Uitlaat spruitstuk

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Plumbum
Geregistreerd lid

Uitlaat spruitstuk

Bericht door Plumbum » ma 28 mei, 2007 17:51

Goedemiddag jongelui,

Heb net de turbo van mn 900 bj '97 gedemonteerd. Wat mij verbaast is dat de aansluiting van het uitlaatspruitstuk op de turbo zo klein is, en dat de uitlaatkanalen van het spruitstuk zo verschillend van lengte zijn.
Volgens mij is er behoorlijk veel vermogens winst te behalen met een goed uitlaatspruitstuk met een wat grotere turbo. Wie heeft hier ervaring mee en weet waar spaghetti spruitstukken te koop zijn.

Bedankt voor je reactie.

8)

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 28 mei, 2007 20:21

Mischien een spruitstukje van een 9.3 of 9.5 die iets meer flow hebben?en een dikke turbo kan altijd in combie met een dikke downpipe en aangepaste software(speedparts) en/of dike intercooler aquamist(water injectie).

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 29 mei, 2007 2:07

Afbeelding
Maptun spaghettispruitstuk voor NG900.

Afbeelding
Jak Stoll spaghettispruitstuk voor NG900.

Afbeelding Afbeelding
Speedparts spaghettispruitstuk voor NG900.

Zo'n spruitstuk heeft voordelen, maar zolang je niet boven de 350pk zit kan je met dat geld beter andere onderdelen aanschaffen die meer vermogenswinst opleveren.

Nadeel van zo'n mooi spruitstuk is dat de kans groot is dat het gaat scheuren.

Plumbum
Geregistreerd lid

Foto's

Bericht door Plumbum » di 29 mei, 2007 8:20

Maarten bedankt voor de prachtige plaatjes. Zat er aan te denken om zelf iets te maken maar na het bekijken van van jou foto's kan ik beter wat geld gaan aanmaken.

900-beast
Geregistreerd lid

Bericht door 900-beast » di 29 mei, 2007 21:36

bedankt voor de info, weet ik vast wie ze heeft.
maar het scheuren van deze spruitstukken lijkt me deels te maken te hebben met het feit dat de turbo hier (helemaal?)aan hangt.

en eventueel met het gedeeltelijk sneller warm worden/afkoelen...
heatwrap een mogelijkheid om de warmte beter vast te houden?

groet,
jorg

Plaats reactie