Stangetje wastegate

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Guido
Geregistreerd lid

Stangetje wastegate

Bericht door Guido » di 07 aug, 2007 21:59

De wastegate word door luchtdruk gestuurd en bepaald hoeveel uitlaatgassen via de schoepen van de turbo lopen.

Maar hoe zit het nu? Als je het stangetje uitdraait krijg je dan meer of minder druk??

En wat voor een luchtdruk zit er op het slangetje? overdruk of vacuum?

Afbeelding
By Artfull_Devlin

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » di 07 aug, 2007 22:32

Strakker zetten geeft een hogere basisdruk.

Het stangetje dat de wastegate bedient wordt de wastegate actuator genoemd. Deze wordt gevoed met turbodruk. In het geval van de (T5) LPT direct van de turbo. In de overige gevallen via de 3weg klep.

Amazon
Geregistreerd lid

Bericht door Amazon » di 07 aug, 2007 22:46

Bij de T7 helpt dit toch niet, omdat het systeem zelf bijregelt?

Of heb ik dat niet goed begrepen?

Guido
Geregistreerd lid

Bericht door Guido » wo 08 aug, 2007 8:19

Wat is strakker? korter of langer? nu weet ik het nog niet :lol:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 08 aug, 2007 10:47

Ik zou zeggen, kijk er eens goed naar en stel de vraag nog een keer.

Stangetje korter maken geeft meer spanning op de wastegate!

Guido
Geregistreerd lid

Bericht door Guido » wo 08 aug, 2007 16:24

Korter is dus hogere druk, en langer is lagere druk.

tom_goteborg
Geregistreerd lid

Bericht door tom_goteborg » wo 08 aug, 2007 16:57

Handig plaatje! staat niet in mijn Haynes voor de 900 turbo.
Is er iemand die de aansluitgroottes weet van":

- inlet manifold
- aansluitingen 9000 intercooler

Staat dit in de workshopmanual?

Groeten Tom

tom_goteborg
Geregistreerd lid

Bericht door tom_goteborg » wo 08 aug, 2007 17:00

tom_goteborg schreef:Handig plaatje! staat niet in mijn Haynes voor de 900 turbo.

- inlet manifold
- aansluitingen 9000 intercooler

Staat dit in de workshopmanual?

Groeten Tom
En air intake grootte op de turbo en compressed out naar de intercooler aansluitgrootte, niet te vergeten

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 08 aug, 2007 17:21

tom_goteborg schreef:Handig plaatje! staat niet in mijn Haynes voor de 900 turbo.

- inlet manifold = 3" = 7.6cm

- aansluitingen 9000 intercooler = 2" 5.5cm

Staat dit in de workshopmanual? nope!

En air intake grootte op de turbo =2.5" 6.35 cm
en compressed out = 2" 5.5cm naar de intercooler aansluitgrootte, niet te vergeten

tom_goteborg
Geregistreerd lid

Bericht door tom_goteborg » wo 08 aug, 2007 17:38

Harstikkke bedankt voor deze info! Kan ik gaan shoppen naar mooi alternatief leidingwerk.

:?: :arrow: :D

93-SS-ARC
Geregistreerd lid

Bericht door 93-SS-ARC » wo 08 aug, 2007 17:53

tom_goteborg schreef:Harstikkke bedankt voor deze info! Kan ik gaan shoppen naar mooi alternatief leidingwerk.

:?: :arrow: :D
graag gedaan alleen comp-out blijkt 45mm, ik twijfelde dus ff nagemeten.

Succes met het vinden van de juiste hardware, een tip zorg dat de koppelstukken en evt. bochten van gewapend matriaal zijn, wat 1.5bar aan kan en voldoende warmte bestendig is. Anders word goedkoop duurkoop weet ik uit ervaring :wink:

joachiem
Geregistreerd lid

Re: Stangetje wastegate

Bericht door joachiem » wo 08 aug, 2007 23:15

Guido schreef:De wastegate word door luchtdruk gestuurd en bepaald hoeveel uitlaatgassen via de schoepen van de turbo lopen.

Maar hoe zit het nu? Als je het stangetje uitdraait krijg je dan meer of minder druk??

En wat voor een luchtdruk zit er op het slangetje? overdruk of vacuum?

Afbeelding
By Artfull_Devlin
Bij een fpt heeft dit niet veel zin,de ecu/driewegklep gaat niet verder dan de max ingestelde druk..maak je de arm wel korter of te kort(meer als 0,5bar)zul je snel boostspykes krijgen en dat voelt echt vet even die duw maar is niet goed voor een mooie opbouw en je motorblok :?

Probeer maar eens:svacuemslang van de turbo rechtstreeks naar je wastegate pot...opspoelen gaat veel minder snel en met de stekker uit je 3wegklep zul je basisdruk zien(0,45/0,5bar) bij een lpt kun je de arm wel korter maken maar is ook niet goed omdat je ontsteking en benzine niet echt mee werken...dus ecu/apc er tussen met een 3wegklepje.

Hoe langer de arm hoe meer voorspaning hoe minder snel de turbo er in komt...eindruk fpt maakt het niet veel uit,enkel piekjes die je niet wil,lpt kan je de druk wel verhogen door je arm korter te maken :wink:

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » do 09 aug, 2007 0:06

Een te slappen actuator (langere arm) zal er wel voor zorgen dat de basisdruk te laag is. Totale druk zal ook lager blijven hangen.

Voor een standaard ftp is een van basisdruk van 0.4 tot 0.45 een hele mooie waarde.

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » do 09 aug, 2007 0:12

erik schreef:Een te slappen actuator (langere arm) zal er wel voor zorgen dat de basisdruk te laag is. Totale druk zal ook lager blijven hangen.

Voor een standaard ftp is een van basisdruk van 0.4 tot 0.45 een hele mooie waarde.
Ja dan moet je hem zo lang maken dat je bijna geen draad meer over hebt op de stang en de waste gate pot de klep in de turbo niet meer dicht krijgt :lol: 0,5 is wel max als basis hoger krijg je idd problemen....iets slapper is vaak beter voor je drukopbouw :idea:

Plaats reactie