koppeling

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
SirKwietje
Geregistreerd lid

koppeling

Bericht door SirKwietje » vr 10 dec, 2004 20:13

Hallo tuners,
Heb een probleempje met de koppeling, een paar maanden terug heb ik stage 1 van maptun laten inbouwen maar als ik mijn saabje eens wil gretig laten spinnen slaat de koppeling soms door, vooral als ik naar tweede schakel. Is dit normaal en zou ik misschien een viggen koppeling moeten zetten??????????? :?

erwin mertens
Geregistreerd lid

Re: koppeling

Bericht door erwin mertens » vr 10 dec, 2004 20:38

Heb 't zelfde meegemaakt na m'n stage 1,m'n auto had toen 125000km.
Heb een nieuwe koppeling laten zetten en 't is na 5000km sportief rijden nog volledig in orde.
Viggen-koppeling is bij mij ook overwogen,maar uiteindelijk niet gedaan wegens te complex(misschien weet Marky d'r meer over te vertellen?) en dat 't niet echt nodig is voor stage 1,340nm is veel maar niet extreem,moet de koppeling normaal aankunnen...

Voor de rest zou je je onderstaande zinnetje best in acht nemen :wink:
"power is nothing without control"

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 10 dec, 2004 20:41

Maptun stage 1 kan in principe nog met de originele koppeling. Uiteraard slijt hij door het extra vermogen wel veel meer. Als hij nu al redelijk veel doorslipt, dan is het wachten op het moment dat je hem er een keer uitbrandt. Als je de koppeling moet vervangen zou ik inderdaad een viggen koppeling (laten) monteren. Bij een 9-3 kan je deze volgens mij zonder problemen monteren, hoe dat bij de 900 zit weet ik niet.

De andere optie is natuurlijk je rijstijl iets aanpassen. Ga je op het gas tijdens het koppelen of laat je de koppeling eerst helemaal opkomen voordat je vermogen geeft? Je snapt wel dat in de ene situatie de koppeling beduidend meer te verduren heeft dan in de andere.

erwin mertens
Geregistreerd lid

Bericht door erwin mertens » vr 10 dec, 2004 20:48

Ben ik nu verkeerd als ik denk dat een viggen-koppeling plaatsen op een 900 niet van de poes is?
Ook de prijs was beduidend hoger,maar dat maakte mij niet zo zeer uit indien ik niet om de 10000km een nieuwe moet plaatsen.
Ik had er nl om gevraagd en 't werd afgeraden.
Ik dacht dat 't mechanisch een hele aanpassing is.
Let wel,dit is geen zekerheid,gewoon iets dat ik mij meen te herinneren...

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » vr 10 dec, 2004 20:58

erwin mertens schreef: "power is nothing without controle"
waar staat een controle? :wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 10 dec, 2004 21:08

koppeling van de Ng is hetzelfde als die van de 9-3. Het enige probleem is dat een viggen koppeling veel zwaarder is om in te trappen. En aangezien de NG een koppelingskabel heeft kan deze wel eens meer knappen dan voordien.

SirKwietje
Geregistreerd lid

Bericht door SirKwietje » vr 10 dec, 2004 23:36

Dank u voor de info, ik denk dat het een van dees dan toch een viggen koppeling zal worden(ineens tegoei doen). Heb ook al bijna 120000 km op de teller staan. En misschien de rijstijl een beetje aanpassen. :roll:

Plaats reactie