Maptun stage 1 op G3, Flashlube laten plaatsen door Tony?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Psychotic
Geregistreerd lid

Maptun stage 1 op G3, Flashlube laten plaatsen door Tony?

Bericht door Psychotic » vr 08 apr, 2005 17:35

Hoi,

Ik heb inmiddels Tony van A&P Cars al twee keer gesproken. Binnenkort maken we aan afspraak voor de stage1 Maptun :twisted:

Tony had het er over de 'Flashlube' eventueel te plaatsen. Dit is een soort van oliesmering voor de kleppen die d.m.v. een reservoir aan het inlaatspruitstuk/carburateur wordt bevestigd zodat de kleppen weer extra smering krijgen. Dit is ter vervanging van de afwezigheid van lood in benzine nowadays. Op zich lijkt dit mij best een goed idee omdat de kleppen dan toch weer wat smering krijgen met die hitte van gas.

Nu heb ik inmiddels een vervangende kop die dan dus ook extra hard is en zodanig al beter tegen de extra hitte van de gasverbranding kan 8)

Zijn er hier al Saabeigenaren op G3 die al een dergelijk systeem hebben ? En is dit een aan te bevelen modificatie? Kosten zijn laag dus dat is verder geen probleem.

Hier is een link met wat info: http://www.vanmeenen.com/LPG-autogas-Vl ... leppen.htm

Via Google is er wel meer over te vinden.

Marc
Lid van verdienste

Re: Maptun stage 1 op G3, Flashlube laten plaatsen door Tony

Bericht door Marc » vr 08 apr, 2005 22:39

Op onze Volvo zit het ook, maar je merkt er maar weinig van (wat gelukkig de bedoeling ook is) Of het werkelijk helpt kan ik niet zeggen daar het er nog maar een 5k inzit.

carburateurs gebruiken ze tegenwoordig niet meer :wink:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 08 apr, 2005 22:42

Had ik nog nooit van gehoord, maar klinkt best redelijk. Wat kost zoiets? Of is het werkelijk onzin voor een simpele 90?

groeten

Hannes

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » za 09 apr, 2005 0:36

@Marky: " carburateurs gebruiken ze tegenwoordig niet meer :wink: " ...Je hebt helemaal gelijk :oops:

@ Hannes: Als hij op gas loopt en aangezien deze 90 al wat ouder is, lijkt het mij juist eerder van toepassing dan voor de nieuwere motoren... Kosten zijn iets van 65,- met inbouw.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 09 apr, 2005 9:28

lijkt me een hele nuttige aanpassing.... begrijp ik t nu goed dat dat dit kan voor 65 euro? Ook op mijn 9-3 lpt MY2000?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 09 apr, 2005 11:37

Style&Co schreef:lijkt me een hele nuttige aanpassing.... begrijp ik t nu goed dat dat dit kan voor 65 euro? Ook op mijn 9-3 lpt MY2000?
Ja

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » za 09 apr, 2005 11:54

marky schreef:
Style&Co schreef:lijkt me een hele nuttige aanpassing.... begrijp ik t nu goed dat dat dit kan voor 65 euro? Ook op mijn 9-3 lpt MY2000?
Ja
MY2000 is toch de 150pk versie (T7) ? Over het algemeen is het zo dat hoe nieuwer het blok, des te harder de koppen ook zijn geworden omdat loodvrij destijd 'in' kwam. Dus hoe ouder, des te meer er profijt er te behalen is met dit systeem.

Blijft echter het feit dat voorkomen beter dan genezen is en baat het niet, dan schaadt het niet 8)

Het verbaast me eigenlijk dat Tony destijds bij jou deze mogelijkheid niet genoemd heeft, aangezien jij ook niet al te lang geleden de stage 1 bij hem hebt laten uitvoeren. Het kan zijn dat hij dit pas korte tijd toepast omdat je het nu vaker tegenkomt bij LPG-inbouw bedrijven. Tony bouwt, als ik kijk op zijn site ook LPG in auto's in... Je moet hem ander maar ff bellen.

Het schijnt toch wel vaker tegen te komen dat de cilinderkop bij rijden op LPG vrij snel vervangen moet worden. Meestal wordt dit onder garantie of coulance regeling met Saab verholpen. Kwestie van pech of geluk denk ik (of de manier van rijden :wink:

toniboy
Geregistreerd lid

Bericht door toniboy » za 09 apr, 2005 12:22

Hallo

Ben ook in het bezit van een 9-3 Lpt G3 2001, en denk er ook over om een Maptune uit tevoeren ?
was kost het bij A&P Cars , en kan het geen kwaad volgens Tony ?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 09 apr, 2005 17:37

Psychotic schreef: MY2000 is toch de 150pk versie (T7) ? Over het algemeen is het zo dat hoe nieuwer het blok, des te harder de koppen ook zijn geworden omdat loodvrij destijd 'in' kwam. Dus hoe ouder, des te meer er profijt er te behalen is met dit systeem.
Het is juist andersom, hoe nieuwer hoe meer miserie met de kleppen op gas.
Psychotic schreef: Het verbaast me eigenlijk dat Tony destijds bij jou deze mogelijkheid niet genoemd heeft, aangezien jij ook niet al te lang geleden de stage 1 bij hem hebt laten uitvoeren.
Style heeft als ik me niet vergis een hirsch computer van ASM gekocht.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » za 09 apr, 2005 20:02

@ toniboy; Voor een T5 is het 890,-, jij hebt een T7 en da's zo'n 100,- duurder dacht ik (correct me if i'm wrong marky :lol: )

