Pardon my ignorance.....

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
doktorevil
Geregistreerd lid

Pardon my ignorance.....

Bericht door doktorevil » do 03 feb, 2005 0:21

Maar wat is EGR?

Marc
Lid van verdienste

Re: Pardon my ignorance.....

Bericht door Marc » do 03 feb, 2005 0:29

hercirculatie v/d uitlaatgassen

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 03 feb, 2005 1:16

exhaust gas recirculation??? of Erg Gevoelig Regelmechanisme ofzo... :?

maar volgens de kenners is EGR vooral... overbodig! schijnt het eraf slopen waard te zijn ivm problemen met statonair lopen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 03 feb, 2005 2:43

Style&Co schreef:exhaust gas recirculation??? of Erg Gevoelig Regelmechanisme ofzo... :?

maar volgens de kenners is EGR vooral... overbodig! schijnt het eraf slopen waard te zijn ivm problemen met statonair lopen.
Is de turbo niet een geavanceerd EGR systeem dan? Dat ga je er toch ook niet afslopen? :? :D :?:

Klinkt als een kruiskopschroevendraaier bijslijpen als je een gewone nodig hebt. :(

Ik zou toch echt je werkelijke stationair probleem gaan zoeken.
(bougies, vacuumslangen, bougiekabels, stroomverdeler, brandstofpomp, inspuiting/carburateur, kleppen, etc. )

En je kunt je EGR natuurlijk ook af en toe eens reinigen volgens het boekje :!:

Freaky Styley? :) :D :lol: But no offence, I do pardon your ignorance!

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 03 feb, 2005 7:57

Egr en turbo liggen mijlen uit elkaar.

EGR laat uitlaat gassen terugstromen de inlaat in om zo uiteindelijk lagere emissiewaardes te bereiken. Hierdoor kan het inlaattraject verstoppen en kun je problemen krijgen met de stationaire loop.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 03 feb, 2005 11:07

Injectie schreef:Egr en turbo liggen mijlen uit elkaar.
Ik las laatst nog in een SAAB-boek bij een "collega" over het SAAB turbosysteem. Hier werd ook over het recirculeren van de uitlaatgassen door de turbo gesproken. Hier gebeurt dat dan onder druk, maar toch.
Injectie schreef: EGR laat uitlaat gassen terugstromen de inlaat in om zo uiteindelijk lagere emissiewaardes te bereiken. Hierdoor kan het inlaattraject verstoppen en kun je problemen krijgen met de stationaire loop.
Het is natuurlijk een goede zaak dat brandstof voor voertuigen - op de openbare weg - zo efficient mogelijk wordt gebruikt.

Kun je me iets meer uitleggen over dat verstoppen? Me dunkt dat je misschien doelt op verstoring van de balans in het mengsel dat zojuist de carburateur verlaten heeft en op weg is naar de inlaat.
Klopt dat? Zo ja, moet je het probleem dan niet elders zoeken?

Ik kan je niet helemaal volgen, maar ben erg leergierig. Dus, leg eens uit als je wil.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 03 feb, 2005 12:18

Turbo = drukvulling. Met de bedoeling om meer lucht (=zuurstof) in de cilinders te krijgen, zodat je er meer benzine bij in kan stoppen, dus betere prestaties. Bij een turbo worden uitlaatgassen gebruikt om een schoepenwiel aan te drijven. Dat schoepenwiel zit met een asje vast aan een ander schoepenwiel dat in het inlaatsysteem zit. Die op zijn beurt meer lucht door de inlaat pompt.

ERG = uitstootvermindering. Om aan de steeds strengere emissie-eisen te voldoen heeft iemand bedacht dat het helpt als je de uitlaatgassen nog een keer verbrand. Daarom wordt een deel van de uitlaatgassen terug geleid naar de inlaat, vermengt met verse lucht en hoppa, de fik erin en een lagere uitstoot.

Mijn verhaal is vast niet volledig, maar het geeft wel aan wat het verschil is tussen de systemen.

