tunen 9000 2.3 LPT AUTOMAAT
-
Hengeveld
- Geregistreerd lid
tunen 9000 2.3 LPT AUTOMAAT
Dit weekend weer even gekeken welke sneller was, de 2.3 lpt automaat (170 pk), of de 2.0 lpt handbak (150 pk) (beide 9000 CS). Ik weet dat een automaat wat pk's opslurpt, maar de 2.3 kon de 'kleine' verre van bijhouden, dus er moet een oplossing komen.
Ik weet dat de 9000 Aero automaat 25 PK minder heeft dan de handbak, ivm de zwakke automaat. Het lijkt me dus dat er bij de bovengenoemde 2.3 lpt niet te veel getuned moet worden, dus dat hij niet meer dan 200 PK moet/mag krijgen.
Maar bij het kijken naar bijv. Speedparts komt er 65 PK bij, en dan komt het sommetje boven de 200 paardjes. Heeft iemand eens zijn automaat getuned tot (ver) boven de 200 pk? Gaat dat goed, of moet er dan elke week een nieuwe automaat in?
Ben geinteresseerd in ervaringen. Welke tuner is het beste voor deze auto: Speedparts, abbott, of iets anders?
Alvast bedankt,
Hengeveld
Ik weet dat de 9000 Aero automaat 25 PK minder heeft dan de handbak, ivm de zwakke automaat. Het lijkt me dus dat er bij de bovengenoemde 2.3 lpt niet te veel getuned moet worden, dus dat hij niet meer dan 200 PK moet/mag krijgen.
Maar bij het kijken naar bijv. Speedparts komt er 65 PK bij, en dan komt het sommetje boven de 200 paardjes. Heeft iemand eens zijn automaat getuned tot (ver) boven de 200 pk? Gaat dat goed, of moet er dan elke week een nieuwe automaat in?
Ben geinteresseerd in ervaringen. Welke tuner is het beste voor deze auto: Speedparts, abbott, of iets anders?
Alvast bedankt,
Hengeveld
-
Wouter
- Donateur (2x)

-
Maarten
- Lid van verdienste
Mijn broer heeft de Abbott 9000 van Mark overgenomen. Met drie maanden tijd tussen twee versnellingsbakrevisies heeft hij dat twijfelachtige record weer iets scherper gezet.
Nadien heeft hij zijn rijstijl iets aangepast.

Geschat vermogen was zo'n 265pk en koppel lag tussen 370 en 400Nm. Veel te veel voor de versnellingsbak dus. Het is het koppel dat de bak de das omdoet. Als je een tuner kan vinden die de koppelkromme tussen 2000 en 4000 toeren iets afvlakt dan kan je er op een versnellingbakvriendelijke manier een snelle 9000 van maken.
Geschat vermogen was zo'n 265pk en koppel lag tussen 370 en 400Nm. Veel te veel voor de versnellingsbak dus. Het is het koppel dat de bak de das omdoet. Als je een tuner kan vinden die de koppelkromme tussen 2000 en 4000 toeren iets afvlakt dan kan je er op een versnellingbakvriendelijke manier een snelle 9000 van maken.
-
9000H
- Geregistreerd lid
Re: tunen 9000 2.3 LPT AUTOMAAT
Broeder! Je vergeet erbij te vermelden dat het om een vaderdagcadeautje gaat......hopelijk leest moeders niet mee...Hengeveld schreef:...maar de 2.3 kon de 'kleine' verre van bijhouden, dus er moet een oplossing komen
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Levert Maptun niet een speciaal pakket voor de automaat? Ik weet dat er een Stage 1 bestaat voor de 9000 Aero, vermogen gaat dan naar 245 pk en 360 Nm.Maarten schreef:Mijn broer heeft de Abbott 9000 van Mark overgenomen. Met drie maanden tijd tussen twee versnellingsbakrevisies heeft hij dat twijfelachtige record weer iets scherper gezet.Nadien heeft hij zijn rijstijl iets aangepast.
![]()
![]()
Lijkt mij persoonlijk hardstikke gaaf, alleen toch zonde als je automaat het begeeft...
-
michiel
- Donateur (2x)

