Onregelmatig lopen en veel rook bij koude start 900 Turbo 8

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
MRO
Geregistreerd lid

Onregelmatig lopen en veel rook bij koude start 900 Turbo 8

Bericht door MRO » do 25 nov, 2004 14:24

Tijdens de koude start heb ik enorm veel (witte) rookontwikkeling achter de auto. Zodra de Saab 900 Turbo uit 1989 enigszins op temparatuur is wordt dit minder. Tevens stottert ze onder de 50 Km/U. Temperatuurmeter loopt zo hoog tot bijna het rode streepje. Ik ben (nog) een leek op het Saab 900 T8 gebied. Wat zou er aan de hand kunnen zijn?

Ewout900
Geregistreerd lid

Re: Onregelmatig lopen en veel rook bij koude start 900 Turb

Bericht door Ewout900 » do 25 nov, 2004 15:11

Ik vrees met grote vreze voor je koppakking... Controleer het niveau van je koelvloeistof eens.

MRO
Geregistreerd lid

Bericht door MRO » do 25 nov, 2004 15:20

Er zat inderdaad niets meer in het reservoir....kan het dan ook zo zijn, dat ik hem niet meer gestart krijg na een ritje??

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 25 nov, 2004 18:08

Hoogst waarschijnlijk is de koppakking kapot, en kom er koelvloeistof in de cylinders daardoor slaan de bougies nat en wil hij niet starten.

MRO
Geregistreerd lid

Bericht door MRO » do 25 nov, 2004 18:22

Bennie,

bedankt voor deze info. Ondanks dat ik niet blij ben met de mededeling...Heb jij enig idee hoeveel zoiets kost om het te repareren?

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » do 25 nov, 2004 21:49

MRO schreef:Bennie,

bedankt voor deze info. Ondanks dat ik niet blij ben met de mededeling...Heb jij enig idee hoeveel zoiets kost om het te repareren?
Ja, het is best een omvangrijke operatie, dus laten doen is duur. Echter, ik als leek heb de koppakking van mijn 16-klepper turbo ook succesvol vervangen, dus je kunt je er aan wagen met het juiste gereedschap en handleidingen (en hulp waar nodig).

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 26 nov, 2004 0:33

Ewout900 schreef:
MRO schreef:Bennie,

Ja, het is best een omvangrijke operatie, dus laten doen is duur. Echter, ik als leek heb de koppakking van mijn 16-klepper turbo ook succesvol vervangen, dus je kunt je er aan wagen met het juiste gereedschap en handleidingen (en hulp waar nodig).
Inderdaad, het is erg duur als je het laat doen! zo rond de 800euro exclusief revisie van de cylinderkop. Ik heb het (ook) zelf gedaan, de kop gedemonteerd en laten reviseren. Ze hebben de kop gevlakt de uitlaatklepen geslepen de zittingen gefreesd en nieuwe klepseals gemonteerd, kwam op een bedrag van 300euro. Voor de pakkingen was ik 90euro kwijt, en had ik een momentsleuten nodig en een torx dop voor de cylinderkopbouten 50euro. Opgesomt 440euro, 3 dagen werk en een pakje zware shag :oops: . Ik hoop voor je dat de kop niet gescheurd is want dan wordt het wel iets duurder. Mocht je niet erg handig zijn dan zou ik het laten doen bij een garage, want zelfs ik had het soms een beetje lastig :wink:.

Ewout900
Geregistreerd lid

Bericht door Ewout900 » vr 26 nov, 2004 0:35

bennie schreef:Ik hoop voor je dat de kop niet gescheurd is want dan wordt het wel iets duurder.
8-kleppers hebben inderdaad een gevoelige kop. Is de motor compleet warm gelopen of ben je tijdig gestopt en ligt de plas koelvloeistof niet verderop, maar recht onder je auto?

MRO
Geregistreerd lid

Bericht door MRO » vr 26 nov, 2004 8:06

De motor is wel echt warm gelopen. Heb hem tijdig uitgezet (voordat ze naar het roode toeging). Er ligt niet echt een plas koelvloeistof onder de auto, het zijn meer druppels...recht er onder.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 26 nov, 2004 15:16

Ewout900 schreef:
bennie schreef:Ik hoop voor je dat de kop niet gescheurd is want dan wordt het wel iets duurder.
8-kleppers hebben inderdaad een gevoelige kop. Is de motor compleet warm gelopen of ben je tijdig gestopt en ligt de plas koelvloeistof niet verderop, maar recht onder je auto?
Oow :oops: het gaat om een 8-klepper!..............maar dan is het een stuk makkelijker en ook goedkoper!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 26 nov, 2004 21:45

Ook mijn koppakking moet wellicht vervangen worden, maar een vriend van me zei dat je het beter niet zelf kon doen in verband met de veren die weer precies op de kleppen moeten aansluiten enz enz en nog meer technisch angstaanjagende verhalen.
Maar voor een 8klepper is het dus niet zo moeilijk? Of is dit een understatement :roll:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 26 nov, 2004 22:31

Zie Tech. Help op: www.saabcentral.com

[edit]
gaaf, een dubbele link! :D
[/edit]

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » za 27 nov, 2004 0:34

MRO schreef:De motor is wel echt warm gelopen. Heb hem tijdig uitgezet (voordat ze naar het roode toeging). Er ligt niet echt een plas koelvloeistof onder de auto, het zijn meer druppels...recht er onder.
Als je koelwater richting kookpunt staan is het in den regel verstandiger om de auto door te laten draaien en koelwater toe te voegen (niet steenkoud!). Zeker met een automaat.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 27 nov, 2004 1:23

Gele aero schreef:Ook mijn koppakking moet wellicht vervangen worden, maar een vriend van me zei dat je het beter niet zelf kon doen in verband met de veren die weer precies op de kleppen moeten aansluiten enz enz en nog meer technisch angstaanjagende verhalen.
Maar voor een 8klepper is het dus niet zo moeilijk? Of is dit een understatement :roll:
De kop moet je laten reviseren (vlakken etc). Het sleutenwerk kan je zelf als je een goed handwerkboek hebt, en een beetje handig bent. Een 8-klepper heeft maar een nokkenas die je op tijd moet zetten.

MRO
Geregistreerd lid

Bericht door MRO » di 07 dec, 2004 16:45

Wel, de koppakking is vervangen! Kop is gevlakt en de kleppen geslepen. Ze loopt weer als een zonnetje (zonder rook).

Nu nog de hemelbekleding vernieuwen en de lederen bekleding van het interieur repareren...

Hopelijk is ie eind december klaar om van te genieten.

Ik bedank een ieder die me tips en trucs gegeven heeft. Hierdoor heb ik een hoop onnodig zoeken en werk bespaart!!!

Bedankt!
MRO

Plaats reactie