Oh ja, we hebben het hier over injectie-motoren. Waar klepjes, injectoren en sensoren last kunnen krijgen van de "vieze" uitlaatgassen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 04 feb, 2005 2:43

paul99gl83 schreef:...

Mijn verhaal is vast niet volledig, maar het geeft wel aan wat het verschil is tussen de systemen.

Oh ja, we hebben het hier over injectie-motoren. Waar klepjes, injectoren en sensoren last kunnen krijgen van de "vieze" uitlaatgassen.
Dank je voor je vlotte heldere uitleg. Het komt allemaal weer terug. Ik kon het niet nazien omdat de SAAB-bibliotheek dichter bij jou in de buurt gehuisvest is :wink: Ik dacht dat bij de Turbo de uitlaatgassen ook gerecirculeerd werden, maar dat dat net als de normale lucht in dat systeem, onder druk gebeurde.

Nog een vraag:

De vervuiling die klepjes, injectoren en sensoren hinderen/verstoppen, is die ook te voorkomen door een betere afstelling van de motor? Of is dit ook bij een goed afgestelde motor gewoon een kwestie van tijd en eventueel het lastige reinigen?

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 04 feb, 2005 11:05

A HA....Dus als ik een meter heb die de EGR temp meet, dan heb ik daar niet zoveel an...

Of toch wel?

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 04 feb, 2005 11:18

de erg-temperatuur? wat wordt er gemeten? ik zou me iets kunnen voorstellen dat de uitlaatgastemperatuur (bij het terugvoeren naar de inlaat) wordt gemeten. Hoe warmer de gassen, hoe groter het volume van de gassen, hoe minder er gerecirculeerd mag worden, want er moet wel plek over blijven voor frisse lucht.

Dit is een beetje een brainstorm dus: pardon my ignorance :wink:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » vr 04 feb, 2005 16:46

ik denk eerder: hoe hoger de EGR-temp, des te minder plaats er over blijft voor van buiten aangevoerde lucht dus minder vermogen. ik gok nl dat er zo veel mogelijk gerecirculeerd wordt.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » vr 04 feb, 2005 17:09

doktorevil schreef:A HA....Dus als ik een meter heb die de EGR temp meet, dan heb ik daar niet zoveel an...

Of toch wel?
Staat er niet toevallig EGT op de meter? Dat is een gangbare Engelse afkorting voor uitlaatgastemperatuur. Daar heb je wel wat aan. Dan kan je namelijk zien of de uitlaatgastemp niet boven de 920 graden komt. Dit schijnt een grens te zijn waar tuners als Hirsch niet boven willen komen. Een te hoge uitlaatgastemp kan duiden op een arm mengsel of te grote vervroeging van het onstekingstijdstip.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » vr 04 feb, 2005 17:24

:oops: :oops: :oops:

Inderdaad....er staat EGT....Exhaust Gas Temperature....But of course..Silly me.. :roll:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 04 feb, 2005 23:25

RoccoH schreef:ik denk eerder: hoe hoger de EGR-temp, des te minder plaats er over blijft voor van buiten aangevoerde lucht dus minder vermogen. ik gok nl dat er zo veel mogelijk gerecirculeerd wordt.
Precies het zelfde wat Paul zei. Alleen dat laatste klopt niet. De EGR heeft een membraam waarmee de druk van de toevoer van het gerecirculeerde gas wordt geregeld. Het is onlogisch te veronderstellen, dat de motorontwerpers van SAAB dit zo zouden hebben ontworpen dat bij stationair toerental, de druk zou worden opgevoerd. Problemen met de EGR zou te wijten kunnen zijn aan het falen van het membraam (door ouderdom, vervuiling, etc.).

Je moet dus de hoeveelheid gerecirculeert gas zien als functie van de luchtstroom in de inlaat of een koppeling naar een van de vacuumslangen.
In iedergeval < dan de hoeveelheid verse lucht.

digi_snake
Geregistreerd lid

Bericht door digi_snake » za 05 feb, 2005 21:27

Hoe maak je dan je EGR schoon?

Plaats reactie