Afdraaien turbo

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Erik
Lid van verdienste

Afdraaien turbo

Bericht door Erik » vr 07 nov, 2003 15:27

Heren (en vrouwen) turbobezitters,

hoe lang laten jullie de motor nog lopen na een (stevige) rit?

Erik

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: Afdraaien turbo

Bericht door doktorevil » vr 07 nov, 2003 15:43

Ik laat hem meestal een 20 tot 30 seconden draaien. Als ik flink heb liggen gassen. Bij een tankstop onderweg wil ik wel eens aangegaapt worden door onbegrijpende automobilisten :D .

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 07 nov, 2003 15:49

Bij de oudere, oliegekoelde turbo's is het noodzakelijk om de turbo af te laten koelen. Als de motor meteen afgezet wordt na een felle rit, gaat de olie verkolen op de as van de turbo. Deze verkoolde afzetting zorgt ervoor dat de turbo na verloop van tijd defect raakt.

Moderne turbo's zijn watergekoeld. De koeling is zo ontworpen dat ook als de motor uitstaat, koelvloeistof blijft circuleren. Ik geloof dat dit werkt volgens het thermosyphon (spelling????) effect.
Bij deze turbo's is het minder noodzakelijk om de motor even stationair te laten draaien na een felle rit. Hier geldt echter ook: Baat het niet, dan schaadt het ook niet.
Persoonlijk laat ik de motor alleen stationair draaien om af te koelen als er erg hard mee gereden is.

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » vr 07 nov, 2003 16:04

Als je fel rijdt, en 10 a 15 minuten voor de eindbestemming de turbo laat afkoelen. Dus door rustig te rijden, dan is het toch niet noodzakelijk om de motor stationair te laten draaien. of wel?

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 07 nov, 2003 19:42

Maarten schreef:Bij de oudere, oliegekoelde turbo's is het noodzakelijk om de turbo af te laten koelen. Als de motor meteen afgezet wordt na een felle rit, gaat de olie verkolen op de as van de turbo. Deze verkoolde afzetting zorgt ervoor dat de turbo na verloop van tijd defect raakt.

Moderne turbo's zijn watergekoeld. De koeling is zo ontworpen dat ook als de motor uitstaat, koelvloeistof blijft circuleren. Ik geloof dat dit werkt volgens het thermosyphon (spelling????) effect.
Je praat tegenwoordig ook niet meer over strikt noodzakelijk, het is beter voor de turbo om hem even af te laten draaien. Een turbo heeft altijd even de tijd nodig om van toeren af te komen, als je je motor uitzet direct na het rijden, kan de turbo nog een behoorlijk toerental draaien. Op het moment dat de motor niet meer draait, valt direct je oliedruk weg, de turbo die nu nog wel draait is dan niet meer gesmeerd. Daarnaast kent iedereen de beelden van roodgloeiende turbo's, je hoeft niet veel technische kennis te bezitten om te weten dat het slecht is om nu de motor uit te zetten, de koeling draait wel door, maar de olie (die heeft naast een smerende werking nog steeds een koelende werking) staat stil. De olie in de turbo zal nu toch te warm worden, daarnaast zal er door de plotselinge afkoeling ( er stromen geen hete uilaatgassen meer door de turbo), veel te veel krachten (mechanica) op het turbohuis en inhoud komen te staan.

Zorg gewoon dat je de laatste 5 kilometer rustig rijdt, en laat de turbo nog circa 20 seconden af draaien. Dit is ook voor de moderne turbomotoren nog steeds nodig. (3 minuten afdraaien is overdreven)

RedArrow68
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow68 » ma 08 dec, 2003 19:43

Op de binnenkant van de zonneklep bij mijn Red Arrow staat 20 tot 30 seconden. Houd ik altijd aan, bij lange felle ritten idd 5 min rustig rijden en alsnog zon 30 tellen laten lopen. Vind het geen probleem, ik doe rustig mijn gordel af, zet rustig de radio af, stoelverwarming, extra radiatorfan en verwarming af, en eventueel het schuifdak dicht. Tegen die tijd (ik ben traag :P ) zijn er wel 30 tellen om :)

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » ma 08 dec, 2003 21:34

Yep, ondanks het feit da'k een LPT heb laat ik hem ook altijd even nadraaien.
Eenzelfde soort ritueel als hieronder beschreven, radio uit (antenne in), zonnebrilletje af, gewone brilletje op, even breed grijnzen :twisted: omdat het weer een lekker ritje was, en dan afzetten. (en er dan achter komen dat het zaterdag is en je niet had hoeven werken :oops: )

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » di 09 dec, 2003 2:01

standaard een volle minuut :roll:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 09 dec, 2003 13:27

He Red Arrow,

De extra ventilator uit???
Handbediende fan? Of twee fans?

