Tuning en benzine

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Sjaak
Geregistreerd lid

Tuning en benzine

Bericht door Sjaak » wo 10 dec, 2003 17:25

Misschien trap ik wel een open deur in,maar is het nou verplicht met SAABs boven de 200pk superbenzine te tanken of kan het gewoon euroloodvrij blijven?

Marc
Lid van verdienste

Re: Tuning en benzine

Bericht door Marc » wo 10 dec, 2003 17:36

euh, Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Belgie is superbenzine al een tijdje niet meer te krijgen. Enkel 95 of 98 loodvrij.

Voor getunde bakkies is 98 inderdaad aan te raden, al is het niet verplicht. 98 is een beetje duurder, maar het verschil voel je goed. Ook zou je verbruik iets lager moeten liggen met 98 dan bij 95, waardoor het prijsverschil nihil wordt.

Marc

Sjaak
Geregistreerd lid

Bericht door Sjaak » wo 10 dec, 2003 17:57

Hoi Marky,

Bedankt voor je supersnelle reactie en ik bedoelde uiteraard 95 of 98ron loodvrije benzine.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 dec, 2003 17:59

Ik had al zo een vermoeden :wink: Ik ben te laat in je profiel gaan kijken :oops:

Marc

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » wo 10 dec, 2003 19:41

Op 98 loopt ie inderdaad een stuk beter, ik heb het idee dat ik meer trekkracht heb, maar dat kan ook aan mij liggen, dat het net zo lijkt of aan de situatie.
In het verbruik heb ik eigenlijk nog nooit echt iets gemerkt, ik heb soms eerder het idee (ik maak veel korte ritten) dat het verbruik met 98 voor de korte ritten wat hoger ligt als met 95. Vaak als ik grote afstanden ga rijden (aankomend weekend bijvoorbeeld, zo'n 500, 600 km) tank ik meestal gewoon 95, dat scheelt dan op een volle tank toch aanzienlijk, en voor die grote afstanden vind ik 98 dan wat te duur, maar is ook maar net wat ik er dan toevallig instop.
Aan de pomp waar ik altijd tank (texaco, niet aan snelweg maar bij snelweg) is 98 (+/-€ 1,17)gemiddeld zo'n 3 cent per liter duurder als 95, ook bij de andere texaco pomp hier vlakbij is dit verschil ongeveer gelijk, alleen daar is het wel een cent of 3, 4 goedkoper, maar dat geldt dan ook voor alles.

Volgens mij is loodhoudende benzine nog wel verkrijgbaar in Nederland, alleen niet meer bij de grote maatschappijen in de grote steden of aan de snelwegen, hier vlakbij zit nog een pomp (onafhankelijk, erg goedkoop, maar de moeite niet om helemaal heen te rijden) daar verkopen ze volgens mij nog wel loodhoudende benzine. Ik meen dat de grote stations het gewoon uit de handel hebben gehaald omdat het incourant goed is en dus niet goed genoeg wordt verkocht.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » wo 10 dec, 2003 20:17

Een turbomotor presteert het beste als hij tegen de pingelgrens aanzit. De 98 octaan bezine zorgt ervoor dat de motor minder snel gaat pingelen, het motormanagement zal hierdoor pas in een later stadium turbodruk reduceren en ontstekingstijdstip bijstellen. Het gevolg is meer vermogen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 dec, 2003 20:38

Manic schreef:
Volgens mij is loodhoudende benzine nog wel verkrijgbaar in Nederland, alleen niet meer bij de grote maatschappijen in de grote steden of aan de snelwegen, hier vlakbij zit nog een pomp (onafhankelijk, erg goedkoop, maar de moeite niet om helemaal heen te rijden) daar verkopen ze volgens mij nog wel loodhoudende benzine. Ik meen dat de grote stations het gewoon uit de handel hebben gehaald omdat het incourant goed is en dus niet goed genoeg wordt verkocht.
In België is het sinds september verboden super aan te kopen. Mocht dit in Nederland (misschien een Europese wetgeving) hetzelfde zijn, weet je meteen dat de kleinere pompstations hun laatste voorraad (tank) aan het verkopen zijn.

Marc

John
Geregistreerd lid

Bericht door John » wo 10 dec, 2003 20:44

met mijn 900 turbo tank ik in Nederland en Duitsland altijd 98. Dan haal ik als ik netjes rijd zo ongeveer 1 op 12, maar af en toe ook weleens 1:13.

