fan op intercooler
-
technix
- Geregistreerd lid
fan op intercooler
Heeft iemand al ervaring om op de standaard intercooler een fan te zetten? Zo ja, werkt dit goed of is een andere intercooler op en andere plaats effectiever...? 
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Re: fan op intercooler
Het kan, maar ik denk (is geen wet van perzen en meden) dat een front mounted IC veel beter werkt.
Denkt aan de airflow en denk aan bijvoorbeeld een 9k IC voor je radiator. Vergelijk het oppervlak met (er vanuitgaande dat je een C900 hebt) je huidige IC.
Er zijn echter ook mensen die beweren dat een fan op je huidige IC of een charge cooler ook goed, zoniet beter werkt....
Ik ben het daar niet mee eens, qua prijs / effect verhouding dan.
Maar dat is slechts mijn mening.
Denkt aan de airflow en denk aan bijvoorbeeld een 9k IC voor je radiator. Vergelijk het oppervlak met (er vanuitgaande dat je een C900 hebt) je huidige IC.
Er zijn echter ook mensen die beweren dat een fan op je huidige IC of een charge cooler ook goed, zoniet beter werkt....
Ik ben het daar niet mee eens, qua prijs / effect verhouding dan.
Maar dat is slechts mijn mening.
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Hier is ook al heel veel over geschreven!!
Ik kan je vertellen dat het je nooit meer pk's gaat geven als wat er staat in de boeken!
Ik ben bezig geweest met een co2 koeling voor de (standaard) intercooler.
Je bevriest dan gewoon je intercooler door er vloeibaar co2 op te spuiten.
Dit gaf op de testbank bij Ruud Frederiks een plus van hou je vast 1 pk.
Dus ik ging van 156 naar 157 pk en dat koste me niet meer als een halve liter co2.
Het enige wat echt helpt is de flow verbeteren(tezamen met het oppervlak is ideaal).
Bij de classic is hier echter ook weer niet alle ruimte voor.
In jou geval zou ik eerst alle andere dingen eens gaan optimaliseren.
Dus:luchtfilter, uitlaat, cat.vervanger, bougies, APC aanpassen.
Vergeet als je dit allemaal gedaan hebt de remmen niet.
Ik kan je vertellen dat het je nooit meer pk's gaat geven als wat er staat in de boeken!
Dus ik ging van 156 naar 157 pk en dat koste me niet meer als een halve liter co2.
Het enige wat echt helpt is de flow verbeteren(tezamen met het oppervlak is ideaal).
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Aan de stand van de ventilator te zie wel ja!! 
Maar het geeft wel te denken toch?
Er zijn dus bedrijven die dus hiermee een plus van 25pk beloven(nitrous express).Met de standaard spullen is dit dus schier onmogelijk.
Maar het geeft wel te denken toch?
Er zijn dus bedrijven die dus hiermee een plus van 25pk beloven(nitrous express).Met de standaard spullen is dit dus schier onmogelijk.
-
bennie
- Geregistreerd lid
Red Arrow schreef:Hier is ook al heel veel over geschreven!!
Maar hoe kan het dan dat de chargecooler van Abbott wel 35 pk,s zou opleveren bij een lpt???
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Als je bij Abbott een dumpvalve besteld dan zou dat ook al 5 pk extra opleveren.....
Ik denk dat je de waarden die daar staan niet als absolute getallen hoeft te nemen. Dat in tegenstelling tot de prijzen
Ik denk dat je de waarden die daar staan niet als absolute getallen hoeft te nemen. Dat in tegenstelling tot de prijzen
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Omdat bij de chargecooler ook een andere intercooler word meegeleverd?
Hetgeen ik zeg gaat over het feit dat met allen het terugbrengen van de temperatuur je er niet bent.
En wanneer je de set op de site van Abbott bekijkt zie je dat er heel wat meer aan de hand is als een ventilator.
Dus in resumé: ik weet alleen dat met de originele i.c. een winst te behalen is van 1 pk tegen een kostprijs van 10 euro voor een halve liter co2!
En Bennie, eerst je huiswerk doen voordat je gaat roepen(geloof me dat siert je).
Hetgeen ik zeg gaat over het feit dat met allen het terugbrengen van de temperatuur je er niet bent.
En wanneer je de set op de site van Abbott bekijkt zie je dat er heel wat meer aan de hand is als een ventilator.
Dus in resumé: ik weet alleen dat met de originele i.c. een winst te behalen is van 1 pk tegen een kostprijs van 10 euro voor een halve liter co2!
En Bennie, eerst je huiswerk doen voordat je gaat roepen(geloof me dat siert je).
-
(R)ed
- Lid van verdienste
Ik zit net te lezen op de website van Abbott en hiermee verliezen ze bij mij toch wat krediet hoor
Operation of the APC system is slightly impaired, but overboost protection remains as a safeguard for the engine. Once the desired boost pressure is set, the adjustment wheel can be locked with a grub-screw to prevent invoulentary adjustment. This valve is manufactured from high quality aluminum and is anodised.
En dat gaat hierover Manual Boost Control Valve, £45
Operation of the APC system is slightly impaired, but overboost protection remains as a safeguard for the engine. Once the desired boost pressure is set, the adjustment wheel can be locked with a grub-screw to prevent invoulentary adjustment. This valve is manufactured from high quality aluminum and is anodised.
En dat gaat hierover Manual Boost Control Valve, £45
-
bennie
- Geregistreerd lid
Red Arrow schreef:
Het was meer een vraag hoor!
-
Maarten
- Lid van verdienste
Het is niet waarschijnlijk dat een LPT zo'n hoge inlaatluchttemperatuur heeft dat er met een chargecooler 35pk winst behaald kan worden met standaard turbodruk. Een turbo die hoge druk levert wordt veel warmer met als gevolg dat met een goede koeling van de inlaatlucht wel winst behaald kan worden. De chargecooler van Abbott kan echter niet goed tegen hoge turbodruk, waardoor het dus zijn beperkingen heeft.

