Bypass valve Gedachte kronkel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bypass valve Gedachte kronkel

Bericht door Blacky Turbo S » wo 23 mei, 2007 10:42

Heren, het volgende zat ik mij zo te bedenken.

Werking bypass valve/BOV is mij bekend: gasklep smakt dicht: vacuum achter de klep, bypassvalve/BOV wordt open gestuurd en blaast overtollige lucht af (BOV) cq circuleer overtollige lucht terug voor de turbo (bypass valve). So far so good.

Maar nou het volgende.
Nou weet ik niet zeker of het zo werkt, maar daar kom ik op deze manier, denk ik, wel achter. :wink:
Wordt de bypass valve altijd geopend als er vacuum in het inlaatspruitstuk heerst?
Zo niet, waarom niet??
Ik kan me zo voorstellen dat laag in de toeren, en de turbo is niet op gang, de turbo eerder de lucht stroom blokeert dan helpt. Als nou de bypass valve altijd open gaat als er vacuum heerst, zou de motor makkelijker lucht kunnen aanzuigen, en zo makkelijk op gang kunnen komen.

Of zie ik het verkeerd??

Blacky

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 23 mei, 2007 20:28

Je vergeet een factor. Het vacuum alleen in niet voldoende om tegen de veer in de bypassvalve in te werken. Door het sluiten van de gasklep ontastaat er ook een overdruk in de inlaatbuis. Deze drukt ook tegen de veer in. Oftewel de klep wordt geopend doordat de druk in de inlaatbuis + het vacuum samen krachtiger zijn als de veer.

Het vacuum zuigt aan de spreekwoordelijke bovenkant van de klep. terwijl de druk duwt tegen de spreekwoordelijke onderkant. Dus ze werken samen.

Plaats reactie