Hoe kun je zonder vermogensbank maar met instel apparatuur (=stroboscooplamp) toch de beste setup mbt het ontstekingstijdstip vinden?
Op een amerikaans saabforum kreeg ik het advies om de ontsteking van mijn lichtelijk getunde T8 op 25 graden te zetten. Dit om pingel tegen te gaan. Hier lees ik vrijwel altijd waardes rond de 19. Waar zit em dat verschil in?
Ontsteking te vroeg is pingel lijkt me, ontsteking te laat schijnt weer meer vermogen te geven, maar is niet goed voor de levensduur.
dus:
Wie rijdt er hier op welk tijdstip en hoelang?
en indien in het bezit van pingelled: hoeveel pingel en wanneer?
ontstekingstijdstippen
-
Vyv
- Moderator + Donateur

Re: ontstekingstijdstippen
Lastig! Want meten is weten, en dat is nou net wat ze daar doen. Maar je hoeft niet te wachten op een volgende vermogensbankmeeting, je kan ook individueel langs gaan en dan betaal je gewoon een uurtarief.dasdaas schreef:Hoe kun je zonder vermogensbank met met instel apparatuur, toch de beste setup mbt het ontstekingstijdstip vinden?
Ook een arm mengsel kan voor pingel zorgen.dasdaas schreef:...Ontsteking te vroeg is pingel lijkt me...
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Air-fuel_ratio_meterwiki schreef:Lean mixtures improve the fuel economy but also cause sharp rises in the amount of nitrogen oxides (NOX). If the mixture becomes too lean, the engine may fail to ignite, causing misfire and a large increase in unburned hydrocarbon (HC) emissions. Lean mixtures burn hotter and may cause rough idle, hard starting and stalling, and can even damage the catalytic converter, or burn valves in the engine. The risk of spark knock/engine knocking (detonation) is also increased when the engine is under load.
Sinds afgelopen zaterdag rijd ik op een ander tijdstip. Rien heeft hem vroeger gezet. Ik weet niet op hoeveel graden ik nu rijd. Kreeg er tien pk bij en de grafiek van koppel en vermogen werd gladder. Wel is het mengsel heel rijk, hij verzekerde mij dat er met zo'n rijk mengsel geen pingel kán optreden. En als er toch pingel zou optreden dan zou het bij 3000 toeren zijn, daar waar de turbo er vol in komt. Afgelopen week heb ik ook nog geen pingel mogen detecteren (ben voorzien van led), ook heb ik de laatste 5 tankbeurten BP ultimate getankt.dasdaas schreef: Wie rijdt er hier op welk tijdstip en hoelang?
en indien in het bezit van pingelled: hoeveel pingel en wanneer?
Maar ik ben benieuwd of je met je 5e injector truuk ook nog pingel heb.
-
dasdaas
- Geregistreerd lid
Met 5de injectortruuk
heb ik 1 keertje pingel gezien, maar wel al halverwege rood op de apcdrukmeter (jaja, dan weet je nog niet hoeveel druk precies enzo, maar goed...)
draai nog steeds zonder druksensor, die gaat er morgen ook weer es tussen, dan kan ik weer es apc-tunen, want dat maakt nu allemaal maar weinig uit.
heb nu nog de indruk dat de constante druk met meer benzine lastiger is te beheersen en nu dus minder constant is.
Naar mijn gevoel kan de ontsteking nu wel weer wat vroeger, maar dat zal nog moeten blijken
draai nog steeds zonder druksensor, die gaat er morgen ook weer es tussen, dan kan ik weer es apc-tunen, want dat maakt nu allemaal maar weinig uit.
heb nu nog de indruk dat de constante druk met meer benzine lastiger is te beheersen en nu dus minder constant is.
Naar mijn gevoel kan de ontsteking nu wel weer wat vroeger, maar dat zal nog moeten blijken
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Je leest hier veel over 19 graden omdat dat veel voor lpt's en fpt's 16 kleppers gebruikt wordt.
Ik heb toen voor in de garage de eerste keer dat we er mee bezig waren zo'n tabelletje uitgedraaid, kweet helaas alleen niet meer waar het is, maar weet wel dat de T8 tijden duidelijk anders waren dan die van de T16 en inderdaad rond de 25 graden zaten afhankelijk van of het met of zonder intercooler/apc was.
Maarja, meten is weten, of proefondervindelijk. Veel pingel, ontsteking niet goed, even veiliger terugregelen en weer rijden.
Ik heb toen voor in de garage de eerste keer dat we er mee bezig waren zo'n tabelletje uitgedraaid, kweet helaas alleen niet meer waar het is, maar weet wel dat de T8 tijden duidelijk anders waren dan die van de T16 en inderdaad rond de 25 graden zaten afhankelijk van of het met of zonder intercooler/apc was.
Maarja, meten is weten, of proefondervindelijk. Veel pingel, ontsteking niet goed, even veiliger terugregelen en weer rijden.
-
John.K
- Geregistreerd lid