!!vrieskou!!
-
bram
- Geregistreerd lid
!!vrieskou!!
Wat is nu de beste manier om je motor warm te krijgen in deze barre winter.
A: Je motor stationair laten warmdraaien zo'n 5 a 10 minuten, zodat je tijd hebt om de ramen te krabben.
B: eerst de ramen krabben en dan de motor starten en gaan rijden.
benieuwd hierna. Ik weet dat het per koude start ongeveer 1000 km van je motorblok vergt. Dus elke keer als je je motor start met de vrieskou verdwijnt er 1000 km van de capaciteit.
Wat zijn jullie ideeen en oplossingen hiervoor.
Marc: Ook de auto van mij moeder heeft nu meer remcapaciteit. Er zitten nieuwe remschijven onder. Lijken erg veel op die van jou, of van je vader , hoe je het ook bekijkt.
A: Je motor stationair laten warmdraaien zo'n 5 a 10 minuten, zodat je tijd hebt om de ramen te krabben.
B: eerst de ramen krabben en dan de motor starten en gaan rijden.
benieuwd hierna. Ik weet dat het per koude start ongeveer 1000 km van je motorblok vergt. Dus elke keer als je je motor start met de vrieskou verdwijnt er 1000 km van de capaciteit.
Wat zijn jullie ideeen en oplossingen hiervoor.
Marc: Ook de auto van mij moeder heeft nu meer remcapaciteit. Er zitten nieuwe remschijven onder. Lijken erg veel op die van jou, of van je vader , hoe je het ook bekijkt.
-
B235R
- Lid van verdienste
Re: !!vrieskou!!
een standkachel monteren
kost een paar centen maar dan heb je het wel voor elkaar, telestart uitbreiding erbij dan zit je helemaal lekker.
-
Manic
- Lid van verdienste
Wettelijk gezien mag je, in verband met het milieu, je auto niet onnodig stationair laten draaien, warm draaien mag dus niet. Dit vooral omdat bij een koude start de uitstoot van milieubedreigende stoffen groter schijnt te zijn. Maar voor de motor (versnellingsbak etc) schijnt het beter te zijn om de auto eerst warm te draaien, het is volgens mij zelfs altijd beter om je motor pas te belasten als deze op bedrijfstemperatuur is.
Ook het even na laten draaien van de motor voordat je deze uitschakeld schijnt beter te zijn, zeker voor de turbo's als je met hoge snelheid hebt gereden. Voor een motor die behoorlijk warm is is het zeker altijd beter deze nog even een paar minuten door te laten draaien.
Het is dus niet alleen het comfort wat telt (dat je in een lekkere warme auto stapt).
Maar hierover zijn de meningen vaak verdeelt, ik geloof in een warme motor voor het wegrijden, maar zoals gezegd, er zijn mensen die hier anders over denken, dat je de motor warm moet laten worden tijdens het rijden.
Greetz,
Dennis
Ook het even na laten draaien van de motor voordat je deze uitschakeld schijnt beter te zijn, zeker voor de turbo's als je met hoge snelheid hebt gereden. Voor een motor die behoorlijk warm is is het zeker altijd beter deze nog even een paar minuten door te laten draaien.
Het is dus niet alleen het comfort wat telt (dat je in een lekkere warme auto stapt).
Maar hierover zijn de meningen vaak verdeelt, ik geloof in een warme motor voor het wegrijden, maar zoals gezegd, er zijn mensen die hier anders over denken, dat je de motor warm moet laten worden tijdens het rijden.
Greetz,
Dennis
-
Erik
- Lid van verdienste
wat ik altijd begrepen heb is dat het juist beter is om te starten en vrijwel meteen daarop weg te rijden.
Met name bij een laag stationair toerental is de oliedruk erg laag. In combinatie met de dikkere koude olie duurt het veel langer voordat de olie alle te smeren plekken heeft bereikt. Hierdoor krijg je slijtage.
Als je met koude motor meteen stevig wegrijdt, krijg je juist dat het binnenste van de motor veel sneller warm wordt dat het omliggende. Hierdoor krijg je dat bijv. de zuigers meer uitzetten dan de zuigerwand. Ook slijtage.
