Stijver onderstel

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
doktorevil
Geregistreerd lid

Stijver onderstel

Bericht door doktorevil » wo 22 okt, 2003 9:20

Goededag medetuners,

Ik ben niet geheel tevreden met de manier waarop mijn C900 op het wegdek ligt. Dat kan veel strakker denk ik. Nu liggen er al Koni's onder, maar ik denk dat de veren aan vervanging toe zijn.

Any suggestions?

Tijn

B235R
Lid van verdienste

Re: Stijver onderstel

Bericht door B235R » wo 22 okt, 2003 17:31

welke kleur koni heb je???

veren daar kun je er zoveel van krijgen bijv. H&R, Eibach, apex....etc.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 22 okt, 2003 17:59

Rode Koni's. Daar er geen gele te krijgen zijn voor die ouwe brik van mij, althans, dat zegt de leverancier.... :(

Wat raad je aan? Qua vering? Ik heb niet echt veel trek om 40mm dichter bij het wegdek te gaan zitten. 25mm is max.

wijba
Geregistreerd lid

Bericht door wijba » wo 22 okt, 2003 18:01

Ik had eens, onder een van mijn vorige auto's (Opel Kadett), de verkeerde schokbrekers gekregen, nl. voor een Kadett stationwagon.

Dat lag echt lekker op de weg, als ik een bocht door ging, met niet eens zo'n hoge snelheid, gingen de binnenwielen de lucht in...echt lache...superstug...

Het was echter niet zo comfortabel....

Het waren rode Koni Loadadjusters.

GTZ WijB@ 8)

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » wo 22 okt, 2003 19:39

doktorevil schreef:Rode Koni's. Daar er geen gele te krijgen zijn voor die ouwe brik van mij, althans, dat zegt de leverancier.... :(

Wat raad je aan? Qua vering? Ik heb niet echt veel trek om 40mm dichter bij het wegdek te gaan zitten. 25mm is max.
eibach zit rond de 30 mm...?!?

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 22 okt, 2003 20:11

op de 900 van mijn vriendin zitten achter hulpveren. Ik heb de indruk dat deze daardoor ook wel goed op de weg ligt.

Misschien dat anderen hier ook ervaringen (positief danwel negatief) hebben

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 22 okt, 2003 21:32

Het is niet dat ie nu slecht op de weg ligt, in vergelijking met de 900i die ik hiervoor had is deze aanmerkelijk stugger. Maar dat kan nog veel beter dacht ik.
30 mm, dan moet toch echt de middendemper er onderuit. Alhoewel, als ik maar genoeg drempels tegenkom gebeurt dat vanzelf :twisted:

Heeft niemand anders dat? dat je nogal snel met je middendemper iets raakt zonder dat je Classic verlaagd is?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 23 okt, 2003 9:31

Als de klacht inderdaad een gebrek aan 'strakheid' is, en je hebt geen ballonbanden onder je auto (65 serie e.d.) dan lijkt het inderdaad dat je veren vermoeidheidsverschijnselen beignnen te vertonen. 900T moet met Koni's gewoon al erg strak liggen zonder verlagingssveren - Mark A had deze set up onder de Silver Arrow en was daar erg tevreden over.

Check echter eerst eens de uitlijning van de auto en experimenteer wat met de bandenspanning. A propos, wat voor banden zitten er nu onder?

De ideale setup voor een c900 is:

Voorwielen:

Camber - 1,0 graden
Castor +2,75 graden
Toe in de kleinste hoeveelheid die je in kunt stellen zonder op nul uit te komen

Achteras:
Niets in te stellen, check of hij binnen de originele specificaties ligt (soomige malloten willen de auto wel eens opkrikken door de krik midden onder de as te zetten - resultaat: kromme achteras).

Oh, en die voordemper moet je er zo snel mogelijk tussenuit halen, en het achterste deel vervangen door bijvoorbeeld een Simons sportuitlaat...

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 23 okt, 2003 9:35

B235R schreef:
doktorevil schreef:Rode Koni's. Daar er geen gele te krijgen zijn voor die ouwe brik van mij, althans, dat zegt de leverancier.... :(

eibach zit rond de 30 mm...?!?
Eibach maakt al jaren geen veren meer voor de c900. Gele Koni's zijn er nooit geweest voor de c900 - is ook niet nodig als je de 'rode'bekijkt. Dit zijn echt heel serieuze gasdempers met de mogelijkheid van ruim 100% overdemping t.o.v. de standaard demping (die bij een 900T al redelijk stug is in vergelijking met andere auto's). Het enige voordeel van gele Koni's is de mogelijkheid ze zonder demontage te verstellen. De meeste van ons zullen at echter maar één keer doen...

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 23 okt, 2003 14:51

Het is maar om aan te geven dat een max. van 25 mm haast niet te doen is en nergens te krijgen is, de meeste bedrijven zullen veren aanbieden vanaf 30 mm en meer.... meestal zijn ingekorte dempers van -20 mm zijn nog wel te krijgen maar daaraan gekoppeld worden meestal -35mm veren. maar ja het is oud spul die c900 dus misschien wel logisch dat ze er geen geld in steken.

Dat koni geen gele heeft gemaakt voor de 900 dat wist ik niet ik, daarom vraag ik het :?

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » do 23 okt, 2003 16:01

Tijn,

gewoon wat minder zuipen dan gaat t dweileffect vanzelf over.. :P :P

alaaaf!

:D

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 23 okt, 2003 17:03

Eric,

:D Over die voordemper, ik zat te denken aan een 3" JT vanaf de Turbo...Daaag middendemper.
Ik heb nu 205/55/15 onder het beestje liggen, niet echt ballonbanden. Ik zag dat ze bij Speedparts 25mm verlagingsetjes hebben liggen. Misschien wel interessant. anders gewoon een set nieuwe standaard veren.

Felix,
Ik? Veel zuipen? Met mijn reputatie???
:twisted:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » vr 24 okt, 2003 13:21

Even iets anders, Tijn - heeft jouw niet-'S' T16 stabilisatorstangen vóór en achter? De T8 had ze nooit standaard (alleen in combinatie met sportonderstel), maar in de Verenigde staten kregen zo'n beetje alle modellen ze vanaf '87. Ik heb zo'n idee dat voor de 'normale'T16 en S LPT-modellen stabi's altijd samen met het sportonderstel kwamen.

In ieder geval:

* Auto moet met goed veren/dempers zonder stabi's gewoon goed en strak liggen/sturen (in ieder geval beter dan een standaard NG900/9-3). Zo niet, dan is er iets niet goed. Heb je de Koni's recentelijk laten installeren of zaten ze er al op toen je hem kocht? Toen ik problemen met Saabine's wegligging had, bleken er twee lek te zijn. Dat werden dus vier nieuwe Koni's. Van de achterste had ik nog een bon (levenslange garantie), dus kreeg ik dat geld in ieder geval terug. Verder loont het om eens naar de ophangrubbers van de voorste draagarmen (vooral de bovenste aan de rechterkant gaan nog wel eens stuk vanwege de hitte van turbo/uitlaat) en reactiestangen achteras te kijken.

* Als alles nagekeken en OK bevonden is (inclusief veren en uitlijning) en de auto inderdaad weer strak rijdt: stabilisatorstang achteras monteren (indien niet standaard aanwezig) of vóórste stabi verwijderen (indien wel aanwezig). Dàg onderstuur! :)

Plaats reactie