H*l & ver**menis.....
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
H*l & ver**menis.....
Ik ben bang dat mijn turbo langzaam de geest aan het geven is...
Wat is nu het geval; als ik flink gas geef, opschakel en weeer gas geef dan komt er even witte rook uit mijn uitlaat. Zolang ik rustig rij is er niets aan de hand............
Wat denken jullie?
Grt,
Tijn
Wat is nu het geval; als ik flink gas geef, opschakel en weeer gas geef dan komt er even witte rook uit mijn uitlaat. Zolang ik rustig rij is er niets aan de hand............
Wat denken jullie?
Grt,
Tijn
-
MXL
- Geregistreerd lid
Re: H*l & ver**menis.....
Witte rook duidt op koelvloeistof verlies, de tekenen van een turbo die de geest geeft zijn vaak blauwe rook. Ik zou eerder gaan zoeken naar een lek in het koelsysteem, denk eventueel aan de koppakking.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Ik hoop echt dat het de koppakking is....Dat is qua $$$$ nog te overzien.. 
-
MXL
- Geregistreerd lid
Een gebruikte turbo is ook niet zo heel erg duur en bovendien iets makkelijker te vervangen.
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Nou ja, een TE05 kan aardig in de knaken lopen....Maar je hebt gelijk, tis iets makkelijker te vervangen...
-
bennie
- Geregistreerd lid
doktorevil schreef:Ik ben bang dat mijn turbo langzaam de geest aan het geven is...
Grt,
Tijn
Ja! met 1.4 bar turbo druk en bijna 3 ton (klopt toch?!) op de teller dan word het een keer tijd voor een nieuwe of een gereviseerde!
-
Erik
- Lid van verdienste
Is een turbo van die leeftijd (voor eerbied bedoeld uiteraard) reeds vloeistof gekoeld?
Bij een koppakkingprobleem zie je vaak ook olieachtige drap in het reservoir.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

Dr. Evil's limousine is van 1990... of een late watergekoelde Garett (88 en 89) of een vroege oliegekoelde Mitsibishi (90 en 91)
correct me if I'm wrong!
correct me if I'm wrong!
-
MXL
- Geregistreerd lid
erik schreef:Is een turbo van die leeftijd (voor eerbied bedoeld uiteraard) reeds vloeistof gekoeld?
Als de pakking tussen een oliedeel en een koelvloeistof deel kapot is, krijg je olie in de koelvloeistof, maar als de pakking tussen de cylinder en het koelvloeistof circuit door is dan kan hij koelvloeistof gaan gebruiken. Zeker in de genoemde situatie tussen het schakelen in. Als je van het gas af gaat om door te schakelen creeer je in het hele systeem een onderdruk waardoor de koelvloeistof door het lek heen wordt gezogen. Dit zijn ook de situaties waarbij je de eerste tekenen van olie lekkage zal ontdekken.
Bij slijtage aan de turbo zal de turbo olie gaan verbruiken, geen koelvloeistof. Als de turbo koelvloeistof gaat gebruiken, dan zou er ergens een lek of een scheur in het huis moeten zitten.
-
joachiem
- Geregistreerd lid
Meende dat de Mitsibishi (90 91)wel watergekoeld zijn?Style&Co schreef:Dr. Evil's limousine is van 1990... of een late watergekoelde Garett (88 en 89) of een vroege oliegekoelde Mitsibishi (90 en 91)
correct me if I'm wrong!
-
doktorevil
- Geregistreerd lid
Ik denk dat mijn TE05 inderdaad watergekoeld is, althans, zo is mij verteld.
Ik heb gisteren de turbo eens goed bekeken en bevoeld, die is nog prima, geen speling, geen olie lekkage.
Dat wordt dus de kop eraf en een nieuwe pakking ertussen.
Iemand een idee over het voordeel van een koperen pakking t.o.v een standaard pakking? Een monteur van Toyota vertelde mij dat het niet zoveel uitmaakte maar dat ik mijn cylinder inhoud ermee kan vergroten....
Qua prijsverschil is het niet zoveel..
Grt,
Tijn
Ik heb gisteren de turbo eens goed bekeken en bevoeld, die is nog prima, geen speling, geen olie lekkage.
Dat wordt dus de kop eraf en een nieuwe pakking ertussen.
Iemand een idee over het voordeel van een koperen pakking t.o.v een standaard pakking? Een monteur van Toyota vertelde mij dat het niet zoveel uitmaakte maar dat ik mijn cylinder inhoud ermee kan vergroten....
Qua prijsverschil is het niet zoveel..
Grt,
Tijn
-
Erik
- Lid van verdienste
en daarmee dus je compressieverhouding verlagencylinder inhoud ermee kan vergroten
-
Injectie
- Moderator
Ergo je turbodruk weer wat verhogen.erik schreef:en daarmee dus je compressieverhouding verlagencylinder inhoud ermee kan vergroten
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

ben bezig met ovz-je en wil daarin ook de verschillende turbo's meenemen maar het is me wat onbekend; daarom schreeef ik ook 'correct me if I'm wrong'.
wat ik vermoed maar niet zeker weet is:
Garett t/m 87 oliegekoeld
Garett 88/89 watergekoeld
Mitsubishi 90/91 oliegekoeld
Garett 92/94 oliegekoeld
zou goed kunnen dat een Mitsu ook watergkoeld is geweest. Grappig dat dat allemaal door elkaar heenloopt... zeker als de jaartallen van de verschillende motormanagement in ogenschouw neemt.
Bosch LH 2.2 t/m 88
Lucas 89-91
Bosch LH2.4 92-94
Maar ook hier weer een bloemlezing van diverse MY in de diverse bronnen.
Zie graag uw repliek en verbeteringen!
wat ik vermoed maar niet zeker weet is:
Garett t/m 87 oliegekoeld
Garett 88/89 watergekoeld
Mitsubishi 90/91 oliegekoeld
Garett 92/94 oliegekoeld
zou goed kunnen dat een Mitsu ook watergkoeld is geweest. Grappig dat dat allemaal door elkaar heenloopt... zeker als de jaartallen van de verschillende motormanagement in ogenschouw neemt.
Bosch LH 2.2 t/m 88
Lucas 89-91
Bosch LH2.4 92-94
Maar ook hier weer een bloemlezing van diverse MY in de diverse bronnen.
Zie graag uw repliek en verbeteringen!
-
900T-R
- Geregistreerd lid
In dat geval: tijd voor een 2.3 liter kop (en 2.1 inlaatspruitstuk) dan maar?doktorevil schreef:Ik hoop echt dat het de koppakking is....Dat is qua $$$$ nog te overzien..