acceleratie T8/T16

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

acceleratie T8/T16

Bericht door Guido900T » vr 31 dec, 2004 1:59

Beste Saabliefhebbers,

Zit net de site van autoweek te lezen en zie dat de T8 in 9,8 seconden van 0 naar 100 gaat. De T16 gaat echter maar in 9,6 van 0 tot 100.

Ik vraag me af hoe dat kan, er zit toch een aanzienlijk verschil tussen de twee (20 pk).. zie ik wat over het hoofd?

joachiem
Geregistreerd lid

Re: acceleratie T8/T16

Bericht door joachiem » za 01 jan, 2005 16:56

de t16 heeft toch een langere bak dus onder in de toeren minder kopel,en naar mijn gevoel komt bij een fpt de turbo er later in,en bij een lpt voel je de turbo eerder dus de lpt is in het begin vast wel sneller.en het verschil is volgens mij 15 of 11 pk?

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 01 jan, 2005 19:50

Een langere bak.. moet ik me daar bij voorstellen dat de tandwielen in de bak groter zijn? Dan zou het langer duren voordat de motor op toeren is.. anders begrijp ik het niet.. het koppel bij een t16 lijkt me per definitie groter namelijk

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 01 jan, 2005 21:01

een ftp kun je langer doortreken,dus de verhouding in de bak (tandwiel)is groter dus langer,daarom heeft een lpt meer kopel onderin zijn toeren omdat die weer een kortere overbrenging heeft.de top van een ftp is standaard wel hoger :D.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 01 jan, 2005 21:22

Het maximum koppel van de T16 is hoger dan dat van de T8. Zouden ze nu een zelfde bak hebben, dan zou de T16 significant sneller zijn.

Echter, zoals eerder gezegd, de T16 heeft vaak een langere bak. Een langere bak wil idd zeggen dat de overbrengingsverhouding 'zwaarder' is (bij gelijke wielsnelheid draait de motor een lager toerental).

Dit resulteert in minder koppel (=trekkracht) aan de wielen. Hierdoor is echter wel de topsnelheid hoger! Door de langere bak wordt het effect van het grotere motorkoppel van de T16 op het koppel aan de wielen dus weer iets verminderd ten gunste van een hogere topsnelheid.

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » za 01 jan, 2005 21:23

(er was tussentijds al weer wat gepost....sorry :oops: )

Plaats reactie