Wat me nu is overkomen...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
s95ae
Geregistreerd lid

Wat me nu is overkomen...

Bericht door s95ae » do 24 mei, 2007 13:52

Al enige tijd geleden bij Jaap Hoogeveen (Jaap Saab :)) grotere injectoren en een luchtfilterbehuizing van Abbott Racing besteld.
Paar weken geleden werd het dan eindelijk geinstalleerd (bestelling via v/d Bosch duurde helaas oneindig lang :cry:). Hiermee was mijn 300 pk set van Abbott helemaal compleet! 8) ECU ook nog aangepast, dit was nog niet gebeurd.
Echter de eerstvolgende dag dat ik de auto start en wegrijd lijkt de motor te verzuipen bij het gasgeven. Snel naar z'n 2 en al hortend en stotend rijdt de auto verder. 1 minuut later, geen probleem meer.
Deze week de auto daarom maar naar Jaap Saab gebracht, en wat blijkt: de pakking tussen de turbo en het spruitstuk was kapot, echt een hele hap eruit! :shock:
Hierdoor kwam er natuurlijk minder lucht in de motor dan dat de lamba sensor dacht, vandaar het 'verzuipen'.
Inmiddels de Saab weer terug. Hij reageert weer lekker, maar ik moet hem nog wel even testen nadat de Saab de hele nacht stil heeft gestaan, het euvel deed zich nl. voornamelijk voor met een koude motor.

Jaap Saab heeft geen kosten in rekening gebracht voor dit euvel, waarvoor ik hem hartelijk heb bedankt.

Wat is nu nog jammer van de recentste aanpassingen van de motor? Voorheen bij vol gas had je een heerlijke fluittoon en dit gaf een heerlijke beleving. Nu wel een diepe brom, maar geen fluittoon meer. Blijkbaar werd een groot gedeelte van het geluid geproduceerd door de vorige luchtfilter behuizing.

Vraagje: Heeft iemand ervaring met een dergelijk mankement gehad? Wat kan de oorzaak zijn van het stukgaan/wegblazen van de pakking?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet, Boaz

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 24 mei, 2007 14:25

Ik denk dat de fluit ook wel eens door het gat in de pakking veroorzaakt kon worden.

En waarom die kapot gaan? Tsja, zwaar leven in een getunedde auto, fabricagefout, montagefout, trillingen, (te) hoge temp, ouderdom, zwaardere turbo waardoor er meer krachten op het spruitstuk + pakking werken?, rijstijl, etc. Daar kom je niet zo makkelijk achter. Als je pakkingen blijft vreten zou ik me er pas druk om gaan maken. Kan een keer gebeuren.

Netjes van Jaap Saab om dat gewoon te vervangen. :bluethumb:

JalkePeters
Geregistreerd lid

Bericht door JalkePeters » do 24 mei, 2007 15:48

He jou heb ik gister gezien dan mooie auto kwijl er al enkele maanden naar vette remmen ook! 8) En dat geluid..... helemaal super! 8)

Maar dat terzeide :wink:

Willem1
Geregistreerd lid

Bericht door Willem1 » do 24 mei, 2007 23:47

Die van mij heb ik nog nooit horen fluiten. Bij vol gas hoor ik een diep geronk van een hardwerkende aangeblazen viercilinder. (automaat)

Een jaar of wat geleden had ik een 9000 Aero met een handbak. Deze hoorde je altijd fluiten.

Wel jammer dat de 9-5 dit niet doet. Ik vond het altijd een prettig geluid waarvoor ik mijn raam op een kiertje open zette.

Waardoor was dit geluid bij de 9000 wel hoorbaar en bij de 9-5 niet? In de basis zijn de motor en turbo het zelfde toch?

Groet, Willem.

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » vr 25 mei, 2007 0:05

Nou, als ik héééééél goed luister hoor ik hem zachtjes fluiten (met één oog op de meter om zeker te weten ;) ). Ik hoor hem wel goed met het dak of raam open, rijdend op de linkerbaan (zoals gewoonlijk ;) ) langs de vangrail... Of in tunnels.