Heb zelf ook al aan dat soort oplossingen zitten denken. Vertel meer. :P

groeten

Hannes

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 09 dec, 2003 13:41

Elke turbomotor is toch voorzien van een dubbele fan? Mijn lpt in iedergeval wel, tweede springt pas aan als de temp echt hoog is of wanneer ik de airco inschakel

Dennis

janmar
Geregistreerd lid

Bericht door janmar » di 09 dec, 2003 13:51

nou die van ons (hannes en janmar) dus niet. misschien dat tie daarom wel een beetje warm kan worden in het stadse verkeer. met dagen zoals vandaag :) hebben we dus totaal geen moeite zoals je wel begrijpt.

wel is het zo dat er bij die van ons heel duidelijk al wel het een en ander aan bevestigings materiaal zit.
is het zo dat het dezelfde fan is als die er rechts al zit of is deze platter ivm de beperkte ruimte die er is ivm de intercooler leidingen etc.
verder heb je het over het aanslaan bij hogere temperaturen. ik neem aan dat het dus een aparte thermoregulator is zo te begrijpen. maar als ik het verhaal van RedArrow68 goed begrijp dan heeft hij het apart geschakeld.

er zijn dus verschillen???

Janmar

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » di 09 dec, 2003 13:57

Ik heb eens de 900i uit ik meen '91 van mijn neef (die em nu trouwens heeft ingeruild voor een renault ;-|+ ) naast de mijne gezet, hij heeft maar 1 fan, waar ik er twee heb zitten op de radiateur, maar er zou nog wel zo 1 naast kunnen.
De mijne is op de een of andere manier wel apartgeschakeld, de linker is de eerste die begint te draaien wanneer de motor erg warm wordt, de tweede slaat op als de temperatuur heel hoog oploopt aan, maar helemaal zeker hiervan ben ik niet. Hij slaat in iedergeval wel aan als ik de airco aanzet (zelfs zaterdag toen ik even het eea aan het uitproberen was, het was behoorlijk koud, misschien bij voorbaat?; motor was ook niet overdadig warm)

Dennis

RedArrow68
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow68 » do 18 dec, 2003 17:06

Hannes schreef:He Red Arrow,

De extra ventilator uit???
Handbediende fan? Of twee fans?

Heb zelf ook al aan dat soort oplossingen zitten denken. Vertel meer. :P

groeten

Hannes
Ik heb een Saab 9000 fan-frame, met 2 fan's erin. Standaard heeft een Turbo er maar 1 hoor. De eerste slaat aan wanneer het nodig is, de tweede heb ik met een schakelaar op de midconsole :) Heb hem nooit nodig, behalve als het buiten +30graden is en ik rij in de file. Dan zakt de temp wel iets, toch wel handig. Heb overigens een originele schakelaar... gewoon naast mijn gevarenlichtschakelaar heb ik een achterruitverwarmingschakelaar geplaatst die ik 180 graden heb gedraaid waardoor het net een radiator lijkt ;) Ziet er wel netjes uit :wink:

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » za 27 mar, 2004 9:19

Volgens mij hebben alleen c900 uitvoeringen met airco af-fabriek twee fans - er staat immers een condensor voor de radiateur...

turboflix
Donateur
Donateur

Bericht door turboflix » za 27 mar, 2004 11:58

RedArrow68 schreef:....., bij lange felle ritten idd 5 min rustig rijden en alsnog zon 30 tellen laten lopen. Vind het geen probleem, ik doe rustig mijn gordel af, zet rustig de radio af, stoelverwarming, extra radiatorfan en verwarming af, en eventueel het schuifdak dicht. Tegen die tijd (ik ben traag :P ) zijn er wel 30 tellen om :)

ik laat ook altijd na aankomst de motor nog minstens een minuut stationair draaien.
alleen ' de laatste 5 minuten rustig rijden'...???? :? ja hallooo :x .. dat zijn nou net die leuke 18 kilometers tussen Breda en R'daal :twisted:

:wink:

Plaats reactie