Turbo kapot, waardoor kan dat zijn?
-
sazz
- Geregistreerd lid
Turbo kapot, waardoor kan dat zijn?
Kan iemand mij vertellen waardoor een turbo allemaal kapot kan gaan? Speelt leeftijd een rol, kilometers, manier van rijden, enz enz.
Alvast bedankt
Grtz Sazz
Alvast bedankt
Grtz Sazz
-
Ewout900
- Geregistreerd lid
Re: Turbo kapot, waardoor kan dat zijn?
Gebrek aan smering, hitteverschillen (opwarmen en afkoelen), slijtage, ... (zie volgende berichten voor meer):
-
easy
- Geregistreerd lid
erwin mertens schreef:Ongeval...
-
John
- Geregistreerd lid
te laat openen wastegate, aangepaste wastegate danwel elektronica waardoor druk hoger wordt (snellere veroudering), preventieve revisie van turbo's (ja ja, vroeger werd dit weleens preventief gedaan. En daardoor worden juist storingen geïntroduceerd)
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Ik denk dat voornamelijk de manier van rijden belangrijk is voor een turbo!!
Zeker omdat de oude Garret T03 nog geen kogellagers heeft maar op een oliefilm "draait"bij een koude start vol op zijn azer geven is funest net als na een fijn eindje rijden meteen de motor stilzetten!!
Kijk naar de renaultjes 5GT Turbo daar werd menig turbo hiermee om zeep geholpen!!
Zeker omdat de oude Garret T03 nog geen kogellagers heeft maar op een oliefilm "draait"bij een koude start vol op zijn azer geven is funest net als na een fijn eindje rijden meteen de motor stilzetten!!
Kijk naar de renaultjes 5GT Turbo daar werd menig turbo hiermee om zeep geholpen!!
-
Paul99
- Geregistreerd lid
De huidige turbo's hebben ook geen kogellagers.
De problemen bij turbo's onstaan vaak door het te snel uitzetten van de motor. Zoals gezegd, de schoepenwielen draaien op een oliefilm. Als je net lekker hebt zitten gassen en de turbo draait 10.000
toeren, en je doet gelijk de motor uit, dan stopt ook de oliepomp, de oliefilm verbrand, en je hebt ijzer-op-ijzer/ geen smering en na een tijdje de zaak kapot. Daarom is het taak om altijd een turbo de tijd te geven om uit te draaien met smering, motor aan dus. Ik heb begrepen dat een minuut stationair draaien voldoende is.
Omgekeerd geldt natuurlijk ook dat bij het aanzetten van de motor de olie ook eerst rondgepomp moet worden. Dat geldt voor elke auto, niet alleen turbo. Ik hou er het volgende riueel op na: instappen, motor aan, frontje op de radio, gordel, bril, evt telefoon, rijden. Dus nog een paar pruts-dingetjes tussen het motor starten en rijden in.
De problemen bij turbo's onstaan vaak door het te snel uitzetten van de motor. Zoals gezegd, de schoepenwielen draaien op een oliefilm. Als je net lekker hebt zitten gassen en de turbo draait 10.000
Omgekeerd geldt natuurlijk ook dat bij het aanzetten van de motor de olie ook eerst rondgepomp moet worden. Dat geldt voor elke auto, niet alleen turbo. Ik hou er het volgende riueel op na: instappen, motor aan, frontje op de radio, gordel, bril, evt telefoon, rijden. Dus nog een paar pruts-dingetjes tussen het motor starten en rijden in.
-
Koert
- Donateur (2x)

Nog even ter aanvulling:
Olie heeft naast het verzorgen van de smering van de glijlagers ook een hele belangrijke functie in de vorm van het koelen van de turbo.
Even ter verduidelijking, er stroomt per tijdseenheid net zoveel olie door de turbo als door het gehele motorblok! Turbine-temperaturen kunnen oplopen tot ca 900°C.
Naast het feit dat bij het afzetten van de motor de turbo droog kan lopen als deze nog hard rond draait, kan hij ook zijn warmte niet kwijt. Warmte van de turbine trekt het lagerhuis in en verbrandt de nog aanwezige olie, welke zal aankoeken.
De laatste generatie turbo's is watergekoeld, zowel de Garett als de Mitsubishi. Bij de classic 900 is hierdoor de levensduur van de turbo verlengd, omdat de tempertuur van de turbo ca. 100 graden lager is in vergelijking met een louter oliegekoelde turbo. Bovendien blijft na het afzetten van de motor door thermosyfon werking (stroming door temperatuur- en dichtheidverschillen van het koelwater) de waterstroom via de turbo en de radiateur op gang, zodat de koeling even door blijft gaan. Hierbij wordt ook vaak nog de ventilator van de radiateur aangeschakeld.
