3.0 v6 turbo uit de 9-5

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
RallyAstra
Geregistreerd lid

3.0 v6 turbo uit de 9-5

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 2:38

Hallo Saab rijders ik ben nieuw hier en ik had even een vraag namelijk het volgende. Ik ben ven plan om een 3.0 mv6 (x30xe Omega B) motor in mijn Astra te bouwen, maar nu hoorde ik dus dat de 3.0 v6 turbo uit de Saab 9-5 gebaseerd was op de Omega mv6 motor. Wat dan eigenlijk mijn vraag was, wat voor turbo zit er precies op dat blok en welke werking heeft die ? Aangezien een gewone 3.0 mv6 211 pk heeft en deze 3.0 v6 turbo 200 pk maar wel weer meer NM, is het een soort van soft turbo ofzo ? dus mocht er iemand wat meer info over dit blok hebben ( motorcode of technische gegevens ) hoor ik het graag. Goeten Lid van de GM familie :mrgreen:

Marc
Lid van verdienste

Re: 3.0 v6 turbo uit de 9-5

Bericht door Marc » di 22 feb, 2005 2:57

Na Moppersmurf nog een overloper van het Opel forum. Hopelijk ben jij niet zo verbitterd :wink:

Motorcode: B308E
Turbo: Garrett GT18V, laaddruk 0.4 bar

Deze wordt gevoed door een bank, maar voorziet de beide banken van de nodige turbodruk. Zeer beperkte tuningsmogelijkheden achteraf.

Zou je niet beter voor een calibra turbo blok kiezen? Die 3.0 is redelijk zwaar, is dorstig en de prestaties zijn nu ook niet om achterover van te vallen.

RallyAstra
Geregistreerd lid

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 3:08

Ik en verbitterd zijn er 2 :lol: Een calibra turbo blok is ook wel leuk alleen dat hebben er al zoveel, ik wil dus iets aparts vandaar mijn mv6 keus. En vandaag hoorde ik dus dit verhaal en d8 gelijk maar ff vragen aan de experts :wink: Maar je zegt weinig tunings mogelijk heden achteraf weet je ook wat daar de oorzaak van is ? is het gewoon de constructie van het blok, of zit het hem dat in het electronische gedeelte ( injectie enzo) Ik hoorde vandaag ook al vast die gast dat aan het injectie systeem van Saab weinig te doen was en dat je dan voor een DTA of ander vrij programmeerbaar computer systeem moest gaan.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 22 feb, 2005 3:11

Hallo Opelrijder, welkom op het forum.

:offtopic: Ik heb een vraagje over andere onderdelen die misschien uitgewisseld kunnen worden tussen Opel en Saab. De vorige remschijven op mijn NG900 waren geperforeerde Zimmerman schijven met een "Opel Sport" sticker op de doos. Dat waren 284mm schijven. Na een remupgrade naar 308mm schijven heb ik nu weer gewone remschijven zonder groeven of gaten.

Sommige turboversies van Opel gebruiken ook 308mm schijven. Zijn er Opeltuners die geperforeerde of gegroefde remschijven in die maat verkopen? :offtopic:

RallyAstra
Geregistreerd lid

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 3:16

Ja die zijn er, die zitten op de OPC modellen, en die zijn te koop bij

Mathijssen Technics

http://www.mathijssentechnics.nl/?pagin ... ven&taal=0

Dit zijn mijn remmetjes 300x28mm

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ennuh :offtopic: rulez daar leer je het meeste van :lol: :lol:

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 22 feb, 2005 3:32

:offtopic:
De schijven op je foto's zijn ATE Powerdics, nietwaar?

Onderstaande foto vond ik op de website die je noemde.........precies wat ik zocht! 8) 8)

Bedankt!

