voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
-
9000rijder
- Geregistreerd lid
Bericht
door 9000rijder » zo 23 jan, 2005 16:49
misschien een domme vraag.
is het mogelijk om de eventuele dempers tussen de kat. en de einddemper te laten vervallen om een betere doorstroming te krijgen van de uitgaande lucht, en dus een betere trekkracht te krijgen
heb zelf een 9000 2.3 fpt 225 pk

-
Maarten
- Lid van verdienste
Bericht
door Maarten » zo 23 jan, 2005 21:07
Domme vragen bestaan niet
Bij het verwijderen van de tussendemper zal de toename in geluid groter zijn dan de toename in vermogen. Ik heb alleen ervaring met het weghalen van de tussendemper bij een c900 en een NG900. Het geluid werd wat rauwer (mooier, maar smaken verschillen), maar ik merkte niet dat de auto er echt sneller van werd. Volgens mij is de tussendemper een absorptiedemper, en die leveren van nature al weinig tegendruk. Het vervangen van een schottendemper door een absorptiedemper of het vergroten van de diameter van de uitlaat heeft wel effect op het vermogen.
-
trollspeed
- Geregistreerd lid
Bericht
door trollspeed » vr 28 jan, 2005 0:17
Mag je zomaar een tussen demper verwijderen?
Gezien de APK-keuring? Zou je auto afgekeurd worden hierop?
EJ
-
Injectie
- Moderator
Bericht
door Injectie » vr 28 jan, 2005 0:22
Erik Jan Dit mag zomaar. Enkel de katalysator moet blijven zitten.
-
Manic
- Lid van verdienste
Bericht
door Manic » vr 28 jan, 2005 22:00
Injectie schreef:Erik Jan Dit mag zomaar. Enkel de katalysator moet blijven zitten.
Er is bij wet toch ook iets geregeld voor de maximale dB's dat een auto (uitlaat) mag produceren of is dit gewoon het beleid dat sommige politieagenten hanteren onder het mom van 'overlast veroorzakend'?
(een kennis van me heeft eens een bekeuring gekregen voor een te hard uitlaat geluid, op zich niet vreemd, maar vandaar mijn vraag)
Gr,
Dennis
-
Joop
- Geregistreerd lid
Bericht
door Joop » vr 28 jan, 2005 22:29
De maximum Db's voor een auto staan in het kentekenregister vermeld.
Alleen een officiele meting is niet eenvoudig te doen ivm een vereiste geeikte toerenteller. De Db's moeten nl bij een bepaald toerental gemeten worden.
De politie bekeurt wel voor onnodig geluidshinder veroorzaken, maar dat kan ook bij die heipalen muziek al het geval zijn !!!
-
B235R
- Lid van verdienste
Bericht
door B235R » vr 28 jan, 2005 22:33
Joop schreef:De politie bekeurt wel voor onnodig geluidshinder veroorzaken, maar dat kan ook bij die heipalen muziek al het geval zijn !!!
bekeuren en niet incasseren....