@marky; Dat het bij Saab juist andersom was en de T7 blokken juist meer problemen gaven, wist ik niet. De mijne is een T5 uit sept2000 en was al na 134dkm toe aan een kop revisie. Vroeger was het zo dat de meeste jappen al vrij harde koppen hadden en dus in het begin al geen probleem hadden met loodvrij. Andere merken moesten gewoon lood blijven tanken ivm de loodsmering. Is al een tijdje terug maar dat had ik in mijn hoofd met 'over het algemeen'.
Style heeft inderdaad e.e.a. bij ASM in Utrecht laten doen (herinner me nu inderdaad dat Hirsch nogal duur was en Style niet meer precies wist wat het hem nu uiteindelijk gekost had 8) ). Blijkbaar was ik in de war met een ander :oops:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » zo 10 apr, 2005 0:00

klopt, is idd Hirsch. Maar ik vind t een dermate laag bedrag dat ik t graag alsnog doe. Misschien wordt de levensduur van de kop er wel een paar x 10.000km mee verlengd.

Prijs van chip zat toen in een package deal. Volgens mij was t los iets van 1500 en in de deal rond de 1000. Over die verwarring: da's logisch want ik hebt t idee dat de meeste getunede saabforummers met Maptun rondrijden.

Mijn 9-3 is trouwens eentje met T5. Schijnen iets beter/harder te zijn... desalniettemin kan t nog steeds geen kwaad. Ik ga die Tony es bellen. Tx! Wil ook nog steeds hulpveren monteren... ben ff kwijt welk merk (lang leve de zoekfunctie alhier :oops: ), misschien wil hij dat ook wel doen.

Psychotic
Geregistreerd lid

Bericht door Psychotic » zo 10 apr, 2005 13:31

Style&Co schreef:Prijs van chip zat toen in een package deal. Volgens mij was t los iets van 1500 en in de deal rond de 1000. Over die verwarring: da's logisch want ik hebt t idee dat de meeste getunede saabforummers met Maptun rondrijden.
O, ik dacht dat Hirsh zo'n beetje tegen de 2 mille aanzat...
Style&Co schreef:Wil ook nog steeds hulpveren monteren... ben ff kwijt welk merk (lang leve de zoekfunctie alhier :oops: ), misschien wil hij dat ook wel doen.
Of hij hulpveren doet, weet ik niet. De Eibach/Koni combinatie kost bij hem rond de 900,-

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » zo 10 apr, 2005 18:36

Kan dit systeem ook op niet LPG auto´s???

wolfke
Geregistreerd lid

Bericht door wolfke » wo 13 apr, 2005 0:24

hello,
Ik snap eigenlijk niet waarom jullie zweren bij die MAP tuning.
Ben al een tijdje aan het uitkijken naar dergelijke spullen.
Voor mij is er maar 1 correcte oplossing : Hirsch Performance !
Reden : enige tuning die voor 100% wordt ondersteund door Saab zelf (ook in België).
Dwz. dat de originele 2jaar garantie geldig blijft na installeren van een kit (incl. uurloon). Hebt ge al eens gevraagd bij Map tuning of ze garantie geven (op papier) op uw motorke als het nog geen twee jaar oud is ?
Ik vind dat jullie een serieus risico nemen, zeker als je al met gas rijdt om de kosten te drukken !
Greets.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 13 apr, 2005 1:00

wolfke schreef:hello,
Ik snap eigenlijk niet waarom jullie zweren bij die MAP tuning.
Ben al een tijdje aan het uitkijken naar dergelijke spullen.
Voor mij is er maar 1 correcte oplossing : Hirsch Performance !
Reden : enige tuning die voor 100% wordt ondersteund door Saab zelf (ook in België).
Dwz. dat de originele 2jaar garantie geldig blijft na installeren van een kit (incl. uurloon). Hebt ge al eens gevraagd bij Map tuning of ze garantie geven (op papier) op uw motorke als het nog geen twee jaar oud is ?
Ik vind dat jullie een serieus risico nemen, zeker als je al met gas rijdt om de kosten te drukken !
Greets.
Ik denk dat iedereen dat wel weet, maar voor wagens die buiten de fabrieksgarantie vallen is en blijft Hirsch een dure optie. Van motorschade die voorkomt uit tuning heb ik bij de lagere stages nog nooit gezien (slechts eenmaal, maar dat was bij stage 7, 380pk+ en met verkeerd afgestelde nokkenassen)

Ik heb meer standaard motoren in de soep zien draaien dan getunde, de laatste getunde met motorschade had een Hirsch computer :wink: , al was dat niet de oorzaak. De rotslechte carterventilatie op alle t7 modellen gecombineerd met een verwaarloosd onderhoudsprogramma was dat wel, al zal een leek het natuurlijk snel op de software steken.

In zweden blijft bij Maptun en Nordic de Saab fabrieksgarantie ook behouden bij de nieuwe modellen, in het buitenland echter niet, zoals algemeen geweten is.

Al bij al, je kan niet stellen dat je een serieus risico neemt, mocht dat zo zijn dan hadden de fora er vol van gestaan. Mijn eigen ervaringen bevestigen dat ook, na 1,5 jaar en 40k met de maptun computer zijn er totaal geen problemen geweest met de 9-5.

Hirsch blijft een goede optie, zeker als je een recente auto hebt die nog binnen de fabrieksgarantie valt. Alleen zou je ook kunnen stellen dat je voor die garantie de nodige centen op tafel mag leggen

Welke van de twee het beste is? Geen idee, ik vind ze beide goed rijden. Het enige voor mij meetbare verschil tussen de 2 is dat Hirsch met iets minder turbodruk werkt.

Plaats reactie