Maptun, de praktijk!

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Marc
Lid van verdienste

Maptun, de praktijk!

Bericht door Marc » do 23 okt, 2003 12:49

Vanmorgend zijn de computers van Maptun geleverd, 5 dagen nadat ze verstuurd waren in Zweden.

Meteen begonnen met het inbouwen van de nieuwe ecu in de 9-5, tussendoor ff de batterij opnieuw aangekoppeld en gestart. Ja hij deed het :P ! Dan maar in spoedtempo de boel weer dichtgesmeten en weg voor een testrit. 8)

De eerste kilometers heb ik het zeer rustig aangedaan en alles mooi op temperatuur laten komen. Eens op de grote baan mijn voetje wat dieper laten zakken en en en.... Wat een verschil :shock: Even later verscheen er dan ook een brede smile op mijn gezicht :lol: . Dit is zoals de auto vanaf de fabriek had moeten rijden. Onderin bergen koppel en een vemogen dat over het hele toerentalgebied bruikbaar is en zichzelf mooi opbouwt. Dit was vroeger wel anders, de auto had namelijk de neiging om boven de 4000 toeren niet meer te willen presteren. Dat dit dezelfde auto is, is bijna niet te geloven!

Vervolgens heb ik een poging gedaan om een adaption run te doen, maar met de automaatbak is dat geen simpele klus. Zeker niet overdag. Straks zal ik het nog eens moeten proberen. :wink:

Zoals je kan lezen ben ik tot hiertoe zeer tevreden over de upgrade, hoe betrouwbaar het allemaal is, zal de toekomst uit moeten wijzen. Zelf vrees ik er niet echt voor, daar Maptun tot stage 4 nog geen garantieclaims heeft binnengekregen. Dit wordt op de verschillende internetforums (fora?) ook bevestigd.

:lol: Marc :lol:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Re: Maptun, de praktijk!

Bericht door SpeekTuning » do 23 okt, 2003 12:59

He marky,

Prachtig voor de 9-5 en voor jezelf natuurlijk. Welke stage van maptun heb je?

Heb je onze website alweer bekeken? Is na lange tijd geupdate met nieuwe foto's van mijn interieu!! WWW.SAABTURBO.NL

groeten Sander

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 23 okt, 2003 13:06

Ah het is je dus eindelijk gelukt om die stoelen erin te zetten :D :wink:

Zelf heb ik de stage 2 van Maptun, maar daar het verzenden van de uitlaat redelijk prijzig was, heb ik hem hier besteld. Zoals altijd met die dingen staat het in backorder, dus op de cat-back is het nog even wachten. Hopelijk komt er dan ook een mooie, bescheiden ronk uit. 8)

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 23 okt, 2003 18:32

Heb er vandaag al een goede 100km mee gereden... Wat een plezier. Alleen is wel even opletten bij vertrek uit stilstand. De michelin pilot premacy's hebben namelijk wat moeite met de bijna 400nm koppel 8) . Een iets te zware rechtervoet durft wel eens voor een streepje rubber zorgen :oops: Opvallend is ook dat het 9-5 chassis geen last heeft van torque steer :D

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » do 23 okt, 2003 19:53

Hallo Mark,

Goed om te horen dat de upgrade bevallen is.
250bhp was het toch? :shock: heftig! :twisted:

Maar wat is toch torquesteer?, ik heb dat al meer gelezen.

Gr,
Peter

PS. moet het spulletje nog bestellen trouwens!

eli
Geregistreerd lid

Bericht door eli » do 23 okt, 2003 20:24

Zo...Mijn Maptun computer zit er nu ook in :D Samen met Marky besteld en vanmiddag heeft marky hem er voor mij ook ingezet. Waarvoor trouwens hartelijk dank marky :!: :!:
Bij mij is het slechts een stage 1 voor een 2002 cabrio lpt. Dit betekend van 150 naar 225 pk en van 240 naar 340 Nm :P
Toen vanuit marky naar huis gereden. Was wel even wennen. In het begin merkte ik nog niet zoveel, maar dat kwam omdat ik uit verkeerde voorzichtigheid te lage toeren bleef rijden. Later ben ik wat in de toeren geklommen en toen was de beer los :twisted: Heb toch op het kleine stukje naar huis al een golfje gti en een bmw 328i enige schaamrood op de wangen gegeven. Samen met het vorige week aanpassen van de veren en schokbrekers ( eibach sport-kit ) kun je nu toch al een aardig stukje strak rijden met de eens zo dociele en waggellige cabrio :wink:
Hoop jullie allen binnenkort een te zien als we een rollenbankje bezoeken
Tot dan ...

Eli

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 23 okt, 2003 21:01

Wanneer de uitlaat eronder zit zou het vermogen op 240pk en 385nm komen. Deze staat helaas nog back-order.

Torquesteer is het beginnen zwalpen van de auto onder hevige acceleratie. Bij zwaar opgevoerde voorwieltrekkers heb je dan echt moeite om de wagen rechtuit te laten rijden. Bij standaard HPT's en vooral bij de viggen komt het bij een standaard chassis gemakkelijk voor, zeker als je in een korte bocht iets te vroeg op het gas gaat.