Afbeelding

RallyAstra
Geregistreerd lid

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 3:35

marky schreef: Die 3.0 is redelijk zwaar, is dorstig en de prestaties zijn nu ook niet om achterover van te vallen.
Een gewoon 3.0 mv6 blok heeft 211 pk en 270NM koppen en in een Omega die 1620 kilo weegt trekt hij in de 9,5 sec naar de 100 in de 9-5 die 1630 kilo kilo weegt trekt hij in de 8 sec naar de 100, mijn Astra weegt maar 1050 kilo ( met een 1.8 16v motor) vandaar dat me dit ook wel een leuke optie leek snel en apart zal het zeker wel zijn, alleen hoef ik ook niet de nieuwe Schumacher te worden :wink: ik wil gewoon zoiets hebben als je op een meeting komt en je gooit de motorkap open dat er 20 man om heen staat te kwijlen :lol: .

Maar zitten er nog nog nadelen aan zon 3.0 turbo blok ? bepaalde onderdelen die snel stuk gaan. Ik wil er zowiezo een V6 in hebben, misschien is een calibra turbo blok wel sneller maar ik vind V6 gewoon über :wow: In Duitsland laatst een Corsa B gezien met V6 en compressor, en d8 dat wil ik ook toen gelijk de bank rekening geplundert en de gouden kiezen laten trekken, maar als er op dit blok al een turbo zit dan scheelt dat weer centen en een hoop werk.

RallyAstra
Geregistreerd lid

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 3:47

Maarten schreef::offtopic:

Onderstaande foto vond ik op de website die je noemde.........precies wat ik zocht! 8) 8)

Bedankt!
Graag gedaan 8) Ja zijn inderdaad powerdiscs, ik vind die geboorde schijven nog niet eens zo heel erg duur, deze van mij waren ook iets van 200 euro. Ik heb mijn remmen liever goed voor elkaar, vooral als ik er een motor in ga hangen, denk niet dat de er er zo blij mee is als ik met een auto aan kom die remt als een koe met schaatsen. En zowiezo voor je eigen veiligheid en die van anderen is het ook belangrijk. Mijn astra was eerst 4 gaats en binnenkort dus helemaal 5 gaats.

Calibra turbo voorpoten
Vectra V6 Achteras
Omega 3.0 24v remklauwen
Mercedes 500E remschijven

Binnenkort nog de KW variant 2 op maat gemaakte schroefset, en dan helemaal klaar voor het (saab/opel ? ) V6 blok 8) maar ik zal niet zo off topic gaan :wink:

Nu ben ik dus beetje in mijn slapeloze nacht aan het zoeken naar info over die motor, ik zag dus staan "V-6 3.0L light pressure turbo" wat betekend dat precies ? ik kan er uit om maken dat het een lage druk turbo is ? maar is het nou ook nog mogelijk om daar dan een "gewone" turbo op te schroeven of het met onderblok dat niet aan ? Verder las ik nog dat ze die turbo aan de voor kant zat geschroefd en dus druk leverde voor alle cilinders (alleen maar door uitlaatgas van 3 cilinders) misschiehn is dat de oorzaak dat het een low pressure turbo is ?

Zou het ook mogelijk zijn om nog een turbo te monteren aan de achterkant ? precies hetzelfde als bij de voorkant ? of gaat hij dan teveel druk leveren. Nou ik zal eerst eens ff de compressie verhouding van dat blok opzoeken en eens gaan rekenen voor ik hier weer vanalles ga lopen blaten :lol:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 22 feb, 2005 5:58

:evil: En ik die vandaag 2 sets viggen remschijven heb besteld :evil:

Morgen maar even bellen dat het niet meer hoeft, ik wil ook gaatjes :P

Verder :offtopic: en nog wat over de V6 :wink:

Deze maakt gebruik van een distributieriem welke tijdig vervangen moet worden. De meeste Saab motoren maken gebruik van een distributieketting.

Een biturbo setup lijkt me moeilijk, daar dit geheel het blok aanzienlijk groter maakt. Ook zit je met de interne delen die hier niet op voorzien zijn. Afhankelijk van wat je van plan bent met de kabelboom en het motormanagementsysteem, kan je opteren voor een ecu upgrade van Nordic. Bij mijn weten de enige die iets voor de 3.0 levert.

