gierend geluid.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
900 T 16
Geregistreerd lid

gierend geluid.

Bericht door 900 T 16 » za 09 jun, 2007 22:16

vanavond reed ik weg met een koude motor, gelijk bij het aanraken van het gas een luid gierend geluid uit de hoek van de turbo.
Ik heb de auto stil gezet maar kan niets vinden, ben toen rustig naar huis gereden en tot mijn verbazing hield het na 200 meter op.
Heeft iemand ervaring met dit euvel? en is hiermee te rijden?

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » zo 10 jun, 2007 10:21

Als je het mij als leek vraagt, dan denk ik niet dat het de turbo is, maar één van de riemen, nl. de distributieriem. Als deze versleten raakt, gaat hij slippen en dit resulteert in het gierende geluid.

sander69
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sander69 » zo 10 jun, 2007 10:32

is het niet gewoon de V snaar die te slap staat en dus strakker gezet dient te worden?

s95ae
Geregistreerd lid

Bericht door s95ae » zo 10 jun, 2007 11:01

sander69 schreef:is het niet gewoon de V snaar die te slap staat en dus strakker gezet dient te worden?
Oh ja, die was het... :oops:

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 10 jun, 2007 13:50

voor zover ik weet heeft een 900 een ketting en geen riem, een snaar is het niet het komt uit een andere hoek.
als ik boven het blok ga hangen komt het uit de buurt van het spruitstuk-turbo-uitlaat.
viesueel is er niets te zien, ik durf alleen niet door te rijden voordat ik weet wat het is. :(

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 10 jun, 2007 14:53

Wat ook in die buurt zit is de koppeling. :idea:
Misschien wel een top-/druk-lager?? :roll:
En een lekkend membraan van de wastegatebediening zou eventueel ook de oorzaak kunnen zijn.
Levert de motor voldoende vermogen? :roll:

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 10 jun, 2007 16:37

koppeling is het niet, het geluid komt erg duidelijk uit de hoek van de turbo.
de druk bouwt goed op ongeveer 1,3 bar piek.
het vreemde is dat ik vandaag helemaal niets hoorde bij het starten.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 10 jun, 2007 17:55

Anders gesteld, wat is er tot nu toe allemaal gecontroleerd? :?
Dat maakt het verder zoeken naar het geluid misschien wat gemakkkelijkr, juist omdat het geluid nu weer (effe)
niet aanwezig is. :wink:

900 T 16
Geregistreerd lid

Bericht door 900 T 16 » zo 10 jun, 2007 21:17

het geluid is vrij hard met de motorkap open en mijn oor in de buurt van de turbo bijna oorverdovend.
het geluid houd ongeveer dertig seconde aan, en is dan weg.
ook is het geluid alleen hoorbaar als ik gas geef stationair hoor ik niets.
ik ben gaan zoeken met een spiegeltje waar het geluid vandaan kwam, zonder resultaat.
de auto reageert prima geen verschil merkbaar ik heb een turbodrukmeter ingebouwt en ook hier geen verschil.
verder heb ik nog niet gekeken ik zou ook niet weten waar.
oja de wastegate sluit goed

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » ma 11 jun, 2007 20:37

Verdelerkap even los maken en daar eens in kijken mischien?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 28 jun, 2007 16:50

Ik heb trouwens hetzelfde met koude motor. Zeker weten doe ik het niet, maar dit geluid wordt vaak geassocieerd met het begin van het einde van je Turbo. Opletten op blauwe rook dus.

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » do 28 jun, 2007 17:13

Bij mij is het mijn uitlaatpakking.

Wordt eerdaags vervangen. Auto staat vanaf morgen bij de dealer (ook zij hebben geconstateerd dat dat het was).

Kan anders bij twijfel het geluid wel even opnemen, kun je beoordelen of het bij jou ook zo klinkt.

Succes!

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » do 28 jun, 2007 17:50

Da's wel apart: Ik had het geluid voor en na mijn motorrevisie. Ik zal er eens op blijven letten.

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » vr 29 jun, 2007 17:39

Ik had bij mijn T8 ook last van een jankend geluid. Zeer luid hoorbaar tijdens rijden, mensen bij een stoplicht kijken enzo. Bleek een laag niveau olie in de pomp voor de stuurbekrachtiging te zijn. Dat janken was dus (waarschijnlijk) het caviteren van de pomp. Stuurde nog steeds uitstekend trouwens. Kwart liertje olie erbij (let op: wel de goeie olie) en probleem was in mijn geval opgelost.

Plaats reactie