turbo motor inbouwen in non turbo saab
-
MXL
- Geregistreerd lid
turbo motor inbouwen in non turbo saab
Wat valt er allemaal te verwachten bij het inbouwen van een turbo motor in een non turbo saab (900 2.3). Ik ga uit van een motor compleet met trionic en bedrading. Is de bekabeling van de auto makelijk te koppelen aan de motor? Ik kan hier niet echt een topic over vinden.
-
Manic
- Lid van verdienste
Re: turbo motor in bouwen in non turbo saab
Waarom koop je niet gewoon een saab met turbo motor? Scheelt een hoop werk en geld volgens mij.... of je moet het leuk vinden....
Dennis
Dennis
-
MXL
- Geregistreerd lid
Re: turbo motor inbouwen in non turbo saab
De auto waar het om gaat koop ik voor een behoorlijke vriendenprijs (van mijn broer), het is dus niet goedkoper. Daarnaast ben ik benieuwd wat er allemaal bij komt kijken. Ik kan alleen op internet geen ombouwverhalen vinden.
-
Manic
- Lid van verdienste
ok, dat scheelt dan idd en loont misschien de moeite. Probeer het eens bij de technische commissie van de Saabclub Nederland (www.saabclub.nl), mits je daar lid van bent, kan je daar vast een antwoord krijgen.
Greetz,
Dennis
Greetz,
Dennis
-
rene_531@msn.com
- Geregistreerd lid
de cilinderkop, de complete uitlaat en alles wat daartussen zit,...om mee te beginnen. oh ja,..de control unit
-
MXL
- Geregistreerd lid
Het belangrijkste en moeilijkste zal ongetwijfeld de electronica zijn. De vraag is, gebruikt saab standaard bedrading voor alle modellen en is het alleen een kwestie van een andere ecu of is de bedrading voor de non turbo compleet anders als die van de turbo modellen
-
Marc
- Lid van verdienste
Begin 2003 ben ik aan een soortgelijk project begonnen. Ik heb namelijk het nieuwe type dieselblok in mijn auto gemonteerd.
Zoals je al aangeeft moet je enorm veel veranderen. De kabelboom is voor elk model/type/uitvoering/motorisatie anders, let hier dus op mocht je doorgaan met je plannen.
Omdat er zo veel bij kwam kijken heb ik besloten om een complete schadewagen op te kopen:

Een 2002 9-3 coupe met acc en slechts 29000km, een ideale donor dus.
Deze hebben we volledig gestript en alle onderdelen zorgvuldig opzij gelegd. Een aanrader om te doen, want voor je het weet, heb je een heleboel rommel bijeen en weet je niet waar eerst aan te beginnen:

Onderschat het overbouwen van de kabelboom echter niet. Omdat diverse fichen niet op elkaar afgestemd waren, hebben we besloten om de komplete kabelboom over te bouwen(en niet enkel het voorste stuk). Deze bestaat- als ik het goed voorheb- uit 4 grote delen. (9-3 althans). Door dit te doen, moesten meerdere componenten ook overgezet worden zoals: het complete dashbord en instrumentenpaneel, versnellingsbakhuis(pook), sloten, airbags, dice, twice, etc.

Het uitbouwen ging redelijk vlot, na drie avonden schoot er van de zwarte enkel een kale kas over. Nu konden we beginnen met alles uit mijn auto uit te bouwen, een moment waar ik even twijfelde met wat ik bezig was

Teruggaan kon niet meer, en op enkele kleine probleempje na is de inbouw van de nieuwere onderdelen zeer makkelijk verlopen. Na 10 avonden klussen (samen met een bekwaame ford dealer) was alles klaar

Van de hele ombouw heb ik achteraf nog geen moment spijt gehad. Zo ging de hele auto er niet alleen 110000km op achteruit (op de achteras na
), in ruil kreeg ik ook nog een veel soepelere en snellere motor, waardoor de
factor weer wat hoger kwam te liggen 
Ik vrees dat het voor jouw auto echter niet anders gaat zijn. Om te beginnen moet je al op zoek gaan naar een compleet turboblok. Indien je airco hebt zal je ook de aircopomp( en misschien nog wel andere pompen ook) van een turbo op de kop moeten kunnen tikken. Verder is ook de versnellingsbak anders. Die van een 2.3i moet normaal gezien wel passen, maar ik weet niet of deze stevig genoeg gaat zijn om het turbogeweld aan te kunnen. Zoals je al aangeeft is de complete kabelboom anders, ook die achter het dashbord
. Dan rest er je nog het instrumentenpaneel en de trionic...
Beste lijkt me om in jouw geval ook een schadewagen te kopen. Zo ben je tenminste zeker dat je over alle onderdelen beschikt en weet je ongeveer waar je financieel aan begint.
Hopelijk heb je nu de info die je zoekt.
Marc
Zoals je al aangeeft moet je enorm veel veranderen. De kabelboom is voor elk model/type/uitvoering/motorisatie anders, let hier dus op mocht je doorgaan met je plannen.
Omdat er zo veel bij kwam kijken heb ik besloten om een complete schadewagen op te kopen:

