voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » di 21 aug, 2007 19:36
ik zit er over te denken om een air/fuel meter in mijn auto te hangen. dit omdat ik een ongeregeld spulletje in mijn 99 T16 heb wat op LPG draait. zou toch vervelend zijn als de boel te arm loopt.
wie heeft er ervaring met die meters? je kunt ze al kopen voor 40 euro maar of dat iets is.... las iets over breedbandmeters ed....help
ook wel lambda-meter genoemd

-
Thom
- Donateur

Bericht
door Thom » di 21 aug, 2007 19:41
zet een lambdasonde in je uitlaat - en sluit die aan op een voltmetertje in je dashboard. Dat heb ik ook in mijn 99 turbo (op LPG) gedaan, dan kun je altijd zien of hij te rijk staat of niet. Toen ik nog backfire had kon ik precies zien als (voordat) het verkeerd ging ...
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » di 21 aug, 2007 19:47
dat las ik ook ergens...zijn er volmeters in de handel die een 0 tot 1 volt schaal hebben? wat was het nog alweer, tussen 0,85 en 1 volt is oke?
en een lambda-sonde aansluiten, hoe ging dat ook alweer....ben het kwijt.
je hebt veel verschillende bekabelde sondes met 3 draden, met 4 en dan weer met 2.
-
Koert
- Donateur (2x)

Bericht
door Koert » wo 22 aug, 2007 15:22
In dit topic
viewtopic.php?t=20393&postdays=0&postor ... d&start=15
is ook e.e.a. geschreven over een zelfbouw meter AF meter. Persoonlijk zou ik gelijk voor een breedband gaan, die heb je al voor 200 USD (type heb ik ergens genoemd in de link). De nauwkeurigheid en het bereik van de breedband is veel groter en bovendien kun je tegelijkertijd nog een schakelsensor 'simulatie' signaal aanbieden voor je motormanagement systeem.
-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » wo 22 aug, 2007 17:54
bedankt allen.
ik heb even die link bekeken maar dat van waxle gaat me boven de pet. zelf zo'n ding maken is niet aan mij besteed. voor 200 dollar=150 euro ongeveer begrijp ik dan je dan alleen de sensor hebt en nog geen meter of lees ik die link niet goed.
wat is er mis met zo'n ding van 50 euro (marktplaats) en dan aansluiten op een bestaande Lsonde?
ik heb zelf een CO meter in de schuur staan en kan eventueel inschatten wat deze low butget meter aangeeft tov de uitstoot.
het gaat mij alleen om veiligheid, dan ik niet een aluminiumsmelterij onder de motorkap heb.
ter info, ik rijdt met een 16v Turbo ZONDER ecu en andere elektronica in mijn 99, deze draait dus alleen op LPG.
ik heb een Verdamper met twee uitgangen en wil de eerste uitgang gewoon mooi afstellen op deellast en laaglast en de tweede aansluiting op op de verdamper mee laten lopen als er turbodruk is.
dat ik daarmee niet altijd een perfect mengsel heb dat begrijp ik maar zit liever te hoog met brandstof dan te laag en dacht door zo'n air/fuel meter in de auto te bouwen toch een soort controle te hebben.
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Bericht
door taaffert » wo 22 aug, 2007 18:22
Uw opmaak doet mij denken aan ene Edward....
Heb je typeles van `m gehad?

-
baszwolle
- Geregistreerd lid
Bericht
door baszwolle » wo 22 aug, 2007 18:24
ooops....niet terug gelezen..
-
taaffert
- Geregistreerd lid
Bericht
door taaffert » wo 22 aug, 2007 19:03
baszwolle schreef:ooops....niet terug gelezen..
Aah, dit is beter
p.s. Sorry dat ik inhoudelijks niks toe te voegen heb...

-
72sonett-III
- Geregistreerd lid
Bericht
door 72sonett-III » wo 22 aug, 2007 19:41
baszwolle schreef:... dat van waxle gaat me boven de pet.
In dat topic is Waxle zelf ook al heeeel lang stil...
-
93-SS-ARC
- Geregistreerd lid
Bericht
door 93-SS-ARC » do 23 aug, 2007 22:57
baszwolle schreef:bedankt allen.
ik heb even die link bekeken maar dat van waxle gaat me boven de pet. zelf zo'n ding maken is niet aan mij besteed. voor 200 dollar=150 euro ongeveer begrijp ik dan je dan alleen de sensor hebt en nog geen meter of lees ik die link niet goed.
wat is er mis met zo'n ding van 50 euro (marktplaats) en dan aansluiten op een bestaande Lsonde?
ik heb zelf een CO meter in de schuur staan en kan eventueel inschatten wat deze low butget meter aangeeft tov de uitstoot.
het gaat mij alleen om veiligheid, dan ik niet een aluminiumsmelterij onder de motorkap heb.
ter info, ik rijdt met een 16v Turbo ZONDER ecu en andere elektronica in mijn 99, deze draait dus alleen op LPG.
ik heb een Verdamper met twee uitgangen en wil de eerste uitgang gewoon mooi afstellen op deellast en laaglast en de tweede aansluiting op op de verdamper mee laten lopen als er turbodruk is.
dat ik daarmee niet altijd een perfect mengsel heb dat begrijp ik maar zit liever te hoog met brandstof dan te laag en dacht door zo'n air/fuel meter in de auto te bouwen toch een soort controle te hebben.
Dit moet zeker kunnen een zekere controle heb je al snel zeker als je hem kan ijken aan de bougiekleur en met een co meter. Als je een beetje aan de meter gewend bent is mijn ervaring is dat deze voor het rouwere werk(globale controle mengsel) prima geschikt zijn. Neem wel een meter met een wijzer of met 16 leds dat leest wat nauwkeuriger af.