En ik heb die 9000 weer van Maartens broer (Jeroen) overgenomen. Van te voren was ik op de hoogte van de mogelijke problemen met de automaat. Maar het reed verder fantastisch en soms maak je dan een bewuste niet zo verstandige keuze. Uiteindelijk ging de automaat bij mij ook weer stuk. Toen heb ik de 9000 weg gedaan, ik had er genoeg plezier aan beleefd.Maarten schreef:Mijn broer heeft de Abbott 9000 van Mark overgenomen. Met drie maanden tijd tussen twee versnellingsbakrevisies heeft hij dat twijfelachtige record weer iets scherper gezet.Nadien heeft hij zijn rijstijl iets aangepast.
Waarschijnlijk kan je het beste van je LPT een FPT maken, meer info hierover is wel op het forum te vinden. Relatief eenvoudig en goedkoop om te doen, zeker voor de 2.3. Dan zit je op een veilige 200 PK en 300Nm, toch een leuke upgrade. Mocht je daarna nog meer willen, kan dat altijd nog..
-
9000H
- Geregistreerd lid
(voor de duidelijkheid, de topicstarter is mijn broer) Ik heb net JDVandenbosch een mail gestuurd: aanbieding +40 pk vanaf 550 euro UCU upgrade. Zit ik op 210 pk, zou moeten kunnen verwacht ik. Iemand ervaring met deze "aanbieding"...? Moet bv de remmerij/onderstel ed aangepast worden?michiel schreef:Waarschijnlijk kan je het beste van je LPT een FPT maken, meer info hierover is wel op het forum te vinden. Relatief eenvoudig en goedkoop om te doen, zeker voor de 2.3. Dan zit je op een veilige 200 PK en 300Nm, toch een leuke upgrade. Mocht je daarna nog meer willen, kan dat altijd nog..
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Onderstel en remmerij hoeven niet te worden aangepast, het is echter wel prettiger naar het schijnt.9000HENGEVELD schreef:(voor de duidelijkheid, de topicstarter is mijn broer) Ik heb net JDVandenbosch een mail gestuurd: aanbieding +40 pk vanaf 550 euro UCU upgrade. Zit ik op 210 pk, zou moeten kunnen verwacht ik. Iemand ervaring met deze "aanbieding"...? Moet bv de remmerij/onderstel ed aangepast worden?michiel schreef:Waarschijnlijk kan je het beste van je LPT een FPT maken, meer info hierover is wel op het forum te vinden. Relatief eenvoudig en goedkoop om te doen, zeker voor de 2.3. Dan zit je op een veilige 200 PK en 300Nm, toch een leuke upgrade. Mocht je daarna nog meer willen, kan dat altijd nog..
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Ik rijd nu een 9000 Aero aut met Maptune stage 1 en hiervoor heb ik 4 jaar lang een 9000 2.3 lpt aut. met Hirsh tuning gereden. Nooit geen problemen met de automaat gehad. De goede tuners houden ook rekening met de automaat en zorgen dat het het koppel niet te gek hoog wordt. Dus neem in ieder geval een goede Saabtuner.
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Hoeveel vermogen en koppel heb je nu? De door mij genoemde 245 pk en 360 Nm? En de stijging is zeker wel goed te voelen?Turbobakk schreef:Ik rijd nu een 9000 Aero aut met Maptune stage 1 en hiervoor heb ik 4 jaar lang een 9000 2.3 lpt aut. met Hirsh tuning gereden. Nooit geen problemen met de automaat gehad. De goede tuners houden ook rekening met de automaat en zorgen dat het het koppel niet te gek hoog wordt. Dus neem in ieder geval een goede Saabtuner.
-
michiel
- Donateur (2x)

Als eerste kan je het beste gaan kijken of de LPT al voorzien is van een APC klep..9000HENGEVELD schreef: (voor de duidelijkheid, de topicstarter is mijn broer) Ik heb net JDVandenbosch een mail gestuurd: aanbieding +40 pk vanaf 550 euro UCU upgrade.
Zie o.a. dit topic:
viewtopic.php?t=18218&postdays=0&postor ... pt&start=0
-
Turbobakk
- Donateur (8x)

Ik weet het niet precies. Het is een aangepaste Maptun stage 1 ivm lpg. Wordt eens tijd voor een testje op de vermogensbank. Maar je kan het verschil echt wel merkenHoeveel vermogen en koppel heb je nu? De door mij genoemde 245 pk en 360 Nm? En de stijging is zeker wel goed te voelen?
Bij gelegenheid moet je maar eens een keer meerijden Sjoerd.
-
nelfrikandel
- Geregistreerd lid
-
sjoerdk
- Geregistreerd lid
Heel graag Turbobakk, dank voor het aanbod!Turbobakk schreef:Ik weet het niet precies. Het is een aangepaste Maptun stage 1 ivm lpg. Wordt eens tijd voor een testje op de vermogensbank. Maar je kan het verschil echt wel merkenHoeveel vermogen en koppel heb je nu? De door mij genoemde 245 pk en 360 Nm? En de stijging is zeker wel goed te voelen?![]()
Bij gelegenheid moet je maar eens een keer meerijden Sjoerd.
-
Turbobakk
- Donateur (8x)