Vyv schreef:Hey Jelmer,
Bij (R)ed en mij zit die frequency-valve er. En beide rijden rond met een JR sportluchtfilter. Die van Ed is al schoon, die van mij moet ik nog schoonmaken. Ook zat er bij ons beide origineel een katalysator die nu volledig verdwenen is (lambda zit ervoor dus dat is geen probleem). En hebben ook allebei een warm-up regulator.
Die van mij loopt rijk, die van Ed ook volgens mij (reukwaarden). Ik heb nog een A/F uitdraai liggen van mijn auto, van de allereerste Dyno run bij RuudF. Toen liep tie rijk over het hele toeren gebied, maar was toen nog volledig origineel. Ik heb mijn A/F meterke nog niet geïnstalleerd (ligt al wel klaar), dus kan ik nog geen exacte uitspraak doen hoe het momenteel zit bij hogere toerentallen/druk.
Hi Vyv,
Bedankt voor je uitgebreide info over jullie rode pijltjes. Hier kan ik zeker wel wat mee en komt aardig overeen met mijn wagentje nu, ook geen kat meer, sportluchtfilter enz.
Een kleine toelichting van de conclusies tot nu toe: in de handleiding van m,n J\R luchtfilter word een opmerking gemaakt over bij stellen Co na 60km.
Ben ik eens in de Co/lamda hoek van de k-jet gaan zoeken

En kwam zo op een stukje over de frequency valve waar werd gesteld dat de valve ook zorgt voor een vloeiender inspuiting als standaard k-jet en dus niet alleen simpelweg dmv. de lamda sensor het juiste air/feul mengsel regelt.
En bovenal bezit dit stukje systeem een functie waarbij je vanaf een vast toerental beter en soepeler kan acelereren.
De valve/lamda heeft maar vrij beperkt werk gebied, een (beetje als een Apc) en is daardoor erg afhankelijk van het werkgebied van de systeem druk en de lucht sensor plaat.
Nu heeft de wat door somigen de Co stel schroef is maar eigenlijk de idle mixture screw heet (gaatje tussen luchtfilter en brandstof verdeler) naar het schijnt direct invloed op het mengsel over de gehele linie en daarmee ook op het werk gebied van de Frequenty valve.
Mijn conclusie hieruit is dat je met de idle mixtre screw grote invloed op je mengsel dus pingel hebt.
Vervolgens heb ik met een goed warme motor de idle mixture screw op gevoel geluid naar de rijkere kant (rechtsom) gedraaid todat het mengsel te rijk werd en vervolgens mm voor mm terug gedraait totdat ze echt mooi begon te lopen. Dit moet helaas wel dmv. steeds de motor uit te zetten stellen en weer aan.
Met als gevolg geen pingel meer die ik sinds een paar weken na de installatie van m,n sportluchtfilter had en vooral in 2e 3e versn. bij 3000rpm een goed warme motor en flink van onder uit accelereren.