeft iemand enig idee?

- Moet de ECU dan opnieuw gemapt worden door Maptun?
- wat is het voordeel t.o.v. de Garret?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » za 24 mar, 2007 23:05

Remap hoeft niet perse.

Als je de software niet aanpast is het enige voordeel dat je een technisch betere turbo hebt die langer meegaat. Nadeel is dat het een hoop geld kost, de software is niet aangepast aan de turbo, je zal er dus geen positief vermogens effect mee bereiken, eerder een iets negatief. Ander nadeel is dat de turbo groter is, turbogat zal in de standaard config ook groter worden.

Als je de software wel aanpast, dan heb je erg veel lol.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 25 mar, 2007 19:59

Dank voor je reactie MXL. Weet ik tenminste wat mij te doen staat als mijn turbo het begeeft of als mijn auto wellicht aan wat extra vermogen toe is.

Asphalt_Cowboy
Geregistreerd lid

TD04

Bericht door Asphalt_Cowboy » vr 30 mar, 2007 21:26

Hoi DaanS,

Ik heb ook net een TD04 binnen gekregen(voor mijn '01 LPT, 9-3), deze heb ik van een auto met motorschade(9-3 aero), ik mis wel een olieleiding en de waterleidingen, maar wil dit met een set van Maptun of Speedparts aanvullen. Verder wil ik ook een revisiesetje voor de turbo kopen en dan ga ik zelf de revisie (proberen) uit te voeren. Als ik de aanwijzingen volg van degene die voor mij het zelf hebben uitgevoerd is het wel oppassen, maar wel te doen. De turbo die ik heb heeft aardig wat "sludge"in de olieleiding, maar de schoepen zijn heel.
Misschien zijn er meer mensen die een turbo revisie in het vooruitzicht hebben, maar (net als ik) het niet aandurven. Dan zouden we een turbo revisie dag kunnen organiseren.... wie heeft interesse?

Gr David

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 30 mar, 2007 22:12

Ik doe heel veel zelf, maar ik zou nooit zelf een turborevisie uitvoeren. Een goede turborevisie houdt ook in dat de turbine gebalanseerd wordt, dit kan je uiteraard niet zelf doen. De nauwkeurigheden in turbo's luisteren heel nauw, 1 afwijking betekent dat de turbo zeer snel weer kapot zal draaien.

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » za 31 mar, 2007 16:51

Zou willen dat ik uberhaupt kon overwegen zelf een turbo te vervangen. Heb twee linker handen, zou niet weten waar te beginnen... Ni

Asphalt_Cowboy
Geregistreerd lid

hoi DaanS,

Bericht door Asphalt_Cowboy » zo 01 apr, 2007 23:22

Tot gisteren had ik ook nog nooit een turbo in mijn handen gehad. tussen een verjaardag en mijn ouderlijk verantwoordelijkheden door is het mij gelukt de turbolader te demonteren. Met een langebektang en een priem kom je een heel eind(en aardig wat aanwijzigen van internet. Ik heb de turbine en moer gekerfd aan inlaat zijde om bij montage de originele balans te behouden en tijdens het demonteren de bruikbare stukken schoongemaakt met 0W30 olie en diesel(en soms WD40 waar het hielp). Het balanceren van turbines wordt het meest gedaan als de schoepen beschadigd zijn en er nieuwe turbines op moeten komen, achter de turbine aan uitlaatzijde worden happen uitgevreesd om de juiste balans te verkrijgen.

Het revisie setje is onderweg uit de US of A (65 euro) en het is nodig ook want het lager huis zit vol met aangekoekt olie(van de motorschade), maar de turbines zijn 100% onbeschadig en de slakkenhuizen hebben geen scheuren en ook niet ingevreten. Zie foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laatste foto, kan je zien hoeveel sludge er in de turbo zit. Ik ben bang dat het een paar dagen gaat duren voor ik dat allemaal heb losgeweken.

Verder heb ik alleen een olieleiding, maar na een verdere inspectie van mijn huidige turbo (Garret GT1752) aan de motor en ik zie ook waterleidingen lopen??( Dit is vreemd, dacht dat garret alleen een olieleiding had!) Weet iemand hoe dit zit?

Het is net of het lagerhuis op de turbo van een TD04 komt, en dit op een Garret!

Zal de auto eerst op moeten krikken om van onderen te inspecteren(olieleiding van turbo richting carterpan)

Als iemand meer informatie heeft over de standaard turbo bij een 9-3 LPT uit 2001, dan hou ik me aanbevolen.

GR. David

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 02 apr, 2007 12:01

De turbo is zowel water als oliegekoeld.

De kit van speedparts biedt volgens mij alles. Dus olie en waterleidingen, aangepaste aanzuigbuis. Kan wel zijn dat je een andere IC slang op de turbo nodig gaat hebben.

Plaats reactie