Turbodruk valt weg / alg issues '91 T16S

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Turbodruk valt weg / alg issues '91 T16S

Bericht door Blacky Turbo S » ma 13 aug, 2007 11:05

Heren,

Onlangs op de Autobahn had ik een beetje vreemd verschijnsel.
Bij lang doorhalen zakt de turbo druk weg... tot 1/4 in het geel. Dat is onder basis druk (+1/2 APC solenoid stekker los). En dan wil de druk niet meer omhoog. Ja, alleen als ik helemaal gas loslaat, en weer opnieuw gas geef, dan schiet de druk weer omhoog.

Any ideas??

In 't algemeen lijkt het wel alsof meer turbo druk krijg wanneer ik het gaspedaal geleidelijk tot de bodem in trap, dan wanneer ik in 1 keer vol gas geef.
Heb de (rode) APC beetje getweakt = druk is max 1/2 rood. Heb geen weerstandjes ofzo vervangen.

Rutger
Geregistreerd lid

Bericht door Rutger » ma 13 aug, 2007 11:13

Is het niet zo dat ie dan teveel druk opbouwt en dat er dan ergens een wastegate open gaat als overdrukbeveiliging?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » ma 13 aug, 2007 11:58

Ja dat klopt, maar dan zou de druk moeten zakken tot basis druk. En nou zakt de druk onder basis druk. Maar dat doet tie niet altijd :?

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 13 aug, 2007 12:00

't Is niet een overdrukbeveiliging, maar gewoon de instelling van de APC, denk ik. Boven een bepaald aantal toeren schroeft-ie de druk gewoon terug. Misschien kun je even kijken bij welke toerentallen dat gebeurt...?

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » ma 13 aug, 2007 12:32

Dat de APC terug schroeft, begrijp ik. Maar voor zover ik alles goed begrijp, kan de APC niet verder terug schroeven dan basis druk, toch!? Bij mij zakt tie tot ONDER de basis druk. Hoe kan dat??

taaffert
Geregistreerd lid

Bericht door taaffert » ma 13 aug, 2007 12:35

monteer anders een turbodrukmeter met schaalverdeling, zo eentje die je vaak in de a-stijl ziet zitten.

1/4 in geel, kan gewoon 0.3 bar zijn (basisdruk), de APC meters in het dash zijn nou niet echt de meest nauwkeurige instrumenten die er zijn.

JanWessel
Geregistreerd lid

Bericht door JanWessel » ma 13 aug, 2007 12:49

Toen mijn blok pingelde, regelde de APC ook terug naar basisdruk. Dat was 1/4e tot 1/3e geel, dus jouw beschrijving klopt wel ongeveer. Wat taaf zegt: even een drukmeter meenemen en laten aflezen door een bijrijder. Dan heb je wat nauwkeuriger meetresultaten.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 14 aug, 2007 22:19

Onsteking optijd zetten.

Stekker APC schoonmaken.

Scheurtje in een slang?

Driewegklep bij de onstekingskabels weg houden!

Mvg, Bennie

Plaats reactie