APC dingetje, weer wat geleerd

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
taaffert
Geregistreerd lid

APC dingetje, weer wat geleerd

Bericht door taaffert » vr 20 apr, 2007 11:35

En daarom wil ik het delen met jullie 8)

Tijdje geleden mijn auto omgebouwd van een LPT naar een FPT, echter een draadje (blauw/rood) bleef in het ongewisse hoe aan te sluiten. We hebben `m op een (willekeurige hehe) blauwe draad bijgeprikt, maar daar kreeg de APC geen RPM-signaal vandaan.
Gevolg:
APC geeft maximale druk, 0.7-0.8 bar en houdt deze druk constant, hoger in de toeren constateert APC pingel, of dat zo is, is onbekend, in elk geval een signaal wat daar op lijkt, want vanwege ontbrekende RPM-signaal geen referentie en regelt de turbodruk terug. Maar wél mooi constante druk, die vanaf ca. 4700 rpm bruut wordt teruggeregeld.

Nu dan eindelijk het blauw/rode ;-|+ draadje aangesloten zoals het hoort, op aansluiting 7 van de ontstekingsversterker.
Gevolg:
APC functioneert zoals het hoort, regelt hoger in de toeren de turbodruk netjes terug én GEEN pingel meer, helemaal niks. Volgas tot het rood en net voor de toerenbegrenzer opschakelen, geen probleem. In België nog even volgas (vanaf 100 in 3) tot 200 getest en geen enkele pingel waargenomen.

Nadeel is wel dat de SAAB nu iets langzamer is, immers, de turbodruk wordt eerder teruggeregeld. De APC-Mod ligt op de loer :twisted:

Moraal van het verhaal: Indien je een constantere druk wilt kun je ook het RPM-signaal loshalen. Gemakkelijk te doen door een relais ertussen te zetten die te schakelen is via een knop op het dashboard. Maar hoog in de toeren gaat de druk bruusk omlaag.
Ik ga nu eerst eens aan de slag met een gemodde APC en dan is dat een leuk volgend klusje.

Tot de 28e tuningmaatjes! :D

michiel
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: APC dingetje, weer wat geleerd

Bericht door michiel » vr 20 apr, 2007 12:46

Mooi dat het werkt, Eelco!

Ik ben benieuwd wat de 28e voor resultaten gaat geven, maar zal er zelf niet bij zijn.

Plaats reactie