blauwe rook/geen vermogen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
martien
Geregistreerd lid

blauwe rook/geen vermogen

Bericht door martien » ma 03 jan, 2005 23:01

Mijn 900 cabrio 16v turbo produceer blauwe rook als de motor enigzins warm is. (kompleet rookgordijn). Ik ben zo stom geweest om er een paar ritjes mee door te rijden (kon niet anders) Bij het laatste ritje kom de turbo er niet meer in en als ik teveel gas geef begint de auto te horten en stoten. De drukmeter komt niet meer in het turbo gedeelte en met veel pijn en moeite loopt de auto niet sneller dan een kleine 80 km per uur.
Ik weet het, ik weet het, ik weet het .... was niet slim om door te rijden.
Wat kan de oorzaak van het een en ander zijn.

Martien

Hannes
Forum Admin

Re: blauwe rook/geen vermogen

Bericht door Hannes » ma 03 jan, 2005 23:16

Klinkt zo als eerste als het einde van je turbo.
Had je eerder al wat last van blauwe wolken bij vol gas?

succes

Hannes

martien
Geregistreerd lid

Bericht door martien » ma 03 jan, 2005 23:34

Bedankt voor de snelle reactie.

Nee eerder is mij geen blauwe rook opgevallen. wel liep de motor wat onregelmatig als ik de turbo niet gebuikte. Ik was van plan hiernaar te laten kijken maar dat hoeft nu ook niet meer.

Het zal wel een turbootje uitbouewen worden denk ik of kan het ook nog iets anders zijn,.

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 04 jan, 2005 0:08

Ik weet haast wel zeker dat je turbo er aan is, lijkt mij gezien de door jou genoemde symptomen het meest logische probleem.

Een kapotte turbo veroorzaakt meestal niet een beetje blauwe wolken, maar een complete mistbank.

Succes!

Gr,

Dennis

frank9000
Geregistreerd lid

Bericht door frank9000 » za 30 apr, 2005 12:14

turbo turbo turbo

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » vr 06 mei, 2005 11:19

Ja, dat is de turbo. Zal wel rond de 1000,- komen om dit weer goed op te lossen.

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » vr 06 mei, 2005 11:25

Saapie schreef:Ja, dat is de turbo. Zal wel rond de 1000,- komen om dit weer goed op te lossen.
Hoe kom je daar dan weer bij?
Kijk eens op Marktplaats daar koop je voor minder als 200 euro een Garret T3 en dan ben je klaar met wat pakkingen.
Ik heb zelfs tot twee keer toe gewoon oude turbo's voor 50 euro gekocht waarvan er een het ondertussen zo'n 15.000 km tot volle tevredenheid functioneerd. Met oude turbo's is het gokken, maar voor 50 euro durf ik dat wel :D

John.K
Geregistreerd lid

Bericht door John.K » vr 06 mei, 2005 12:15

Ebay usa, heb er voor 82 euro (inclusief verzend) een 9000 turbo vandaan om tzt op mn T8 te zetten.

John.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » zo 12 jun, 2005 16:12

je kunt ook je turbo laten reviseren kost ook niet heeeeeeel veel, maar wel wat natuurlijk. maar dan is hij ook weer. helemaal de oude of beter. :twisted: :twisted:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 16 jun, 2005 12:29

Hmmm.....Niet zo fraai!

Ik had vrij recent ook last van een stervende turbo. Welke heb je trouwens? Een Mitsu of een Garrett?

Ik heb/had een mitsu TE-05-12b, en die laten reviseren kwam op een 535 Euro ex BTW.....Geen grap.

Dan maar een gloednieuwe uit Duitsland gehaald...
Voordeel: maar 350 euro, gloednieuw....
Nadeel: Was eigelijk voor een 9000 Turbo (Verschil zit hem in de wastegateactuator die op een C900 onder een hoek gemonteerd is zodat ie de afdekking van je koppeling niet raakt, evenals dat je rekening moet houden dat je het turbohuis een 45 graden moet draaien, ander kun je je waterleiding en olie leidingen niet aansluiten. Ook is de aansluiting waar je de elleboog van je uitlaat op moet monteren niet vlak, dat komt omdat bij een 9000 de uitlaat er rechtstreeks opgaat.....Als je het zelf gaat doen, reken op een twee dagen werk en zorg dat je een frees/draaibank hebt, maar dit terzijde...)

Succes!

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 16 jun, 2005 12:35

Je hebt tegenwoordig op ebay aanbiedingen van complete nieuwe binnenwerken voor de turbo. Ongeveer $80.

Misschien het overwegen waard

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 16 jun, 2005 13:32

Dan moet je wel zeker weten dat het daar aan ligt. Meestal bestaan die setjes uit een paar pakkingen.

Als de collector of een van je schoepen naar de vaantjes is, dan heb je er niet zoveel aan.

Just my two cents.

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 16 jun, 2005 13:43

ja, ik weet wat je bedoelt maar die bedoel ik niet.

Ik heb het over een kompleet binnenwerk met schoepen en al waar alleen de behuizing nog opgezet moet worden

Zie bijvoorbeeld
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... gory=33742

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 16 jun, 2005 13:49

Ok. Deze dus...

Afbeelding

Looks cool! En zeker niet duur nee.... :shock:

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » do 16 jun, 2005 13:54

Ja dat is 'm (een fotootje staat mooier ja)
Overigens als je een beetje scherp bent dan kan je op ebay voor rond de 120 dollar al een gereviseerde turbo kopen. Laat ik dan 100 dollar nemen voor verzenden en invoer en je bent voor 180 Euro klaar :smart:

Plaats reactie