Neem maar een kijkje op www.saabtuning.com

Met lagdrukturbo doelt men eigenlijk op het feit dat de turbodruk niet hoger is dan de basisdruk. Meestal is deze 0.4 bar. Deze wordt gerealiseerd door een relatief kleine turbo voor een goede spool up en een soepel rijgedrag bij zeer lage toeren. Ondanks dit is de turbo heus in staat om meer druk te leveren, misschien net voldoende voor wat je in gedachten hebt.

RallyAstra
Geregistreerd lid

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 14:25

Oke bedankt, dit antwoord heb ik echt wat aan, het gaat mij niet om belachelijk veel pk's maar gewoon om iets aparts, v6 motor met een rvs groep a uitlaat en een cold air intake(van twister ofzo) maakt een prachtig geluid :wow: vooral als er dan nog een turbo op zit met dumpvalve. Een kennis van mij heeft nog een DTA computer liggen, dus misschien is dat eventueel ook nog een optie.

RallyAstra
Geregistreerd lid

Bericht door RallyAstra » di 22 feb, 2005 14:34

Saab 9-5 3.0t V6 -02 Nordic Stage 2
• 240 hp/390 Nm

• Software

• 2,5" Stainless sportexhaust with a twin 3" endpipe

• Price: 16 000sek

Ziet er leuk uit, maar hoeveel is dat nou in euro :? pk's kunnen me niet zo heel veel schelen, 390 nm is gewoon super :wow: een calibra turbo heeft 204 pk en 280nm koppel standaard. Zit er ook een importeur hier in Nederland van Nordic ? Dat van die distributie weet ik, dat suckd echt moet mijn blok wat ik nu heb ook om de 40/50.000 km vervangen met spanrollen. Maar jah je moet toch wat hebben om je geld kwijt te raken, auto aanschaffen is niet zo heel groot probleem, de auto goed onderhouden is een 2e

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » di 22 feb, 2005 15:01

Maarten schreef::offtopic:

Bedankt!

Afbeelding
Maarten,

Wat verschillen deze schijven tegenover die van een 9-5 aero? Die op de aero zijn geventileerd maar maken deze extra gaatjes veel verschil ? Nu de 9-5 14 dagen in mijn bezit te hebben krijg ik het alweer voorelkander om de remmen op de 9-5 te laten faden :cry: (te heet?)

Gr,
Peter

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 22 feb, 2005 15:03

Remschijven van de aero en de viggen zijn onderling verwisselbaar.

Die gaatjes gaan geen verschil maken, is eigenlijk enkel voor de looks.

easy
Geregistreerd lid

Bericht door easy » di 22 feb, 2005 16:03

Dan maar eens van die fast road pagids bestellen. Nog grotere schijven lijkt me iets te veel van het goede...............(voorzover 8) )

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 22 feb, 2005 18:08

Op het moment rijd ik met Pagids en ben er zeer tevreden over. Er komt echter wat meer remstof vrij als bij mijn vorige remblokken, Ferodo DS2500.

De geperforeerde remschijven zijn er voornamelijk voor de 'looks'. De verkoper zal natuurlijk vertellen dat er bij hard remmen een gaslaagje tussen het blok en de schijf ontstaat. Via de gaten kan het gas ontsnappen. Verder is het oppervlak wat in contact staat met de buitenlucht groter waardoor de schijven beter afkoelen. Bij regenachtig weer kan water dat tussen de blokken en de schijf zit afgevoerd worden.

Theoretisch gezien misschien allemaal wel waar, maar in de praktijk merkte ik er niets van. Je zou zelfs kunnen tegenwerpen dat door de gaatjes de massa van de schijf minder wordt en daardoor minder warme kan absorberen.

Mijn oude, kleine Zimmerman schijven: het ziet er mooi uit, maar verwacht geen verbeterde remprestaties.
Afbeelding

Plaats reactie