De meeste turbo's zijn overigens nog steeds uitgerust met glijlagers. Kogellagers zijn nog geen common practise.
Olie heeft naast het verzorgen van de smering van de glijlagers ook een hele belangrijke functie in de vorm van het koelen van de turbo.
Even ter verduidelijking, er stroomt per tijdseenheid net zoveel olie door de turbo als door het gehele motorblok! Turbine-temperaturen kunnen oplopen tot ca 900°C.
Naast het feit dat bij het afzetten van de motor de turbo droog kan lopen als deze nog hard rond draait, kan hij ook zijn warmte niet kwijt. Warmte van de turbine trekt het lagerhuis in en verbrandt de nog aanwezige olie, welke zal aankoeken.
De laatste generatie turbo's is watergekoeld, zowel de Garett als de Mitsubishi. Bij de classic 900 is hierdoor de levensduur van de turbo verlengd, omdat de tempertuur van de turbo ca. 100 graden lager is in vergelijking met een louter oliegekoelde turbo. Bovendien blijft na het afzetten van de motor door thermosyfon werking (stroming door temperatuur- en dichtheidverschillen van het koelwater) de waterstroom via de turbo en de radiateur op gang, zodat de koeling even door blijft gaan. Hierbij wordt ook vaak nog de ventilator van de radiateur aangeschakeld.
De meeste turbo's zijn overigens nog steeds uitgerust met glijlagers. Kogellagers zijn nog geen common practise.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Alles wat je op dit moment nieuw koopt bij Garret vandaan heeft als ik het goed gelezen heb kogellagers!!
-
Marc
- Lid van verdienste
Nee hoor, enkel de BB serie, wat staat voor ball bearingRed Arrow schreef:Alles wat je op dit moment nieuw koopt bij Garret vandaan heeft als ik het goed gelezen heb kogellagers!!
-
Manic
- Lid van verdienste
En vanaf welk bouwjaar praten we dan?Koert schreef:De laatste generatie turbo's is watergekoeld, zowel de Garett als de Mitsubishi. Bij de classic 900 is hierdoor de levensduur van de turbo verlengd, omdat de tempertuur van de turbo ca. 100 graden lager is in vergelijking met een louter oliegekoelde turbo. Bovendien blijft na het afzetten van de motor door thermosyfon werking (stroming door temperatuur- en dichtheidverschillen van het koelwater) de waterstroom via de turbo en de radiateur op gang, zodat de koeling even door blijft gaan. Hierbij wordt ook vaak nog de ventilator van de radiateur aangeschakeld.
-
RoccoH
- Donateur (5x)

rond begin jaren '90 dacht ik... ff saabmuseum checken...
www.saabmuseum.nl schreef: Model Year 1988
The turbo unit in the 900 was now water-cooled, for the first time, to ensure greater operational reliability and longer life expectancy. A new braking system with vented discs at the front. The handbrake now acted upon the rear wheels.
-
RedArrow43
- Geregistreerd lid
Heb nog een oorzaak van de kapotte turbo.....
geen onderhoudshistorie en niet weten wie de vorige eigenaar was, incl. zijn rijstijl
kostte mij m'n turbo denk ik
ik laat m altijd lang nadraaien en doe denk ik wel overdreven rustig aan bij warmrijden, was als de dood dat de turbo stuk ging....en wat gaat er stuk...de turbo.
Ach ja je moet ook een beetje geluk hebben.
Edwin
geen onderhoudshistorie en niet weten wie de vorige eigenaar was, incl. zijn rijstijl
kostte mij m'n turbo denk ik
ik laat m altijd lang nadraaien en doe denk ik wel overdreven rustig aan bij warmrijden, was als de dood dat de turbo stuk ging....en wat gaat er stuk...de turbo.
Ach ja je moet ook een beetje geluk hebben.
Edwin
-
MISTY
- Geregistreerd lid
Ook zie je vaak dat er ergens een pakking lekt of het spruitstuk
gebarsten is waardoor je te weinig druk opbouwd.
Ook de wastegate wil wel eens blijven hangen.
Oftewel;het is niet altijd de turbo zelf.
gebarsten is waardoor je te weinig druk opbouwd.
Ook de wastegate wil wel eens blijven hangen.
Oftewel;het is niet altijd de turbo zelf.