Red (Pingel) Arrow onderzoek

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Red (Pingel) Arrow onderzoek

Bericht door 93-SS-ARC » vr 20 apr, 2007 21:55

In het kader van m,n T8 k-jet+pingel speurtocht heb ik een beetje input nodig. Dit van m,n collega gemodificeerde red arrow bezitters dus eigenlijk Dasdaas, R(ed), en Vyv :wink:

Graag zou ik weten of je met of zonder wat vermoedelijk de frequency valve heet rond rijd of je een sport vervangings luchtfilter hebt en of je toevallig weet of de wagen aan de rijke of arme kant loopt.
De frequency valve is in een eerder topic opgedoken en duidelijk herkenbaar, zit naast t luchtfilterhuis en heeft 2 brandstof slangen komende vanaf t membraamhuis .
Hij is ook wel te herkennen aan zijn snorrende krekel geluid (teminste bij mij dan :roll: )

Als ik weet hoe dit bij jullie zit kan ik daarna mischien wat uitspraken doen over mijn bevindingen.

Deze dus: (bedankt voor t lenen Dader :wink: )
Afbeelding

Troll fan
Geregistreerd lid

Re: Red (Pingel) Arrow onderzoek

Bericht door Troll fan » vr 20 apr, 2007 23:18

Die frequency valve wordt elektrisch geregeld aan de hand van de waarden gemeten door de lambda sensor en regelt de lucht /brandstof verhouding bij. Deze valve zit in de plaats van de warmloopregelaar in "voor-katalysator" versies. De regeling reageert dus ook op de temperatuursensor op de kop.

Pingelen kan vele oorzaken hebben: te hoge turbodruk, te vroege ontsteking, te arm mengsel, te warme bougies, veel koolaanslag in verbrandingsruimte, te veel olienevel van carterventilatie in inlaat, slechte benzine, verstopte kat.

Als ie ook pingelt bij koude motor dan zal het niet de lambdasonde/regeling zijn want deze werkt nog niet als de sonde koud is.
93-SS-ARC schreef:In het kader van m,n T8 k-jet+pingel speurtocht heb ik een beetje input nodig. Dit van m,n collega gemodificeerde red arrow bezitters dus eigenlijk Dasdaas, R(ed), en Vyv :wink:

Graag zou ik weten of je met of zonder wat vermoedelijk de frequency valve heet rond rijd of je een sport vervangings luchtfilter hebt en of je toevallig weet of de wagen aan de rijke of arme kant loopt.
De frequency valve is in een eerder topic opgedoken en duidelijk herkenbaar, zit naast t luchtfilterhuis en heeft 2 brandstof slangen komende vanaf t membraamhuis .
Hij is ook wel te herkennen aan zijn snorrende krekel geluid (teminste bij mij dan :roll: )

Als ik weet hoe dit bij jullie zit kan ik daarna mischien wat uitspraken doen over mijn bevindingen.

Deze dus: (bedankt voor t lenen Dader :wink: )
Afbeelding

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Re: Red (Pingel) Arrow onderzoek

Bericht door 93-SS-ARC » za 21 apr, 2007 0:18

Troll fan schreef:Die frequency valve wordt elektrisch geregeld aan de hand van de waarden gemeten door de lambda sensor en regelt de lucht /brandstof verhouding bij. Deze valve zit in de plaats van de warmloopregelaar in "voor-katalysator" versies. De regeling reageert dus ook op de temperatuursensor op de kop.

Pingelen kan vele oorzaken hebben: te hoge turbodruk, te vroege ontsteking, te arm mengsel, te warme bougies, veel koolaanslag in verbrandingsruimte, te veel olienevel van carterventilatie in inlaat, slechte benzine, verstopte kat.

Als ie ook pingelt bij koude motor dan zal het niet de lambdasonde/regeling zijn want deze werkt nog niet als de sonde koud is.
Dat pingelen vele oorzaken kan hebben weten inmiddels alle tunende RA bezitters... daar zorgt de RA wel voor :wink:
Als je dan alle meer gebruikelijke pingel factoren hebt uitgesloten, ga je ook eens in wat onverwachtere hoeken zoeken. En kom je al snel bij de K-jet uit.
En als je dan het een en ander gevonden op internet combineerd met dat wat proef ondervindelijk naar voren komt, wat ook nog het gewenste effect lijkt te hebben. Dan wil je wel eens de boel zo goed mogelijk gaan onderbouwen met input van gelijksoortige wagens met en zonder frequency valve :wink:

Bij mijn weten zit de frequency valve er extra op en dus ook een warmloop regelaar. Welke z,n werk doet voordat de Lamda Sensor/frequency valve actief is.

