Saab overweging

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
MariusBMW
Geregistreerd lid

Saab overweging

Bericht door MariusBMW » do 21 jun, 2007 18:32

Hallo,

In mijn huidige auto, een BMW M535i e28 uit 1987, heeft helaas de roestduivel zijn intrede genomen. Hij is toe aan een restauratie.
Uit verschillende topics blijkt dat Saab een goede auto is, ik vind maar weinig minpunten. Nu besef ik mij wel dat dit forum voornamelijk bezocht wordt door mensen die besmet zijn met het Saabvirus. Ik moet bekennen dat ik ook redelijk vatbaar ben voor een autovirus, de BMW wil ik eigenlijk ook nooit meer weg doen en dat gevaar shuilt ook in de Saab. maar zoals ik ergens op dit forum las: 'rationeel worden kan altijd nog'.

Na een zoektocht op internet naar een redelijk alternatief kwam ik uit bij een Saab 900 turbo. Op marktplaats heb ik de volgende 900 gevonden:
http://auto.marktplaats.nl/saab/9642614 ... 6s-gt.html?

Ik overweeg aanschaf van deze Saab of een andere soortgelijke.
Zouden jullie mij kunnen vertellen waar ik op moet letten met de aankoop?
Is de turbo een zwak onderdeel en hoe duur is eventuele vervanging/revisie?

Alvast bedankt,

Groet Marius

Testa-Rossa
Geregistreerd lid

Bericht door Testa-Rossa » vr 22 jun, 2007 0:22

Een Saab 900 turbo lijkt me een hele mooie keuze, voor revisie prijzen en ruilonderdelen (goed verkrijgbaar) zou je even kunnen kijken op www.elferink.nl

Een turbo is niet echt zwak, mits goed gebruikt/onderhouden, het is toch een onderdeel dat rond de 150.000 toeren per minuut draait. Een turbo dient rustig warm gereden te worden, en de motor moet na afloop van de rit even een minuutje nalopen. Vraag evt. of de verkoper zelf eerst een stukje wil rijden omdat je nog niet eerder Saab gereden hebt, en let erop hoe hij omspringt met de turbo. Verder is olie belangrijk, controleer de genoemde onderhoudsgeschiedenis of de olie altijd tijdig is ververst, het blok na de testrit even pijlen kan ook geen kwaad. Verder met de testrit opletten of de auto niet rookt, de turbo geen lawaai maakt, en dat deze druk opbouwt.

Wat betrefde roest, de voorste draagbalk in de motorruimte is een bekende, de wielkasten/randen, de onderkanten van de portieren, controleer daar ook even op. Verder vraag ik mij af waarom de emblemen er af zijn (misschien opnieuw gespoten? Zo ja, waarom, schade?).

Verder willen de elektrische ramen nog wel eens slecht/langzaam/schokkend werken. De motoren een keer los halen en invetten wil vaak wel helpen.

Ik heb ook wel is gelezen hier dat de versnellingsbakken (ruilbakken is goed aan te komen) een beetje onderberekend zijn voor al dat geweld van een 2liter 16klepper turbo. Let daar dus met de testrit ook even op.

Ik rijd zelf overigens net 1,5 maand 900 turbo (na volle tevredenheid, muv. de onstilbare dorst), dus dit zijn een beetje mijn eigen bevindingen en wat ik her en der op het forum gelezen heb (er zijn meer dergelijke topics, te vinden via de zoekfunctie). Maar als je het mij vraagt, late 93er dus 1 van de laatste 'oldskool' 900's (Classic), een vrij jonge auto (met relatief weinig kilometers) met het karakter en de voordelen van een klassieker.

nako
Geregistreerd lid

Bericht door nako » vr 22 jun, 2007 0:55

Je hebt wel gelijk een van de mooiere saabjes te pakken..............
Maar kijk nog eens goed naar de gespot rubriek. Daar staat een boel commentaar over deze saab

Marc van Beek
Geregistreerd lid

Bericht door Marc van Beek » vr 22 jun, 2007 1:17

Testa-Rossa schreef: Verder vraag ik mij af waarom de emblemen er af zijn (misschien opnieuw gespoten? Zo ja, waarom, schade?).
Ik heb geloof ik ergens (op het forum) gelezen dat alle GT's ge-debadged zijn.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » vr 22 jun, 2007 10:40

dat zouden meer BMW-rijders moeten doen! Nou ja, ook niet allemaal :lol:

de auto die je hebt gevonden is idd een bekende, er is al meer over geschreven en staat al langer te koop (2 jaar?)
hoeft niks te zeggen natuurlijk, maar ga niet van de beste staat uit

turbo's zijn net zo zwak als de gene die er mee rijdt, bij goed gebruik zeker ook goed voor een paar ton echt plezier! Alles kan natuurlijk stuk :wink:

leuke saabjes komen echt regelmatig voorbij, kom er eerst dus goed achter wat je precies wil. Comfort en snelheid zijn bij een saab bijvoorbeeld niet altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je echt iets voor de fun wil is een leuke 99 misschien ook echt de moeite waard

lekker snuffelen op het forum, zal het kiezen misschien niet direct gemakkelijker maken, maar wel een heel stuk leuker :wink:

Geert9000cse1997
Geregistreerd lid

Bericht door Geert9000cse1997 » vr 22 jun, 2007 10:48

Een goede en verstandige keus, de saab die je op het oog hebt is inderdaad een hele mooie. Maar er staan er genoeg te koop dus kijk eerst even rond zou ik zeggen. En vraag iemand die verstand van Saab heeft om mee te gaan als je gaat kijken.

Plaats reactie