Het ergste dat ik het geweten heb was in een 9-3 cabrio met naar schatting een dikke 280pk. In tweede en derde versnelling had ik echt moeite om op mijn rijvak te blijven.

Eli, de montage is met plezier gedaan. Op zich was het maar een kleine moeite en ik was namelijk zelf zeer benieuwd naar de resultaten. De testrit was dan ook bevredigend. Je reactie na een kleine inhaalmanoeuvre van een links rijdend bestelbusje vond ik schitterend. Je had blijkbaar niet gedacht dat we al zo snel gingen:wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 24 okt, 2003 2:13

Het gedacht van een lege autostrade kon me niet meteen in mijn bed krijgen. Vandaar dat ik de adaption run ben gaan afmaken. Deze keer heb ik wel mijn camera meegenomen om eens te kijken wat de cijfers ongeveer zijn.

Je kan het filmpje op de volgende link bekijken. Wel heb je quicktime nodig om het te bekijken. (2meg)

http://users.pandora.be/saabtuning1/ima ... e_1975.mov

Wat je jammer genoeg niet op het videootje kan zien is dat er een dikke jaguar naast me aan het licht stond. Tot mijn verbazing was deze oudere heer wel in voor een sprintje, maar doordat hij te laat vertrok heb ik hem niet meer weergezien (tenzij in mijn achteruitkijkspiegels :wink: 8) )

De lengte van de video is 11 seconden. De 100 wordt gepasseerd na +- 6.5-6.7 seconden. Hoe accuraat dit is weet ik niet, maar het is toch leuk om er een idee van te hebben. Ook hoor je dat ik mijn wielen spin bij het vertrekken, dus optimaal was het niet echt.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 24 okt, 2003 11:07

mooi dat het je zo goed bevalt.

Mag ik vragen hoeveel de maptun je heeft gekost? Neem je de 9-5 een keertje mee naar een meeting?

gr bram

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 25 okt, 2003 0:51

kwijl............

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » za 25 okt, 2003 10:18

Even stomme vraag.

Die adaption run, is dat om de motorelektronica de tijd te geven om een optimale afstelling van de motor te laten vinden? Hoe doe je dat? Hard rijden, langzaam, of combinatie van beide.

Erik

filmpje.... :shock:

erwin
Geregistreerd lid

Bericht door erwin » za 25 okt, 2003 14:27

Moest eerst even quick time installeren om het filmpje te bekijken. Dat was wel genieten. Mooie sound mark. Ik heb meegeteld , tussen 6 en 7 seconden richting 100 km is een prettige score.

Ik had de foto van mark ( diesel 260 km ) gemaild naar mijn neefje. Net gedaan of ik zelf de maker was. Hij zag geen open deur , hij zag geen temperatuur meter op blauw , hij zag alleen maar 260 km. Hij werd gek. Hele familie in rep en roer , onverantwoordelijk enz. enz. Ik laat ze nog even in de waan.

groet , erwin

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » za 25 okt, 2003 15:42

tis een schande.. al dat gejakker met die getunede saabjes... :wink: :wink:

binnekort eens kijken of ik mijn broertje nog voor blijf..
:twisted: :twisted:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 26 okt, 2003 4:55

De prijzen van de upgrades kan je terugvinden op de site van Maptun. De zweedse kronen moet je ongeveer door 9 delen om het bedrag in euro te kennen.

De adaption run is inderdaad nodig om het motormanagement aan te laten passen aan de auto. De trionic verwerkt bepaalde gegevens van de motor en stuurt zo nodig bij. Dit doet ie onder alle omstandigheden, maar bij normaal gebruik kan het wat tijd in beslag nemen.

Door de adaption run uit te voeren versnel je het proces een beetje. Met de huidige verkeersreglementering is het echter niet so simpel. Een ideale adaption run bestaat iuit n een zo hoog mogelijke versnelling zo lang mogelijk volgas te geven, het beste van 3000 tot 6000 toeren. Bij handbakken wordt het meestal in zijn vier uitgevoerd (bij een 9-3 is dat dus van ( 100 tot 200!) Dit herhaal je verschillende malen totdat je over de volledige turbodruk beschikt 8) . Met de automatische versnellingsbak van de 9-5 was het moeilijker daar deze bij kickdown altijd terugschakelde en zo dus nooit in het ideale toerentalgebied kwam. Overdag is dit waanzin, dus ben ik snachts een beetje gaan spelen :oops: Ik kan je vertellen dat ik nu over de volledige turbodruk beschik :wink:

Wat die foto van 260 betreft... lachen... Dat het toerental maar tot 4500 gaat heeft ie blijkbaar ook nog niet in de gaten :wink:

SimonA50

Bericht door SimonA50 » za 15 nov, 2003 11:16

Hej

Ben van de week bij Fredrik van Maptun langs geweest voor wat leuks.

Na wat kleine probleempjes, nooit geweten dat een kapotte magneetventiel (APC) de trionic kan verkloten, gaat mijn 9000 2,3 als een speer!! echt ongelooflijk wat een powerrrr! nu de vering maar eens aanpakken want die weet er niet echt raad mee....hehehehe :oops:

Groeten Simon

Plaats reactie