turbo inlaat

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Maarten
Lid van verdienste

turbo inlaat

Bericht door Maarten » wo 08 okt, 2003 2:27

Na montage van de Viggen turbo was het nodig om ook de luchtinlaat van het luchtfilter naar de turbo te veranderen. De aansluiting aan de turbo is namelijk anders. Ondanks het feit dat het luchtinlaatsysteem van de snelste Saab modellen afkomstig is (Viggen en Aero), vormt dit gedeelte volgens de tuners van Hirsch Performance de bottleneck in een goede doorstroming van de lucht.

Er zijn nu twee opties om de doorstroming te verbeteren:

1. Een inlaatpijp met een grotere diameter.
Afbeelding

2. Een siliconenslang met een 90 graden bocht.
Afbeelding

Montage van een grotere inlaatpijp heeft als voordeel dat het precies past op de turbo, maar het laatste deel van de buis is bijna dezelfde afmeting als de originele Viggen inlaat. Nu zal het Venturi effect wel enige verbetering in luchtstroming geven, maar ik vraag me af of de grotere bocht van de siliconenslang niet minder restrictief is. Het nadeel hiervan is weer dat de lucht tegen de lip van de inlaatzijde van de turbo botst, wat misschien ongewenste tubulentie oplevert.

Wat raden de deskundigen op dit forum me aan??

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: turbo inlaat

Bericht door SpeekTuning » do 09 okt, 2003 22:13

Maarten schreef:Na montage van de Viggen turbo was het nodig om ook de luchtinlaat van het luchtfilter naar de turbo te veranderen. De aansluiting aan de turbo is namelijk anders. Ondanks het feit dat het luchtinlaatsysteem van de snelste Saab modellen afkomstig is (Viggen en Aero), vormt dit gedeelte volgens de tuners van Hirsch Performance de bottleneck in een goede doorstroming van de lucht.

Er zijn nu twee opties om de doorstroming te verbeteren:

1. Een inlaatpijp met een grotere diameter.
Afbeelding

2. Een siliconenslang met een 90 graden bocht.
Afbeelding

Montage van een grotere inlaatpijp heeft als voordeel dat het precies past op de turbo, maar het laatste deel van de buis is bijna dezelfde afmeting als de originele Viggen inlaat. Nu zal het Venturi effect wel enige verbetering in luchtstroming geven, maar ik vraag me af of de grotere bocht van de siliconenslang niet minder restrictief is. Het nadeel hiervan is weer dat de lucht tegen de lip van de inlaatzijde van de turbo botst, wat misschien ongewenste tubulentie oplevert.

Wat raden de deskundigen op dit forum me aan??
Hoi hallo,

Mijn gevoel zegt de siliconenslang, simpel omdat deze groter is!
Helaas kan ik dit niet theoretisch onderbouwen.

groeten Sander

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 10 okt, 2003 12:06

klopt gewoon de siliconenslang gebruiken

Afbeelding

als je informeert en rondvraagt, dan zullen de meeste tuners je toch dit aanraden.

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » vr 10 okt, 2003 12:59

B235R schreef:klopt gewoon de siliconenslang gebruiken

Afbeelding

als je informeert en rondvraagt, dan zullen de meeste tuners je toch dit aanraden.
Weet jij ook waarom dan?

gr. Sander

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 11 okt, 2003 21:06

Flexibeler, goede flow, diameter groter.. dus wel iets beter ja..

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 15 okt, 2003 15:36

Hey Maarten,

Wellicht dat deze firma iets voor je kan betekenen. Ze hebben namelijk verschillende 90 graden slangen.

http://www.dbmengineering.nl/

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » wo 15 okt, 2003 16:15

Maarten, je weet toch dat als je iets GROTER wilt hebben ..... dan moet je siliconen gebruiken.. :P :P :oops:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 15 okt, 2003 16:41

:lol: :lol: :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 15 okt, 2003 22:09

Na wat rondvragen en meten, is nu duidelijk hoe de nieuwe luchtinlaat eruit gaat zien.

Er liggen twee luchtfilterhuizen klaar, een T5 en een T7 model. Op het moment heb ik het T5 model gemonteerd. De uitgang van het T7 luchtfilterhuis is echter een stuk groter, namelijk 90 mm. Deze wordt dus gebruikt.

Er wordt een 90mm dikke pijp gelast die via een conische adapter naar 70 mm gaat. Dit is namelijk de diameter van de siliconenslang die op de turbo komt. Bij Biesheuvel Autosport hebben ze dezelfde slang als Abbott gebruikt, alleen is Biesheuvel de helft goedkoper.

In theorie is de nieuwe inlaat minder restrictief dan de Viggen/Aero pijp die er nu opzit.

To be continued.........................

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 06 feb, 2004 2:22

Het heeft lang geduurd, maar de nieuwe luchtinlaat zit er nu eindelijk op.

Volgens de turbodrukmeter kan de turbo nu vrijer ademen. De naald gaat wéér enkele milimeters meer naar rechts. De Viggen/Aero inlaatpijp bleek inderdaad resrtictief te zijn.

Afbeelding

Plaats reactie