En zeg nou zelf als die valve grote invloed op het mengsel heeft en bepaald en of het arm of rijk word en dergelijke, maak je mij niet wijs dat hier geen pingel oorzaken kunnen liggen :P

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » za 21 apr, 2007 14:04

Hey Jelmer,

Bij (R)ed en mij zit die frequency-valve er. En beide rijden rond met een JR sportluchtfilter. Die van Ed is al schoon, die van mij moet ik nog schoonmaken. Ook zat er bij ons beide origineel een katalysator die nu volledig verdwenen is (lambda zit ervoor dus dat is geen probleem). En hebben ook allebei een warm-up regulator.

Die van mij loopt rijk, die van Ed ook volgens mij (reukwaarden). Ik heb nog een A/F uitdraai liggen van mijn auto, van de allereerste Dyno run bij RuudF. Toen liep tie rijk over het hele toeren gebied, maar was toen nog volledig origineel. Ik heb mijn A/F meterke nog niet geïnstalleerd (ligt al wel klaar), dus kan ik nog geen exacte uitspraak doen hoe het momenteel zit bij hogere toerentallen/druk.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 21 apr, 2007 20:58

Foutzoeken staat er helaas niet in, maar wel het schema en de werking van de K-jet, met en zonder lambda/frequency valve !

http://www.usefulstuff.pwp.blueyonder.c ... s/KJet.pdf

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 23 apr, 2007 2:50

Vyv schreef:Hey Jelmer,

Bij (R)ed en mij zit die frequency-valve er. En beide rijden rond met een JR sportluchtfilter. Die van Ed is al schoon, die van mij moet ik nog schoonmaken. Ook zat er bij ons beide origineel een katalysator die nu volledig verdwenen is (lambda zit ervoor dus dat is geen probleem). En hebben ook allebei een warm-up regulator.

Die van mij loopt rijk, die van Ed ook volgens mij (reukwaarden). Ik heb nog een A/F uitdraai liggen van mijn auto, van de allereerste Dyno run bij RuudF. Toen liep tie rijk over het hele toeren gebied, maar was toen nog volledig origineel. Ik heb mijn A/F meterke nog niet geïnstalleerd (ligt al wel klaar), dus kan ik nog geen exacte uitspraak doen hoe het momenteel zit bij hogere toerentallen/druk.
Hi Vyv,

Bedankt voor je uitgebreide info over jullie rode pijltjes. Hier kan ik zeker wel wat mee en komt aardig overeen met mijn wagentje nu, ook geen kat meer, sportluchtfilter enz.

Een kleine toelichting van de conclusies tot nu toe: in de handleiding van m,n J\R luchtfilter word een opmerking gemaakt over bij stellen Co na 60km.
Ben ik eens in de Co/lamda hoek van de k-jet gaan zoeken :wink:
En kwam zo op een stukje over de frequency valve waar werd gesteld dat de valve ook zorgt voor een vloeiender inspuiting als standaard k-jet en dus niet alleen simpelweg dmv. de lamda sensor het juiste air/feul mengsel regelt.
En bovenal bezit dit stukje systeem een functie waarbij je vanaf een vast toerental beter en soepeler kan acelereren.
De valve/lamda heeft maar vrij beperkt werk gebied, een (beetje als een Apc) en is daardoor erg afhankelijk van het werkgebied van de systeem druk en de lucht sensor plaat.
Nu heeft de wat door somigen de Co stel schroef is maar eigenlijk de idle mixture screw heet (gaatje tussen luchtfilter en brandstof verdeler) naar het schijnt direct invloed op het mengsel over de gehele linie en daarmee ook op het werk gebied van de Frequenty valve.

Mijn conclusie hieruit is dat je met de idle mixtre screw grote invloed op je mengsel dus pingel hebt.
Vervolgens heb ik met een goed warme motor de idle mixture screw op gevoel geluid naar de rijkere kant (rechtsom) gedraaid todat het mengsel te rijk werd en vervolgens mm voor mm terug gedraait totdat ze echt mooi begon te lopen. Dit moet helaas wel dmv. steeds de motor uit te zetten stellen en weer aan.

Met als gevolg geen pingel meer die ik sinds een paar weken na de installatie van m,n sportluchtfilter had en vooral in 2e 3e versn. bij 3000rpm een goed warme motor en flink van onder uit accelereren.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 23 apr, 2007 2:53

Foutje 2x

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » ma 23 apr, 2007 9:24

93-SS-ARC schreef:...Nu heeft de wat door somigen de Co stel schroef is maar eigenlijk de idle mixture screw heet (gaatje tussen luchtfilter en brandstof verdeler) naar het schijnt direct invloed op het mengsel over de gehele linie en daarmee ook op het werk gebied van de Frequenty valve...
Goed bezig!