Het is beste is om gewoon meteen heel rustig weg te rijden maar het is natuurlijk wel zaak om dit heel rustig te doen zonder veel belasting. Dus niet bij te lage toerentallen doorschakelen (ook geen 5000) en het gaspedaal niet diep in trappen.
Erik
ps standkachel is inderdaad het beste. altijd warme motor en interieur
Met name bij een laag stationair toerental is de oliedruk erg laag. In combinatie met de dikkere koude olie duurt het veel langer voordat de olie alle te smeren plekken heeft bereikt. Hierdoor krijg je slijtage.
Als je met koude motor meteen stevig wegrijdt, krijg je juist dat het binnenste van de motor veel sneller warm wordt dat het omliggende. Hierdoor krijg je dat bijv. de zuigers meer uitzetten dan de zuigerwand. Ook slijtage.
Het is beste is om gewoon meteen heel rustig weg te rijden maar het is natuurlijk wel zaak om dit heel rustig te doen zonder veel belasting. Dus niet bij te lage toerentallen doorschakelen (ook geen 5000) en het gaspedaal niet diep in trappen.
Erik
ps standkachel is inderdaad het beste. altijd warme motor en interieur
-
Manic
- Lid van verdienste
Zoals ik al zei: De meningen zijn er over verdeeld, ook ik heb dit weleens gehoord, precies wat je daar zegt.
-
bram
- Geregistreerd lid
beide punten zijn dus juist.
Mij lijkt het persoonlijk ook beter om de eerste 15 minuten de motor rustig warm te rijden. Niet boven de 3000 toeren en snel naar een hogere versnelling schakelen. Door dit te doen wordt de auto ook sneller warm.
Het nadeel hiervan is, dat je wel 10 minuten rijdt met klapper tanden en stijve tepeltjes van de kou. Maar goed, je rijdt in een Saab dus als je daaraan denkt krijg je het vast wel weer warm.
Mij lijkt het persoonlijk ook beter om de eerste 15 minuten de motor rustig warm te rijden. Niet boven de 3000 toeren en snel naar een hogere versnelling schakelen. Door dit te doen wordt de auto ook sneller warm.
Het nadeel hiervan is, dat je wel 10 minuten rijdt met klapper tanden en stijve tepeltjes van de kou. Maar goed, je rijdt in een Saab dus als je daaraan denkt krijg je het vast wel weer warm.
-
lars
- Donateur (2x)

Hoi,
Ik heb ooit vernomen dat bij stationair warmdraaien ook meer zuren e.d. vrijkomen ook niet best voor de motor, dacht ik zo. Voor diesels schijnt dit weer anders te zijn door de samenstelling van dieselbrandstof.
Ik ga altijd zo snel mogelijk aan het rijden, zeker niet boven de 2,5k of 3k toeren (niet direkt de snelweg op). Daarna wordt de motor als snel warm.
Tijdens de eerste paar koude minuten is de stoelverwarming een ware lust.
Ik heb overigens nog gepoogd een originele standverwarming van SAAB op de kop te tikken maar tevergeefs.
Mischien kan ik mijn oma overhalen om een motorbloktrui te breien
Greetz,
Rhunee
Ik heb ooit vernomen dat bij stationair warmdraaien ook meer zuren e.d. vrijkomen ook niet best voor de motor, dacht ik zo. Voor diesels schijnt dit weer anders te zijn door de samenstelling van dieselbrandstof.
Ik ga altijd zo snel mogelijk aan het rijden, zeker niet boven de 2,5k of 3k toeren (niet direkt de snelweg op). Daarna wordt de motor als snel warm.
Tijdens de eerste paar koude minuten is de stoelverwarming een ware lust.
Ik heb overigens nog gepoogd een originele standverwarming van SAAB op de kop te tikken maar tevergeefs.