Een 2002 9-3 coupe met acc en slechts 29000km, een ideale donor dus.
Deze hebben we volledig gestript en alle onderdelen zorgvuldig opzij gelegd. Een aanrader om te doen, want voor je het weet, heb je een heleboel rommel bijeen en weet je niet waar eerst aan te beginnen:

Onderschat het overbouwen van de kabelboom echter niet. Omdat diverse fichen niet op elkaar afgestemd waren, hebben we besloten om de komplete kabelboom over te bouwen(en niet enkel het voorste stuk). Deze bestaat- als ik het goed voorheb- uit 4 grote delen. (9-3 althans). Door dit te doen, moesten meerdere componenten ook overgezet worden zoals: het complete dashbord en instrumentenpaneel, versnellingsbakhuis(pook), sloten, airbags, dice, twice, etc.

Het uitbouwen ging redelijk vlot, na drie avonden schoot er van de zwarte enkel een kale kas over. Nu konden we beginnen met alles uit mijn auto uit te bouwen, een moment waar ik even twijfelde met wat ik bezig was

Teruggaan kon niet meer, en op enkele kleine probleempje na is de inbouw van de nieuwere onderdelen zeer makkelijk verlopen. Na 10 avonden klussen (samen met een bekwaame ford dealer) was alles klaar

Van de hele ombouw heb ik achteraf nog geen moment spijt gehad. Zo ging de hele auto er niet alleen 110000km op achteruit (op de achteras na
Ik vrees dat het voor jouw auto echter niet anders gaat zijn. Om te beginnen moet je al op zoek gaan naar een compleet turboblok. Indien je airco hebt zal je ook de aircopomp( en misschien nog wel andere pompen ook) van een turbo op de kop moeten kunnen tikken. Verder is ook de versnellingsbak anders. Die van een 2.3i moet normaal gezien wel passen, maar ik weet niet of deze stevig genoeg gaat zijn om het turbogeweld aan te kunnen. Zoals je al aangeeft is de complete kabelboom anders, ook die achter het dashbord
Beste lijkt me om in jouw geval ook een schadewagen te kopen. Zo ben je tenminste zeker dat je over alle onderdelen beschikt en weet je ongeveer waar je financieel aan begint.
Hopelijk heb je nu de info die je zoekt.
Marc
-
Garrett
- Lid van verdienste
Geen ervaring met een ombouw van Saab, maar ik ben momenteel bezig met een conversion. Ook bij die wagen is de kabelboom anders, maar door het supercharger geweld (in dat geval) zijn de aandrijfassen dikker, de versnellingsbak versterkt, de ophanging achter anders enz. enz. enz.
Koop alsjeblieft niet een losse motor, je komt tussentijds met zóveel losse en kleine dingetjes te zitten die, je zal het net zien, zeer lastig verkrijgbaar zijn.
Het mooiste is inderdaad een schadewagen of een half-cut, in dat geval ben je ervan verzekerd dat ja alle onderdelen in huis hebt...
Lees onderstaande maar eens, een "client testimonials" op www.jarcoinc.com...

Koop alsjeblieft niet een losse motor, je komt tussentijds met zóveel losse en kleine dingetjes te zitten die, je zal het net zien, zeer lastig verkrijgbaar zijn.
Het mooiste is inderdaad een schadewagen of een half-cut, in dat geval ben je ervan verzekerd dat ja alle onderdelen in huis hebt...
Lees onderstaande maar eens, een "client testimonials" op www.jarcoinc.com...
Ik weet niet of er uberhaupt handel is in half-cuts / schadewagens met motoren van Saab maar dan zou het er zo uit gaan zien-Man, Please save the money & buy a whole clip! I can’t stress that enough. My swap was a total complete hell. I hate it – it was so hard to find everything – make everything work and I still don’t have all the parts I need. I need a solenoid resistor that you can’t buy in the states, and you can’t buy it from Japan. You have to get it from a wrecked All Trac and there are none to be had. Its just like this all the way through the swap. Do the better, easier, faster, smarter way and get a front clip. It’s so worth it. Then you can sell the tranny, brakes, suspension parts and whatever else.
John – Celica All Trac Club, alltrac.net 12 July 02

