Wat doet een Fuel Pressure Regulator

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
DaanS
Geregistreerd lid

Wat doet een Fuel Pressure Regulator

Bericht door DaanS » za 19 mei, 2007 15:11

11 juni wordt mijn standaard downpipe vervangen door een Ferrita 3" downpipe + racekat. Catback blijft origineel. Daarnaast zal Maptun mijn ECU verder upgraden naar deze hardwareconfig. Zal ongeveer Stage 3 worden.

Nu zie ik op de Nordic site een 3.5 Bar Fuel Pressure Regulator bij Stage 3 staan die ook bij Maptun verkocht wordt.

http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=271

http://www.nordictuning.biz/main.php?tu ... sub_page=4

De kosten zijn niet al te hoog. Wat doet dit ding en is het aan te raden dit meteen mee te laten installeren 11 juni? Levert het extra Pk/Nm op?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Wat doet een Fuel Pressure Regulator

Bericht door 72sonett-III » za 19 mei, 2007 15:58

DaanS schreef:...een 3.5 Bar Fuel Pressure Regulator ... Wat doet dit ding
Eh... ik denk dat die de brandstofdruk regelt :roll: Wat denk je zelf?
Levert het extra Pk/Nm op?
Nee. Als je niet ook een andere benzinepomp plaatst, heb je deze Fuel Pressure Regulator ook niet nodig.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 19 mei, 2007 20:02

Zelf had ik er een uit de autostyle op het oog..
Uit de vermogensbank meeting laatst is gebleken dat de mijne met NOS op de intercooler armer gaat lopen, dit apparaatje zou dat moeten verhelpen....
Zou ook goed moeten zijn voor onrustig gedrag bij filerijden, waar de mijne erg last van heeft...
Ze beloven 8% hoger motorvermogen, en bovendien vind ik het mooi om te zien onder de kap :D
Alleen nog geen idee hoe te monteren en in te regelen.... (iemand?)
Afbeelding

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » za 19 mei, 2007 20:05

De standaard druk is 3 bar. dit is lager dan de druk die de pomp kan leveren.
De regelaar zorgt dat de druk altijd 3 bar is ten opzichte van het inlaatspruitstuk. Dus onder volle turbo druk regelt de regelaar minder terug dan stationair. Op deze wijze zal de ingespoten hoeveelheid brandstof alleen afhangen van hoe lang de injector geopend wordt.
Deze regelaar opent een klep naar de brandstof retourleiding als de druk te hoog wordt.

Door de brandstofdruk te verhogen kun je in dezelfde tijd dus meer brandstof inspuiten, mits de pomp ook deze druk en volume kan leveren.

Met reeds verhoogde turbodruk kan het dus best zijn dat de huidige pomp niet meer druk/volume kan leveren bij topvermogen.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 19 mei, 2007 20:44

Volgens mij alleen monteren als de ECU er ook op geprogrammeerd is.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » za 19 mei, 2007 22:36

"Alleen voor tuners met Know-How"

Ahum.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » za 19 mei, 2007 22:55

waxle schreef:"Alleen voor tuners met Know-How"

Ahum.
Toegegeven......ben ik abso-zeker weten-luut niet...
Gezocht, tuner met know-how, die ff een how-to kan schrijven :lol:

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » zo 20 mei, 2007 1:18

ik denk dat je voor je Saab niets hebt aan deze regulator, ik lees dat bij stationair de druk wordt verlaagd naar 0.5 bar, dit terwijl deze bij SAAB constant 3.0 bar moet zijn.

Een andere vaste regulator met 3.5 bar zal wel nut hebben als de pomp voldoende "sap" en druk kan leveren. Dan kun je in kortere tijd iets meer brandstof inspuiten. Het verschil tussen 3.5 en 3.0 bar zal theoretisch 16% meer brandstof geven.

Met de hogere inspuitdruk zal de motor in het begin wat rijk lopen (de ECU denkt dat er minder ingespoten wordt) maar dit wordt vanzelf bijgeregeld aan de hand van de lambda sensor(en).

Met hogere druk zal wel het verbruik dat de SID aangeeft flink afwijken want dit wordt berekend aan de hand van de openingstijd van de injectoren !

Daantje schreef:
waxle schreef:"Alleen voor tuners met Know-How"

Ahum.
Toegegeven......ben ik abso-zeker weten-luut niet...
Gezocht, tuner met know-how, die ff een how-to kan schrijven :lol:

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 20 mei, 2007 10:58

De FPR regelt dus de brandstofdruk, da's duidelijk. Nu doet de standaard FPR die nu in de auto zit dit ook met 3 bar. Begrijp ik het nu goed dat het bij hogere turbodruk moeilijker wordt om die 3 bar te blijven garanderen met de standaard FPR?

