Xenon, regelgeving

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Daantje
Geregistreerd lid

Xenon, regelgeving

Bericht door Daantje » zo 19 aug, 2007 20:42

Eindelijk legale optische tuning voor de koplampen dacht ik 8)
Ik wil graag de koplampen van m´n saab blauw hebben 8) past mooi bij de rest van de neon en leds, en in tegestelling tot die leds en neon is xenon wel legaal.....

Het volgende komt van de site van het ministerie van verkeer en waterstaat....
Strengere eisen voor verblindende koplampen
Nieuwsbericht | 23-06-2006

Voor nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2007 op kenteken worden gezet gelden strengere eisen voor het achteraf inbouwen van extra sterke koplampen, zogeheten xenonlampen. Het kabinet is vanmiddag hiermee akkoord gegaan. Het inbouwen van deze lampen is alleen toegestaan als ze aan bepaalde eisen voldoen.

De belangrijkste eisen zijn automatische niveauregeling en een koplampreinigingsinstallatie. Wanneer een auto door een zware belading achterover hangt, kan een tegenligger verblind raken door de koplampen. Een niveauregelaar gaat dit tegen. Verder moet een sproeier de lampen schoonhouden. Een vuile koplamp kan namelijk voor verblindend ‘strooilicht’ zorgen.
Door de hoge lichtopbrengst is bij xenonlampen het voorkomen van verblinding erg belangrijk.

Vorig jaar is de invoering van de eisen al bekendgemaakt. Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie
Dit geld dus alleen voor nieuwe auto´s.....Hieruit maak ik op dat ik dus mag plaatsen wat ik wil... :applause:
Ik lees niets over kleuren die niet zouden mogen, ik heb de mijne het liefst zo blauw mogelijk, 10000K dus..

FF een kleurenstaatje voor mensen die het niet weten..

Afbeelding

Nu las ik op dit forum dat 10000K apk afkeur betekend, maar op het net kan ik geen bevestiging vinden dat dit echt zo is..
Op onderstaande plaatjes lijkt 8000K nog overheersend wit, en ik heb het het liefst zo blauw mogelijk....10000K dus...

Afbeelding

Iemand ervaring met 10000K xenon en apk? of betrouwbare info hierover ?
Alle info en ervaringen over de voor en nadelen van xenon is welkom :wink:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 19 aug, 2007 21:44

Ik meen dat 10.000 het maximale is wat voor de apk is toegestaan.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 19 aug, 2007 22:12

MXL schreef:Ik meen dat 10.000 het maximale is wat voor de apk is toegestaan.
Ik hoop dat je gelijk hebt....... :D
Maar anderen menen weer dat 8000 de max is, en ik heb ook al eens gehoord dat 8000 tot 10000 (dus de kleur blauw) niet mag.....

Maar wat is het nou......Ik zou het graag zeker weten :wink:

tgremlin
Geregistreerd lid

Bericht door tgremlin » zo 19 aug, 2007 22:26

Is dit soort informatie niet gewoon bij de RDW op te vragen (telefoontje ?).

roelf1974
Geregistreerd lid

Re: Xenon, regelgeving

Bericht door roelf1974 » zo 19 aug, 2007 22:47

Onmiddellijk even relativeren voor de iets te enthousiaste Belgen onder ons.
Daantje schreef:Om te voorkomen dat automobilisten die te goeder trouw al xenonlampen hebben ingebouwd hun voertuigen moeten aanpassen, is nu besloten dat de regels alleen gelden voor nieuwe auto’s.Oorspronkelijk zouden de eisen behalve voor xenonlampen ook gelden voor andere lampen met een lichtsterkte van meer dan 2000 lumen. Omdat de lichtsterkte in verband met de handhaving niet te controleren is met de beschikbare meetmiddelen, vervallen de eisen voor de laatste categorie.
Dit geldt niet in België. Misschien gebeurt de fout niet onder Belgische Saab-rijders hier op het forum. Maar verschillende kennissen van me zijn met hun "retrofit" xenon-lampjes tegen de lamp gelopen (toepasselijke uitdrukking?) bij de technische keuring in Belgenland. De keuring moet en zal (meestal) xenon-uitrusting als afkeuringspunt beschouwen indien er geen sproei-installatie en automatische hoogteregeling (van de koplampen is dat natuurlijk, niet van de wagen) aanwezig zijn. Gezien er amper (of geen?) wagens uitgerust zijn met automatische koplampregeling zonder gelijk de xenonlampen mee te hebben, blijven wij Belgen dus in de kou staan. Zie ook www.how2tune.be .

Ik blijf het overigens vreemd vinden de Nederlanders soepeler zijn, dacht altijd dat het hier om een Europese richtlijn ging. Ik heb me blijkbaar vergist.

Ik wilde dit maar even kwijt omdat er nog steeds een aantal internet-verkopers zijn die Xenon-units hier aanbieden met de commentaar "E-goedkeuring dus legaal". Misleidende info. Dat klopt, E-goedkeuring wil zeggen dat je de gasontladingslampen mag verkopen, maar nog niet per sé dat je ze mag gebruiken op je voertuig...

Nu ik dan toch bezig ben met mijn xenon-bashing (geen probleem met xenon an sich hoor, mijn ouders hebben het op hun wagen en ik vind het merkelijk beter dan halogeen), ook nog even dit: internet-verkopers bieden vaak ook nog een dure unit aan om je "check headlight" melding te vermijden. Die unit is niets anders dan een weerstand, die dus je energieverbruik verhoogt. Het argument van die xenon-verkopers ("minderverbruik t.o.v. halogeen") valt daarbij in het niet, je uiteindelijke energie-verbruik ligt zo hoger (!) dan bij halogeen. Ik dacht echter wel dat iemand hier een werkwijze had aangeboden om met wat plak en knutselwerk zelf de "check headlight" functie te omzeilen (ben de link naar dat topic even kwijt).

