Allereerst bedankt voor jullie reacties. Echter het roept bij mij weer meer vragen op
Als we het eens omdraaien, stel ik laat alleen de ECU flashen met nieuwe software en uptunen, hoever kan je dan komen of is dit sowieso niet aan te bevelen. En zo nee, waarom dan niet?
In het algemeen; via Elkeparts en Parts for Saab kan je je ECU opsturen en krijg je een andere terug met Magnetic Valve en eventueel lucht filter. Voor een all-in prijs ben je dan klaar voor €673,- (incl verzendkosten). Is nog een stuk goedkoper dan Maptune (970,-). Is het dan alleen een kweste van inpluggen, slangen aan de valve enz en klaar is kees?
@ Red Arrow en erik: Als ik gewoon mijn ECU laat flashen met nieuwe software, heb ik het probleem van een nieuwe chip toch niet en hoeft hij ook niet d.m.v de tech2 weer geactiveerd te worden. Chip blijft immers dezelfde, right ?
@ MXL en marky: prijs vd klep valt indeed nogal mee, voor €168,- incl verz.kn. heb je hem thuis (thanks for the tip MXL). B.t.w. MXL, waar laat jij hem tunen ?
Ik heb zelf een tuner in Kerkrade gevonden die de ECU dmv speciale software herschrijft, test, bijstelt enz, tot hij er tevreden over is. E.e.a. gebeurt .m.b.v. een rollerbank. Ik had zelf de gedachte dat dit beter 'maatwerk' zou zijn dan de 'standaard' geflashde ECU's van Maptune, elkeparts enz. (ik begrijp dat deze software natuurlijk specifiek op het type Saab is geschreven maar niet elk type Saab is 100% hetzelfde, vandaar mijn 'standaard'opmerking).
Verder rij ik op G3 van Vialle (lpi) dus zal de mijne dus niet met de standaard ECU's van Elkeparts of Parts for Saab perfect rijden. Hij zal dus iets teruggetuned moeten worden (205pk/300Nm). Dat is wat ik hier op het forum heb begrepen.
Eigenlijk begrijp ik niet waarom niet meer Saabrijders kiezen voor de oplossing van Elkeparts/Part for Saab maar voor Maptun, scheelt toch zo'n € 330,- Mits het natuurlijk moeilijk is om e.e.a. zelf in te pluggen/aan te sluiten. Over Hirsh zal ik dan maar helemaal niet hebben (ja, ik weet over de garantie, maar toch).
Zo, een heel verhaal weer maar ik wil veel weten

Ik ben nog een relatieve newbee op het gebied van de Saab dus vandaar dat ik hier jullie advies vraag.
So please correct me if i'm wrong