Indien het antwoord hierop ja is. Vanaf welke stage wordt een geupgrade FPR dan wenselijk? Nordic doet het vanaf stage 3, terwijl Maptun er pas aan gaat vanaf hogere stages. Ik vind het belangrijk dat in ieder geval altijd de ideale druk inspuiting verhouding gegarandeerd blijft.

Erik --> Jouw auto is een van de meer getunede auto's. Ben jij aan een FPR gegaan?

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » zo 20 mei, 2007 11:02

om het nog wat lastiger te maken:

Ik heb een rising-rate-fuel-pressure-regulator en die 'gaat tot 3,3 bar'..???

ik heb altijd begrepen dat die de benzinedruk 'aanpast' aan de '' vraag'.. in tegenstelling tot een statische (2,8 of 3,0) ...

wwil je zeggen dat dat ding geen nut heeft? of wel in combinatie met het hele tuningpakket?

grtz,

felix

P.S. ik ben niet technisch dus als ik onzin uitkraam dan eh....vergeef me!

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 20 mei, 2007 11:09

Het oog wil ook wat......Jammer dus dat die van Autostyle niet werkt op een saab....
Maar bv deze(ik bestel dan liever binnen nederland), of die DaanS voorstelde, helpt wel bij onrustig gedrag bij filerijden, en geeft meer vermogen?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » zo 20 mei, 2007 11:45

DaanS schreef:Erik --> Jouw auto is een van de meer getunede auto's. Ben jij aan een FPR gegaan?
?........stage 1

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » zo 20 mei, 2007 11:46

DaanS schreef:De FPR regelt dus de brandstofdruk, da's duidelijk. Nu doet de standaard FPR die nu in de auto zit dit ook met 3 bar. Begrijp ik het nu goed dat het bij hogere turbodruk moeilijker wordt om die 3 bar te blijven garanderen met de standaard FPR?

Indien het antwoord hierop ja is. Vanaf welke stage wordt een geupgrade FPR dan wenselijk? Nordic doet het vanaf stage 3, terwijl Maptun er pas aan gaat vanaf hogere stages. Ik vind het belangrijk dat in ieder geval altijd de ideale druk inspuiting verhouding gegarandeerd blijft.

Erik --> Jouw auto is een van de meer getunede auto's. Ben jij aan een FPR gegaan?
denk dat het 3bar stationair is en niet onder druk. en onder turbodruk gaat deze de druk in de injectiegallerij verhogen ,via het vacuem slangetje die op de fpr zit gaat er minder druk/benzine weg naar de tank. en word de druk in de fuelrail weer meer.
Gaat met een veer en deze kun je dus slapper of strakker stellen bij een
fpr die je kunt instellen.
Bekijk de foto van dat ding maar eens,gaat niet voor niets tot 10bar!

DaanS
Geregistreerd lid

Bericht door DaanS » zo 20 mei, 2007 12:02

Erik --> dacht dat je net als Maarten redelijk richting de stage 5/6 zat.

Als ik de reacties zo lees en het artikeltje dat Daantje gelinkt heeft, lijkt het alsof een FPR toch wel wat doet aan de prestaties van de auto en dan met name aan het optrekken en vasthouden van de trekkracht.

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » zo 20 mei, 2007 12:10

Zoals Erik al schreef, dit soort maatregelen hebben alleen nut als de ECU ook "meewerkt" . Bij de trionic 7 wordt alles bijgeregeld en wordt een hogere inspuitdruk dus te niet gedaan door de inspuit duur iets te verkorten.

Volgens http://www.viggenfactfile.de/faq.html#trionic7 zijn de standaard FPR en inspuitventielen geschikt tot 280-290 PK, alleen daarboven zul je de inspuitdruk moeten verhogen of grotere injectoren plaatsen.

"What is the limit of the Viggen´s injectors?
The stock injectors at stock fuel pressure (3bar) are good for around 280-290 hp if the ECU is fine tuned. The Hirsch 9-5 Troll delivers 305 hp on stock injectors, but using a 3.5 bar fuel pressure regulator (as does the Nordic Stage III Kit for the 9-5 Aero). Fuel pressure can also be raised to 4 bar, but for applications beyond 320 hp, bigger injectors have to be used."

Plaats reactie