-
Style&Co
- Moderator + Donateur

tenzij je heel technisch bent en heel veel tijd hebt... mijn welgemeende advies: zou t niet doen!!!
Een van je argumenten is dat je de auto van je broer niet duur kunt overnemen... kun je dan niet beter die van je broer helemaal strippen en in onderdelen verkopen. Verkoop je daarbij ook je eigen auto... schraap je al dat geld op één hoop en je koopt een auto met turbo terug...
kun je zoeken en selecteren zoals jij m hebben wilt en het scheelt je bergen met ergernis, tijd en wellicht geld.
in elk geval succes
Een van je argumenten is dat je de auto van je broer niet duur kunt overnemen... kun je dan niet beter die van je broer helemaal strippen en in onderdelen verkopen. Verkoop je daarbij ook je eigen auto... schraap je al dat geld op één hoop en je koopt een auto met turbo terug...
kun je zoeken en selecteren zoals jij m hebben wilt en het scheelt je bergen met ergernis, tijd en wellicht geld.
in elk geval succes
-
Garrett
- Lid van verdienste
inbouw door de garage kost ongeveer 3 volle dagen arbeid (incl. kabelboom)...
Dat maal een eurootje of 40 uurkosten. Valt wel mee dus
-
Marc
- Lid van verdienste
Je vergeet wel dat er eerst een en ander moet gedemonteerd worden heFlèche Rouge schreef:inbouw door de garage kost ongeveer 3 volle dagen arbeid (incl. kabelboom)...
-
Garrett
- Lid van verdienste
Dan zal dat bij toyota allemaal een stuk makkelijker gaan wellicht 
Nuja, hoe dan ook: ik vind het gewoon dom om met zo'n auto een project te beginnen, aangezien de turbo-wagens in overvloede rondrijden. Bij mij was het heel simpel; er rijden er 6 Superchargers rond, en dan wil ik dat ook natuurlijk
Bon, veel succes met je keuze maar ik zou het je ten sterkste afraden in ieder geval!
Nuja, hoe dan ook: ik vind het gewoon dom om met zo'n auto een project te beginnen, aangezien de turbo-wagens in overvloede rondrijden. Bij mij was het heel simpel; er rijden er 6 Superchargers rond, en dan wil ik dat ook natuurlijk
Bon, veel succes met je keuze maar ik zou het je ten sterkste afraden in ieder geval!
-
Marc
- Lid van verdienste
tja afraden al dan niet. Ik heb er een hoop uit geleerd en ben supertevreden met het resultaat. Qua kosten is het ook goed te doen, daar je je oude onderdelen relatief snel kan verkocht krijgen. Al bij al heeft het me een 500Euro gekost, dus zo duur was het uiteindelijk niet.
Heb eens gekeken voor je naar eventuele donors... Misschien dat een van deze 2 je iets zegt?
900 11/94 159000km
900 06/97 122000km
Heb eens gekeken voor je naar eventuele donors... Misschien dat een van deze 2 je iets zegt?
900 11/94 159000km
900 06/97 122000km
-
MXL
- Geregistreerd lid
Ik heb er al genoeg over gehoord om zeker te weten dat ik dit niet moet doen. Alles onder de motorkap beschouw ik als geen probleem, als we het dan ook gaan hebben over een dashboard eruit halen om vervolgens de gehele kabelboom te moeten vervangen, dan wordt het al een stuk moeilijker. Lijkt me niet verstandig. Daarnaast moet er officieel voor de rdw een 2.3 T/t in, dit ivm met de regelgeving. Als er nu een 2.3 turbo in gaat dan is de motor alleen maar getuned, dit mag. Als er een 2.0 turbo in gaat, dan moet hij officieel opnieuw gekeurd worden, dit omdat er dan een inhoudswijziging plaatsvindt.
-
GRIFFIN
- Geregistreerd lid
Is het tunen van een motor dan officieel toegelaten in NLMXL schreef:Als er nu een 2.3 turbo in gaat dan is de motor alleen maar getuned, dit mag.
...in België mag dit zelf niet volgens de wetgeving