Ugh, ik heb gezegd. Blij voor de noorderburen dat ze niet dezelfde strikte wetgeving hebben! Of dat wel echt bevorderlijk is voor de veiligheid van de (mede-)weggebruiker, laat ik aan Verkeer en Waterstaat over.

Groeten,
Roel.

Daantje
Geregistreerd lid

Bericht door Daantje » zo 19 aug, 2007 22:51

@roelf1974, jammer dat het bij jullie in belgie strenger is..Je zou idd. verwachten dat dit europees geregeld is....Jullie mogen de verlichting niet voeren, maar hollanders die op jullie wegen rijden wel, beetje krom..

Maar ik kan na inbouwen dus een ¨check headlights¨ melding op m´n sid verwachten..? dat is nuttige info, nu wil ik natuurlijk weten hoe ik dat moet voorkomen :wink:
tgremlin schreef:Is dit soort informatie niet gewoon bij de RDW op te vragen (telefoontje ?).
Op hun site in ieder geval niet........als ik er niet achter kom kan een telefoontje het laatste middel zijn, maar dan geen telefoontje naar het rdw, dan bel ik eerder een onafhankelijk keurings station....
Ik bel niet makkelijk een organisatie die toch gaat zeggen dat ik m´n auto maar beter standaart kan houden :wink:
Als ik dan toch bel zie ik het al voor me.......Ik krijg vast niet een alwetende telefoniste aan de lijn, en na 10 keer doorverbinden moet ik nog genoegen nemen met een vaag antwoord...

Ik hoopte dat er hier iemand ervaring mee heeft......er zijn hier toch mensen die xenon ingebouwd hebben? niemand met 10000K ?

nh
Geregistreerd lid

Bericht door nh » zo 19 aug, 2007 22:59

volgens mijn garage is 10.000 maximaal toegestaan en keurt hij hem goed en 12.000 niet, heb zelf 8.000 dat is zeker legaal.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 19 aug, 2007 23:27

Daantje, je mag monteren wat jezelf wil in nederland. Ik rijdt zelf al een maand of 8 rond met bi xenon en wil niet meer zonder. Zelfs bij de apk had ik geen op of aanmerkingen.

Afbeelding

roelf1974
Geregistreerd lid

Bericht door roelf1974 » zo 19 aug, 2007 23:53

Daantje schreef:@roelf1974, jammer dat het bij jullie in belgie strenger is..Je zou idd. verwachten dat dit europees geregeld is....Jullie mogen de verlichting niet voeren, maar hollanders die op jullie wegen rijden wel, beetje krom..

Maar ik kan na inbouwen dus een ¨check headlights¨ melding op m´n sid verwachten..? dat is nuttige info, nu wil ik natuurlijk weten hoe ik dat moet voorkomen :wink:
Beetje krom indeed, of scheef zoals we hier zeggen... 'k Heb hem alvast teruggevonden. Contributie van jwaterink. :bow: (je moet ingelogd zijn om het terug te vinden, 't staat bij de handleidingen).
viewtopic.php?t=20074&highlight=xenon+weerstand
Gr
Roel

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 20 aug, 2007 8:11

jwaterink schreef:Daantje, je mag monteren wat jezelf wil in nederland. Ik rijdt zelf al een maand of 8 rond met bi xenon en wil niet meer zonder. Zelfs bij de apk had ik geen op of aanmerkingen.
Nee hoor, er staat in de wet beschreven wat voor een kleur licht er is toegestaan voor de koplampen. 12000k is te blauwe en valt niet onder de toegestane kleur. 10000k is net wit genoeg.

nh
Geregistreerd lid

Bericht door nh » ma 20 aug, 2007 8:14

zo was het ja, mijn garagenist legde het ook zo uit het licht moet in de basis wit zijn voor goedkeuring.

West
Geregistreerd lid

Bericht door West » ma 20 aug, 2007 11:34

Rij al 2 jaar met 8000 rond.
Kan niet meer zonder, en nog nooit opmerkingen gehad bij de apk.
Werd wel een x aangehouden door een motormuis die het maar nix vond die "halfords bolletjes". Nah goed.....

Enige waar je goed op moet letten is idd nivo van de auto en schoon houden van de koplampglazen, want je verblind iemand erg makkelijk.

Tevens nooit check lights code gehad.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » ma 20 aug, 2007 12:32

Ik dacht dat Mercedes-Benz rond de 8000k à 9000k had en dat dit licht-paars was.

De Zweed
Geregistreerd lid

Bericht door De Zweed » di 21 aug, 2007 13:09

nh schreef:volgens mijn garage is 10.000 maximaal toegestaan en keurt hij hem goed en 12.000 niet, heb zelf 8.000 dat is zeker legaal.
Volgens de apk-meester waar ik altijd heen ga, is 10.000 een apk- afkeurpunt.
Vandaar mijn aanschaf van 8000.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » di 21 aug, 2007 13:38

MXL schreef:
jwaterink schreef:Daantje, je mag monteren wat jezelf wil in nederland. Ik rijdt zelf al een maand of 8 rond met bi xenon en wil niet meer zonder. Zelfs bij de apk had ik geen op of aanmerkingen.
Nee hoor, er staat in de wet beschreven wat voor een kleur licht er is toegestaan voor de koplampen. 12000k is te blauwe en valt niet onder de toegestane kleur. 10000k is net wit genoeg.
De kleur licht is al jaren vastgelegd. Wit of Frans geel aan de voorzijde. Dat is bij Xenon niet anders. Wat ik bedoel is dat je gerust Xenon mag monteren zonder gezeik bij de keuring.

Plaats reactie