Ik ben nu met deze auto een paar keer in de UK geweest. Daar hebben ze niet altijd 98, dus moet ik 95 tanken. Wat mij opvalt is dat:
- ik merkbaar minder trekkracht heb
- het verbruik hoger is. Beter dan 1 op 11 haal ik niet

Als je dat laatste terugrekent naar de literprijs, is 98 in mijn geval voordeliger, en het rijdt nog beter ook!

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 10 dec, 2003 21:50

Afgelopen uitgave van Auto- & Motortechniek stond hierover een interessant artikel geschreven door Paul Klaver. De moraal van het verhaal was dat steeds meer moderne motoren heel effectief met hoog octaan brandstoffen om gaan, en dat geld niet alleen voor turbomotoren, maar ook voor bijvoorbeeld direct ingespoten benzinemotoren zoals de VW FSI's. Een voorbeeld: een Golf 2.0 FSI haalt 10% vermogenswinst uit 98 octaan t.o.v. 95 octaan!!! en is daarbij nog zuiniger ook. In Duitsland is inmiddels Shell V-Power erg populair, 100 octaan en reinigende en wrijvingsverminderende additieven. Klaver voorspeld dat een logisch gevolg van europese motorontwikkelingen zou zijn dat in NL de 95 octaan Pura op termijn vervangen gaat worden door bv Optimax 99 of V-Power 100. Ik heb Shell een mailtje gestuurd met de vraag of hierover iets bekend is. Ik houd jullie op de hoogte.

FrankM
Geregistreerd lid

Bericht door FrankM » wo 10 dec, 2003 23:41

Shell V-Power heb ik ook vaak getankt in Duitsland,werkt m.i. super!!
In mijn duitse clubje gebruiken veel leden het,en iedereen is er erg over te spreken.Mijn ervaring:motor loopt wat rustiger,en hangt beter aan het gas,wat verbruik betreft geen merkbaar verschil...

Groet,frank

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 11 dec, 2003 0:17

Maarten schreef:Een turbomotor presteert het beste als hij tegen de pingelgrens aanzit. De 98 octaan bezine zorgt ervoor dat de motor minder snel gaat pingelen, het motormanagement zal hierdoor pas in een later stadium turbodruk reduceren en ontstekingstijdstip bijstellen. Het gevolg is meer vermogen.

AMEN

Bart-01
Geregistreerd lid

Bericht door Bart-01 » vr 06 aug, 2004 20:29

marky schreef:euh, Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar in Belgie is superbenzine al een tijdje niet meer te krijgen. Enkel 95 of 98 loodvrij.

Voor getunde bakkies is 98 inderdaad aan te raden, al is het niet verplicht. 98 is een beetje duurder, maar het verschil voel je goed. Ook zou je verbruik iets lager moeten liggen met 98 dan bij 95, waardoor het prijsverschil nihil wordt.

Marc
Hmmm wederom wat verwarring voor mij: ik heb een 9-3 2.0 Turbo Cabriolet Automaat FSP gekocht en daar staat onder het benzineklepje iets van 98 ron. Heeft Saab dat stickertje geplakt (oftewel zit het er standaard), of zou de tuner dat gedaan kunnen hebben ?.
Volgens de originele aankoopnota is de Saab al bij aflevering getuned (voor 40 PK koste dat in 1999 Fl 3495,-, dat is ca € 1585...).

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 06 aug, 2004 22:22

De motoren in de 9-3 zijn ontwikkeld om op 95 te rijden. Om de turbomotor zoveel mogelijk bescherming te bieden tegen pingelen gebruik je best 98.

95 mag dus, maar 98 is net iets beter :wink:

Van de sticker ben ik niet zeker, ik zal morgen eens een kijkje nemen.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 07 aug, 2004 12:32

Ik weet wel dat Speedparts zo'n stickertje bijleverd als je een tuningset besteld.
Meestal wordt er aan geraden om 98 te gaan tanken bij getunede motoren. Of iedereen die sticker netjes plakt in de tankdop is een tweede.

elentinos
Geregistreerd lid

Bericht door elentinos » za 07 aug, 2004 12:56

Dan praat je waarschijnlijk over loodvrije 98ron met loodvervanger. Volgens mij is de verkoop van loodhoudende benzine per 1 januari 2000 verboden. Deze benzine met loodvervager was inderdaad geen succes, ik zie het nergens meer te koop.
Ik tank overigens in mijn klassieker (Lancia) die niet voor loodvrije benzine aangepast is gewoon euro 98. Hij pingelt niet en tot nu toe heb ik geen overnmatige kleppenslijtage bemerkt.

Plaats reactie