Turbometer

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ArjenH
Geregistreerd lid

Turbometer

Bericht door ArjenH » ma 02 apr, 2007 14:38

Zag nu net wat plaatjes op het forum waar de turbometer helemaal achter in het rood staat ? Is dat haalbaar bij een niet getunde versie. Mijn 9-5 Aero nipt net een beetje in het rode gebied boven de 3.000 omw/m, verder krijg ik hem echt niet. Of hoort ie verder te kunnen ?

Moet wel zeggen dat nu met BP Ultimate de meter makkelijker uislaat en zelfs ietsje verder het rood in gaat, alhoewel ik nog steeds twijfel of ik dat niet "graag wil zien"

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » ma 02 apr, 2007 14:50

Normaal gesproken behoort het metertje een klein beetje aan het begin van het rood te komen bij een niet getunede versie.
Bij mij bijv. komt hij vol in het rood bij vol gas.

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » ma 02 apr, 2007 15:10

oke dan kan dat dus bij mij wel kloppen ...

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » ma 02 apr, 2007 17:48

@ ArjenH: 3000tpm lijkt me aardig laat, maar verder gaat hij ook bij onze Aero maar een klein stukje in het rood... Bij mijn 9000 komt hij trouwens praktisch nooit in het rood, en als dat al het geval is wordt hij teruggeregeld naar einde geel... het vershilt dus een beetje per Saab, bij de 900 classic gaan ze een redelijk stuk het rood in dacht ik

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 02 apr, 2007 17:59

davidjoost schreef:bij de 900 classic gaan ze een redelijk stuk het rood in dacht ik
Bij een standaard zwarte APC behoort de turbodrukmeter niet in het rode gedeelte te komen, maar tot aan de scheiding geel/rood.

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » ma 02 apr, 2007 18:21

nou ja davidjoost, ik zie dat ie na 3000 omw/m het stapje maakt van einde geel in het beginnende gedeelte rood, tis maar minimaal. Alhoewel het me in de 1e en 2e versnelling niet lukt, dan staat het motormanagement dat blijkbaar niet toe.

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » di 03 apr, 2007 10:50

ArjenH schreef:nou ja davidjoost, ik zie dat ie na 3000 omw/m het stapje maakt van einde geel in het beginnende gedeelte rood, tis maar minimaal. Alhoewel het me in de 1e en 2e versnelling niet lukt, dan staat het motormanagement dat blijkbaar niet toe.
In de 1e en 2e versnelling denk ik dat je te maken hebt met de koppelbegrenzer, om de 1e en 2e versnelling een beetje te ontzien van de krachten, dus minder slijtage.

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 03 apr, 2007 13:08

@ ArjenH: ik heb even wat filmpjes uit het 'archief' bekeken en onze auto, toen hij nog geen Abbott Racing onderdelen had, maar wel al op gas reed, ging inderdaad op benzine pas rond de 3000tpm in het rood (de turbodrukmeter)... Het leuke is dat hij dat op lpg al bij zo'n 2300tpm doet en dat hij iets dieper het rood in gaat... :lol: In de 2e versnelling moet hij (op benzine) ook gewoon in het rood kunnen, dat deed die van ons ook toen hij nog standaard was.

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » di 03 apr, 2007 13:39

En anders bij de dealer de uitslag van de meter beinvloeden middels Tech2... :wink:
Gaat ie toch het rood in, maar motorisch is er dan nix verandert. :)

davidjoost
Geregistreerd lid

Bericht door davidjoost » di 03 apr, 2007 14:00

@ s95ae: dat is valsspelen! :nono:

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » wo 04 apr, 2007 14:13

ow kan het ook zo, kun je de uitslag instellen van zo'n meter ? Hahaha

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 04 apr, 2007 14:48

ArjenH schreef:...dan staat het motormanagement dat blijkbaar niet toe.
In de ECU zijn inderdaad begrenzingen geprogrammeerd. Voor de B235R (handbak) is dat 280 Nm in eerste versnelling, 230 Nm in de achteruit, en 380 Nm voor 2e tot en met 5e versnelling.

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » do 05 apr, 2007 14:51

380Nm max? Ook in een stage 1 ECU?

ArjenH
Geregistreerd lid

Bericht door ArjenH » do 05 apr, 2007 15:03

380 max, dat heb ik niet eens....

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 05 apr, 2007 16:06

West schreef:380Nm max? Ook in een stage 1 ECU?
Een tuner kan de softwarematige begrenzingen aanpassen.

Plaats reactie