actuator

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
900 T 16
Geregistreerd lid

actuator

Bericht door 900 T 16 » ma 28 mei, 2007 10:20

ik heb de druk van mijn 900 T 16 hoger afgesteld door de actuator te verdraaien, dit had ik al eens gedaan met mijn voorige saab maar nu loop ik tegen hetvolgende aan.
ik heb de druk verhoogd tot ongeveer 0,8 bar maar ik zou wat verder willen gaan maar het armpje van de actuator is niet meer aan te passen, hij staat nu maximaal.
De apc kast heb ik al aangepast dus ik wou de rest met de actuator zien te doen heeft iemand ervaring met dit probleem?

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 28 mei, 2007 10:22

Je bedoelt, je hebt je basisdruk op 0.8 bar gezet :shock: ?

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 28 mei, 2007 10:22

Wat is het nut van het steeds verder verdraaien van de actuator?
Als je de APC reeds hebt aangepast, dan zorgt de APC klep toch voor het later opengaan van de actuator.

Als de actuator echt sterker moet worden kan je er een van Forge kopen. Die zijn in verschillende sterkten verkrijgbaar.

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » ma 28 mei, 2007 10:32

Mijn basisdruk en piekdruk verschillen nagenoeg niet ongeveer 0,1 bar?
Hoe dit kan geen idee dit is gekomen nadat hij is getweekt, de apc werkt verder goed.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 28 mei, 2007 10:39

Apart, mijn basisdruk staat op 0.35-04 (standaard lpt druk) en APC regelt de rest, deze trekt de druk door tot 0.9, met goed weer 1.0 bar.

Ik zou `m lekker terug zetten, is voor de actuator ook beter (toch?). Deze kan als tie zo strak staat meen ik na verloop gaan lekken.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 28 mei, 2007 10:51

Ik neem aan dat je je brandstofsysteem ook hebt aangepast op deze ingreep? Het verhogen van je basisdruk zonder extra brandstof kan voor een lean out zorgen. Vinden je zuigers/kleppen niet heel gezellig.

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 28 mei, 2007 11:08

:shock: 0.8 bar!!!
de vuistregel voor het werkgebeid van de Apc is zo,n 40% van de gewenste eind druk als instelling voor basis boost. Dus meer dan 0.5bar basisboost bij een standaard turbo is niet nodig en zal de werking van de apc zelfs beperken zoals je al gemerkt hebt :? Een standaard apc heeft een regelbandbreedte voor ongeveer 0.6/0.8 bar de meer je van de onder grens af snoept de minder de werking.

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » ma 28 mei, 2007 11:20

sorry ik haal wat door elkaar, mijn basis druk is ongeveer 0,4 a0,5 bar dit is volle last met de rem licht aangetikt
Mijn piek is 0,8 en word terug geregeld naar 0,7 ik zou graag door willen naar ongeveer 1 bar

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 28 mei, 2007 11:39

Met een getweakte APC en een andere wastegate kun je dit al wel bereiken. Andere benzinedrukregelaar (3.0/3.3 bar) en een eventuele andere chip zijn wel aan te raden als jij 1 bar wil gaan rijden.

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » ma 28 mei, 2007 11:55

in mijn wagen zit lucas injectie tot hoever kun je hiermee voordat je aan een benzinedrukregelaar van 3,3 bar moet.
een andere actuator heb ik nog uit mijn t8 deze is een stuk langer dan degene er nu in zit.
de chip maakt dit merkbaar verschil?

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 28 mei, 2007 12:15

Met lucas kun je zat 1bar draaien,genoeg benzine nog dan.
Doe gewoon de 900aero.com mod en draai de eindruk op tot 1bar met
de P pot in de apc kast en eindruk testen in de 3e versneling.

Basis boost van 0,45 is dan zat !kun je nog mooier afstellen als je
gewoon de wastegate op de turbo aansluit via vacuem slang dan he :wink:
Lucas heeft dacht ik al een 3bar fpr?

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » ma 28 mei, 2007 13:21

ik zal eens aan de p pot draaien bedankt voor de info, heeft het nog zin om iets met de chip te doen?

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » ma 28 mei, 2007 14:35

900 T 16 schreef:ik zal eens aan de p pot draaien bedankt voor de info, heeft het nog zin om iets met de chip te doen?
Wel rustig aan he met P als je F niet verdraait anders blaas je je kop pakking eruit met 1.5bar.
het mooiste is de apc ff demonteren en een multimeter erbij :wink: Gooi F dan maar eens op 360-460 ohm en P naar verhouding op 19 tot 28 Kohm met een basisboost van 0.45 haal je dan de 1.1 bar wel. Wil je vervolgens dat deze na de 3600 toeren niet verlaagd word naar 0.8-0.9 zal je moeten gaan modificeren en weerstand R42 moeten bypassen info hierover vind je op www.900aero.com, hier vind je ook info over de relatie tussen P en F

Extra brandstof is een must is het niet voor extra vermogen dan wel voor extra cylinderwand koeling tegen pingel een feulchippie is dus zeker geen overbodige luxe.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 28 mei, 2007 20:18

Je moet het zo zien te krijgen dat de druk niet super snel omhoog
gaat laag in de toeren en niet doorschiet en niet ver trug zakt hoog
in de toeren.
1bar heeft lucas normaal genoeg benzine en anders ook even
een klop led monteren...ook weer te vinden op 900aero.com of mischien hier opt forum wel.

Plaats reactie