Enkele dagen geleden heb ik onderstaande Elksport intercooler besteld. Voor en na montage zal er met de Tech2 computer gekeken worden naar inlaatluchtemperatuur, turbodruk, enz. Ook gaat de auto na montage nog op de rollenbank om de vermogenswinst te meten. Het zijn geen wetenschappelijk verantwoorde cijfers, maar er valt dan wel een indicatie te geven over het effect van de grotere aluminium intercooler.

Helaas zijn er niet altijd betrouwbare cijfers voorhanden over het effect van aftermarket onderdelen. De fabrikanten willen de pk-winst helaas nogal eens rooskleurig voorstellen.Website Twinsaabs schreef:I initially bought the Abbott Chargecooler to replace the small stock intercooler. After just 6 months, the water jacket surrounding the core started leaking and was dumping water into the incoming air.
I called Abbott to ask them about this problem, and I was told that the intercooler cannot handle pressures above 12 PSI, and that I voided the warranty! I have heard of three other people blowing up their chargecoolers. Luckily, Abbott has been providing some warranty to these people, but not without a fight.
I never saw any warranty papers on their website or in the package they sent me and nobody told me about this limitation. But it's there because that's what I was told when I tried to get a replacement!
Because of this I DO NOT RECOMMEND anyone buying the Abbott Chargecooler! It does not handle high boost very well and it is way overpriced for the final product.
Enkele dagen geleden heb ik onderstaande Elksport intercooler besteld. Voor en na montage zal er met de Tech2 computer gekeken worden naar inlaatluchtemperatuur, turbodruk, enz. Ook gaat de auto na montage nog op de rollenbank om de vermogenswinst te meten. Het zijn geen wetenschappelijk verantwoorde cijfers, maar er valt dan wel een indicatie te geven over het effect van de grotere aluminium intercooler.

-
Maarten
- Lid van verdienste
Vragen staat vrijbennie schreef:Het was meer een vraag hoor!
-
bennie
- Geregistreerd lid
Dus als ik het goed begrijp is een front intercooler nog de beste oplossing?
Zou de intercooler van een ng900 op een c900 pas te maken zijn, en zou het efficient zijn?
Zou de intercooler van een ng900 op een c900 pas te maken zijn, en zou het efficient zijn?
-
Maarten
- Lid van verdienste
De intercooler van een NG900 zou ik niet gebruiken. Deze schijnt niet zo efficient te zijn. De intercooler van een classic kan meer lucht verwerken en is in die zin beter.
Door het monteren van een 9-3 Viggen (crossflow) intercooler heb je meer kans op succes. De grootste winst behaal je waarschijnlijk omdat je dan een FMIC hebt. Het blijft echter gissen omdat er geen harde cijfers voorhanden zijn.
Tijn had al plannen in die richting en had daarom een optie genomen op de Viggen intercooler die binnenkort beschikbaar komt
.
Door het monteren van een 9-3 Viggen (crossflow) intercooler heb je meer kans op succes. De grootste winst behaal je waarschijnlijk omdat je dan een FMIC hebt. Het blijft echter gissen omdat er geen harde cijfers voorhanden zijn.
Tijn had al plannen in die richting en had daarom een optie genomen op de Viggen intercooler die binnenkort beschikbaar komt
-
Maarten
- Lid van verdienste
De Abbott MBC is een Forge MBC. Met de kwaliteit zit het dus wel goed, maar een Forge is stukken goedkoper.Red Arrow schreef:Operation of the APC system is slightly impaired, but overboost protection remains as a safeguard for the engine......En dat gaat hierover Manual Boost Control Valve, £45
Met de overboost protection bedoelen ze de fuelcut. Het grootste gevaar van een MBC is dat APC de turbodruk niet kan terugregelen naar basisboost in het geval dat er iets mis is. Een Trionic kan het onstekingstijdstip en brandstofhoeveelheid aanpassen om schade te voorkomen, maar in hoeverre een APC op een classic dat kan weet ik niet.