Waar zit die schroef precies? Op het gasklephuis neem ik aan, ik heb wel een vermoeden welke het is. Heb je toevallig een foto?

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 23 apr, 2007 10:27

nee, die schroef waar Jelmer het -volgens mij- over heeft regelt dmv van een kleine torx? schroef de stand van de luchtweger (=lucht) en de hoeveelheid benzine die wordt ingespoten. Zit op het benzine/lucht verdeelhuis tussen de bol naar het gasklephuis/inlaat en de benzineverdeelblok. Meestal herkenbaar door een hol buisje of gaatje, maar soms zit ie er ook helemaal niet. Vraag me niet waarom niet, dat is het grote geheim van saab??? maar door te vergelijken met eentje die het wel heeft kun je dan met een metaalboortje proberen zelf een gat te maken. Je zou em bv ook kunnen vervangen voor eentje die al wel een gat heeft, das bijna net zo makkelijk.

maar dan wil ik nu weten hoe jij het mengsel dan rijker hebt kunnen zetten zonder deze schroef, of ben ik gewoon nog niet helemaal goed wakker?

edit: @vyv: zie het denk ik nu zelf wel.... was mis met wie wat zei :? (snappie nog???) lekker verwarrend al die red arrows in 1 topic zeg :lol:

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 23 apr, 2007 13:38

dasdaas schreef:nee, die schroef waar Jelmer het -volgens mij- over heeft regelt dmv van een kleine torx? schroef de stand van de luchtweger (=lucht) en de hoeveelheid benzine die wordt ingespoten. Zit op het benzine/lucht verdeelhuis tussen de bol naar het gasklephuis/inlaat en de benzineverdeelblok. Meestal herkenbaar door een hol buisje of gaatje, maar soms zit ie er ook helemaal niet. Vraag me niet waarom niet, dat is het grote geheim van saab??? maar door te vergelijken met eentje die het wel heeft kun je dan met een metaalboortje proberen zelf een gat te maken. Je zou em bv ook kunnen vervangen voor eentje die al wel een gat heeft, das bijna net zo makkelijk.

maar dan wil ik nu weten hoe jij het mengsel dan rijker hebt kunnen zetten zonder deze schroef, of ben ik gewoon nog niet helemaal goed wakker?

edit: @vyv: zie het denk ik nu zelf wel.... was mis met wie wat zei :? (snappie nog???) lekker verwarrend al die red arrows in 1 topic zeg :lol:
Spot on Daan nou ja bijna dan :D dit is de betreffende schroef en word bedient met een 4mm imbus van het lange type. Of even een tooltje knutselen van een korte verlengt met een bout e.d.
Picca: Afbeelding

Dat ik het mengsel heb kunnen veranderen heeft volgens mij te maken met de Frequency valve en daarmee dus ook of je K-jet lamda of k-jet standaard hebt. Het zou dus best kunnen dat de een k-jet standaard deze schroef niet heeft vanwege t shims stel principe.

quote: Jim Newkirk
On early K-Jet systems, this regulator was a slide valve (also known as a push valve) internal to the fuel distributor. Fuel pressure could be adjusted by adding or removing shims from the valve. On later K-Jet systems, the regulator is the conventional diaphragm type.

Control pressure (or counter pressure) is the pressure that is metered to the top of the fuel plunger on a K-Jet system. By changing the counter pressure, the resistance to plunger movement is changed, allowing enrichment and enleanment of the fuel mixture to the engine. On a car equipped with K-Jet, this pressure is controlled by the warm-up regulator.

The warm-up regulator only compensates for engine temperature and is therefore a rather coarse control of fuel mixture. (Some K-Jet warm-up regulators also have a vacuum port to help with the acceleration enrichment and deceleration enleanment function.) Typical control pressures on a K-Jet warm-up regulator are 55 psi with the engine at full operating temperature and 20 to 30 psi on a cold engine. (The colder the engine, the lower the pressure.)

A car equipped with K-Jet Lambda also changes control pressure with a warm-up regulator (with pressures similar to a plain K-Jet system), but also controls lower chamber pressure in the fuel distributor by bleeding pressure through a frequency valve. By modifying lower chamber pressure, a change in volume of injected fuel is made, enriching or enleaning the mixture. The frequency valve is nothing more than an electrically duty-cycled fuel pressure regulator controlled by an on-board computer in response to an oxygen sensor signal. This system provides a more precise and rapid control of fuel mixture. Typical duty cycle on a properly running engine is 45 percent to 55 percent duty and fluctuating. A quick test of this system is to start the engine and test the frequency valve for vibration or noise -- it should vibrate. Also, unplugging the oxygen sensor will put the system in open loop and fix the frequency valve at a 50 percent duty cycle.

Bronnen: 1 2

Plaats reactie