Mischien kan ik mijn oma overhalen om een motorbloktrui te breien
Greetz,
Rhunee
-
MXL
- Geregistreerd lid
Idd nooit stationair warmdraaien. Een koude motor (zeker met vrieskou) heeft dikke olie, dit samen met de geringe werking van de oliepomp bij stationair toerental zorgt ervoor dat er niet of nauwelijks oliedruk aanwezig is. Altijd starten en direct wegrijden, zorg er dan voor dat de motor een relatief hoog toerental draait met een lage belasting, circa 3500 rpm, hierdoor komt de oliedruk en smering goed op gang terwijl de motor niet zwaar belast wordt. Juist bij een te laag toerental (2000) heb je een hoge belasting voor de motor met een geringe smeerwerking.
-
bram
- Geregistreerd lid
MXL, bedankt voor je antwoord.
dan moeten we de choke iets hoger zetten!!
Ik dacht altijd dat je bij het wegrijden de auto in een zo laag mogelijk toerental moest houden. Omdat bij een hoger toerental de motor meer moet werken, maar dit is dus niet het geval.
Dus stel je voor: Als je 80 KM/h rijdt, dan moet je de auto in de 3e versnelling laten staan i.p.v. in zijn 5?
dan moeten we de choke iets hoger zetten!!
Ik dacht altijd dat je bij het wegrijden de auto in een zo laag mogelijk toerental moest houden. Omdat bij een hoger toerental de motor meer moet werken, maar dit is dus niet het geval.
Dus stel je voor: Als je 80 KM/h rijdt, dan moet je de auto in de 3e versnelling laten staan i.p.v. in zijn 5?
-
MXL
- Geregistreerd lid
Afhankelijk van je overbrenging klopt dat. Houdt als richtlijn 3000 tot 3500 tpm aan (benzinemotoren), zorg er wel voor dat de motor belasting laag blijft. (Accelereer dus niet volgas naar 3000tpm!!!!)bram schreef:MXL, bedankt voor je antwoord.
dan moeten we de choke iets hoger zetten!!![]()
![]()
-
Ben Turbo
- Geregistreerd lid
Nog even terugkomend op een standkachel. Ik heb inmiddels al 4 jaar zo'n ding in mijn 9000 en het werkt inderdaad fantastisch. Alleen de achterruit krijgt hij niet helemaal ontdooit maar daarvoor is er natuurlijk altijd nog de achterruitverwarming. Volgens mij is het wel zo dat de olie bij gebruik van een standkachel niet op temperatuur komt. Rustig wegrijden en de motor niet teveel toeren laten maken is dus ook hier volgens mij noodzakelijk!
-
B235R
- Lid van verdienste
olie zal idd niet op tempratuur komen, maar ik rijd toch liever met lichtjes verwarmde olie weg dan koude stroopBen Turbo schreef:Nog even terugkomend op een standkachel. Ik heb inmiddels al 4 jaar zo'n ding in mijn 9000 en het werkt inderdaad fantastisch. Alleen de achterruit krijgt hij niet helemaal ontdooit maar daarvoor is er natuurlijk altijd nog de achterruitverwarming. Volgens mij is het wel zo dat de olie bij gebruik van een standkachel niet op temperatuur komt. Rustig wegrijden en de motor niet teveel toeren laten maken is dus ook hier volgens mij noodzakelijk!
en niet te vergeten het grootte voordeel v.d. standkachel bij lederen bekleding
-
op
- Donateur (4x)

Dit onderwerp is weer helemaal aktueel.
wat kost een standkachel voor een 9-5? en als alternatief: kost het veel tijd en geld om stoelverwarming in te bouwen?
wat kost een standkachel voor een 9-5? en als alternatief: kost het veel tijd en geld om stoelverwarming in te bouwen?
-
Manic
- Lid van verdienste
Ik denk het niet..... ten minste..... het onderdeel verwarming en standkachel.... kan iemand mij uitleggen wat dit met een turbo te maken heeftop schreef:Dit onderwerp is weer helemaal aktueel.
Gr,
Dennis
-
MXL
- Geregistreerd lid
Door de standkachel is de motor eerder op termperatuur, dan kan je eerder van je turbo genieten. Dat snap je toch wel!!Manic schreef:Ik denk het niet..... ten minste..... het onderdeel verwarming en standkachel.... kan iemand mij uitleggen wat dit met een turbo te maken heeftop schreef:Dit onderwerp is weer helemaal aktueel.?
Gr,
Dennis