Indrukwekkend A&P Tony bedankt

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
verheyden
Geregistreerd lid

Indrukwekkend A&P Tony bedankt

Bericht door verheyden » ma 29 nov, 2004 15:30

Ja ik moet dit even kwijt! Afgelopen weekend bij A&P geweest in Houthalen voor Maptun Stage1. Ik woon in Amsterdam en dus twee uurtjes tuffen naar Belgie maar het was het dik waard.
We hadden afgesproken dat Tony van A&P eerst de status en conditie van mijn motor zou bekijken voordat we zouden tunen. DEZE MAN WEET WAAR HIJ OVER PRAAT! Er staat daar bovendien een brute 450PK 9-3 cabrio!
Hij heeft me onwijs goed geholpen. Ik heb nu een goed gevoel / inzicht over de conditie van mijn 9-3 cabrio en we hebben gelijk een aantal andere klusjes aan de auto uitgevoerd. Tja er zijn nog maar weinig mensen met een echte passie voor het vak en voor Saab... zeker niet bij dealers is mijn ervaring. Tony heeft dat wel en dat heeft mij ook weer helemaal enthousiast gemaakt. :D
Dit mag ook wel eens gezegd worden toch?

Marc
Lid van verdienste

Re: Indrukwekkend A&P Tony bedankt

Bericht door Marc » ma 29 nov, 2004 16:14

In je optimisme vergeet je ons te vermelden hoe de stage 1 bevalt :wink:

autopilot
Geregistreerd lid

Bericht door autopilot » ma 29 nov, 2004 19:44

Hoe wordt de status van de motor bepaald? En hoe kun je beoordelen of deze geschikt is voor tuning?

Kan me voorstellen dat je aan de emissie een hoop kan afleiden. Je kunt natuurlijk het motormanagement uitlezen en kijken of alle slangen in orde zijn en zo.

Overigens, hoeveel km heeft je 9-3 er op zitten? Ik heb ook wel eens geinformeerd naar tuning van mijn 9000, maar dat werd me afgeraden. Hij had toen 210.000 gelopen, inmiddels 250.000. Het is een 2.0LPT automaat.

verheyden
Geregistreerd lid

Bericht door verheyden » ma 29 nov, 2004 23:58

De mijne heeft op de teller 85k maar daar is mee gerommeld. Het is behoorlijk veel meer, eerder 180k aan de onderkant van de auto te zien. Maar de motor is nog prima. Compressie, turbodruk, distributieketting, kettingspanner allemaal gechecked. Was helemaal prima.
Stage 1 kicks ass. Turbodruk meter bijna tegen einde rood!! bij vol gas 8). Dumpvalve geeft ook aardig geluid. Er is nog een binnendemper uit een of andere buis gehaald voor de doorstroom. Tony was echter nog niet tevreden... er zit blijkbaar nog meer in. Volgende keer fijn tunen.

robertw

Bericht door robertw » di 30 nov, 2004 0:05

ik begrijp dat Tony in aanmerking komt voor een dubbele nationaliteit? of te wel, tijd voor een vestiging in de randstad? (lees: Nederland)

maar zonder dollen, als ik A&P bel voor zo'n check-up, waar moet ik dan rekening mee houden? niet alleen de euri maar ook de tijd? gebak neem ik bijna altijd standaard mee.

verheyden
Geregistreerd lid

Bericht door verheyden » di 30 nov, 2004 0:23

Geen idee.. de checkup was gratis vanwege de Stage set. Ik geloof dat hij normaal 40 euries per uur vraagt. Bij mij heeft hij nog de olie en filter ververst en benzinefilter vervangen. Ik heb de materialen af gerekend. O ja en een pakking voor de kleppendeksel.

stippie
Geregistreerd lid

Bericht door stippie » wo 19 jan, 2005 9:50

wat was je kwijt voor de MapTun stage 1 upgrade? en heeft ie ook de Viggen Rescue Kit liggen?

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » wo 19 jan, 2005 10:08

heeft ie ook de Viggen Rescue Kit liggen?
Ik denk 't niet,volgens goede bron verkocht hij maandag de laatste onderdelen,tenzij hij zijn cabrio stript.... wat niet uitgesloten is....
:-P+

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » wo 19 jan, 2005 10:18

ik begrijp dat Tony in aanmerking komt voor een dubbele nationaliteit? of te wel, tijd voor een vestiging in de randstad?
:shock:
Nix ervan, voor je het weet heeft ie een harde 'g' vraagt hij het driedubbele en krijg je de helft, sta je altijd in de file als je er naartoe moet.... :wink: . Hij zit daar goed, in Belgie, lekker dichtbij, voor ons zuiderlingen. :P

Maar los daarvan, toen ik er vorig jaar langs was geweest was het voor mij ook een openbaring.

Wel een vakmanneke, die Toni. 8)

robertw

Bericht door robertw » wo 19 jan, 2005 12:05

Ik bedoelde meer een "extra" vestiging! Vandaar de opmerking "dubbele" nationaliteit.. Ik ga trouwens binnenkort ook bij hem langs voor wat nieuwe rubbers voor de ophanging. Eerst even mijn Cruise Control setje (welke ik over heb) verkopen!

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 19 jan, 2005 15:33

verheyden schreef: Er is nog een binnendemper uit een of andere buis gehaald voor de doorstroom.
Dit is de 'turbo silencer'. NG900's en 9-3's die niet met een Viggen intercooler zijn uitgerust hebben zo'n ding om het geluid van de opspoelende turbo te vermnderen. Het zit in de aluminium buis die vanaf de turbo naar de inlaat van de intercooler gaat. Door de turbosilencer uit de buis te halen is er weer een restrictie in het inlaattraject minder. Het kost niets, is makkelijk te doen en alle beetjes helpen om je Saab sneller te maken.
Dat de turbo dan duidelijker hoorbaar is heb ik niet als nadeel ervaren.

Het onderstaande onderdeel is de demper en komt uit de aluminium buis die parallel loopt aan de intercooler.
Afbeelding

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » wo 19 jan, 2005 16:28

Quote:
heeft ie ook de Viggen Rescue Kit liggen?

Ik denk 't niet
Hij levert wel een soortgelijk iets voor de stuurinrichting van mp performance en voor de achterkant een antirollbar. Dit geeft al een behoorlijke verandering.
Let alleen niet op de prijzen, want die zijn amerikaans zonder invoer enzenz

Jochen
Geregistreerd lid

Bericht door Jochen » wo 19 jan, 2005 19:10

Ben ik toch een gelukzak eigenlijk dat ik op ongeveer 10km van A&P cars woon 8) :lol:

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » do 20 jan, 2005 1:31

Maarten, heeft een 9-5 deze restrictor ook in zijn systeem?

Gr EJ

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » do 20 jan, 2005 1:47

Nee, die zit er niet in

Plaats reactie