V6Aero
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door V6Aero » za 26 mei, 2007 16:11

als je goed luistert, kun je hem met het dak of raam open best horen blazen! Heerlijk 8)

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » za 26 mei, 2007 18:31

Willem1 schreef:Die van mij heb ik nog nooit horen fluiten. Bij vol gas hoor ik een diep geronk van een hardwerkende aangeblazen viercilinder. (automaat)

Een jaar of wat geleden had ik een 9000 Aero met een handbak. Deze hoorde je altijd fluiten.

Wel jammer dat de 9-5 dit niet doet. Ik vond het altijd een prettig geluid waarvoor ik mijn raam op een kiertje open zette.

Waardoor was dit geluid bij de 9000 wel hoorbaar en bij de 9-5 niet? In de basis zijn de motor en turbo het zelfde toch?

Groet, Willem.
De 9000 Aero fluit er inderdaad lustig op los, vooral met het schuifdak open kun je het heel goed horen, ook leuk is de wastegate, psssssj :D

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 28 mei, 2007 20:27

Denk niet dat het de wastegate is uuuh?hoop het niet :D
Vaak is het de interne bov die je hoort,mischien dat deze bij jou 9000
vlak bij de turbo zit en bij het schutboard waar jij dan weer achter zit op je stoel(mega aero stoel :wink: )
Dit in combie met een kort trajekt van luchtfiler tot inlaat wiel turbo wil
ook al een mooi afblaas sound geven zonder blow of valve.

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » do 31 mei, 2007 14:20

JalkePeters schreef:He jou heb ik gister gezien dan mooie auto kwijl er al enkele maanden naar vette remmen ook! 8) En dat geluid..... helemaal super! 8)

Maar dat terzeide :wink:
Sorry, ik was ff niet meer op het forum geweest.
Dank je wel voor je leuke compliment! :D

Maarreh (:offtopic:), waar had je me gezien? En hoe kan ik je (Saab) herkennen?

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » do 31 mei, 2007 14:27

Paul99 schreef:Ik denk dat de fluit ook wel eens door het gat in de pakking veroorzaakt kon worden.
Gat in de pakking zal het niet geweest zijn, want na het vervangen van de injectoren door grotere en het vervangen van de luchtfilterbehuizing (leuk voor galgje :?) was ik mijn indrukwekkende fluit kwijt, terwijl de kapotte pakking nog niet vervangen was. Ik denk toch dat wellicht de originele luchtfilterbehuizing dit geluid veroorzaakt, alhoewel ik niemand heb horen zeggen dat zij hetzelfde geluid kennen. Ik tast nog in het duister...
Vanaf het moment dat ik mijn auto naar 280 pk getuned had, maakte de Saab dit geluid. Ook na het vervangen van de turbo voor een zwaardere, het vervangen van de delivery pipe en het monteren van een dumpvalve (die ik overigens helemaal niet hoor, jammer). De fluit die ik hoorde was ook met de ramen dicht goed hoorbaar, maar alleen bij (bijna) vol gas. Whfieeeeettttt!!!! hoorde je dan! :twisted:

Ach, de Saab rijdt nu zonder deze fluit ook super, alleen maar minder sensatie...

sjoerdk
Geregistreerd lid

Bericht door sjoerdk » do 31 mei, 2007 14:34

joachiem schreef:Denk niet dat het de wastegate is uuuh?hoop het niet :D
Vaak is het de interne bov die je hoort,mischien dat deze bij jou 9000
vlak bij de turbo zit en bij het schutboard waar jij dan weer achter zit op je stoel(mega aero stoel :wink: )
Dit in combie met een kort trajekt van luchtfiler tot inlaat wiel turbo wil
ook al een mooi afblaas sound geven zonder blow of valve.
Foutje van mijn kant, dank voor de rectificatie!

Plaats reactie