Als jouw blok er uit zou liggen dan.......

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
dasdaas
Geregistreerd lid

Als jouw blok er uit zou liggen dan.......

Bericht door dasdaas » zo 10 apr, 2005 13:30

Beste Saabvrienden... en vriendinnen!

Na een jaar vrij probleemloos toeren staat mijn 900T RA, Nr 62, dan nu toch ff noodgedwongen aan de kant.... Lees en huiver! :shock:

Het was in de nacht van vrijdag op zaterdag. We waren lekker op weg van Hulst naar Antwerpen, een kilometer of 50, toen met een vaartje van zo'n 160 km/u (en nog aan't accelereren :twisted: ) opeens al m''n vermogen weg viel. Strak in de gordels dacht ik nog ff aan 't fenomeen fuel-cut, al snel onderbroken door 'n gerommel en geschok. Meteen naar de kant gestuurd en al rommelend kwam ze tot stilstand. Vooral de laatste meters gingen zo moeizaam dat ik noodgedwongen de remmen d'r moest bijgooien. Dacht dat m'n blok driedubbeld gedraaid lag, zo voelde 't. Wij d'r uit en kijken. :?

Al snel bleek dat 't niet m'n blok zelf was, aangezien dit stilstaand zonder problemen draaide. Maar dat 't probleem elders zat. Koppelen en schakelen was geen probleem, maar als ik gewoon in versnelling vooruit wilde rijden, gaf ze geen sjoege. Ook duwen in z'n vrij bleek niet meer mogelijk, laat staan slepen. Bij het proberen was er ter hoogte van de aandrijfassen een blokkering hoorbaar, bonk, en dus was de conclusie al snel gemaakt...

Dankzij de ANWB (nee dit is zeker geen reclame, let maar op) was ik DRIE uur later thuis. Wat kunnen 20 kilmeter toch een probleem zijn met de huidige samenwerking tussen Belgie en NL.... :roll:

Nu ben ik dus op zoek naar een mooie nieuwe versnellingsbak. Ben in bezit van een eigen brug en ben van plan het zelf te doen. Ik begrijp dat het blok er wel uit moet, maar dat was ik -jaja- toch al es van plan. Wil als 't ding eruit ligt gelijk alles menemen wat de komende jaren misschien problemen gaat veroorzaken, zoals koppakking, koppelingsplaten ed.

Ik weet niet of er liefhebbers zijn die ervaring hebben met dergelijke klussen, maar bij deze een oproep aan hen om te reageren. En dan doel ik natuurlijk vooral op goeie en goedkope adresjes voor onderdelen. En natuurlijk of er zaken zijn die jij zelf zou mee pakken als je blok er toch uit ligt....

Alvast bedankt

Daan!

doktorevil
Geregistreerd lid

Re: Als jouw blok er uit zou liggen dan.......

Bericht door doktorevil » zo 10 apr, 2005 13:42

Als ik mijn blok eruit zou vissen dan zou ik het volgende ook maar even doen, bovenop het vervangen van de versnellingsbak, om maar eens wat te noemen:

1] Krukaspoelie
2] krukasoliekeerringen
3] Oliepomp vervangen
4] Koppakking
5] Distributie ketting
6] Distributieketting spanner
7] Dynamo rubbers
8] Alle v-snaren
9] Koppelingsplaten en druklager
10] Motorsteunen
11] Radiator + waterslangen
12] Steekashuis (2x li en Re)
13] De A-armen, erafhalen en de rubbers vervangen

En dan ben je toch wel weer een een flink aantal euro's verder, maar dan kun je er de eerste paar jaar weer tegenaan.... :wink:

Succes!

[toevoeging] Ik bedenk me net dat indien het blok er dan toch uit is en je niet binnen 1 dag klaar wil zijn (=aanname) dan kun je net zo goed meteen alle roestplekken of mogelijke plekken van verval in het motorcompartiment eens aanpakken (afschuren, primen en weer spuiten).

Koert
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Koert » ma 11 apr, 2005 17:30

Aanvulling op Tijn:

Zeker doen:
-O-ringen koppelingshulpcilinder;

Ff goed checken:
-check motorsteunen, vervangen als ze gescheurd zijn;
-nieuwe waterpomp (kijk voor groene aanslag bij het lekgaatje achter de poelie)
-Aandrijfklauwen goed controleren op slijtage en eventueel vervangen, tegelijk met de keerringen en de O-ringen van de lagerhuizen waarin de aandrijfklauwen zitten;
-Oliepomp controleren, eventueel opfrissen i.p.v. vernieuwen (huis vlakken);
-Achteruitmodificatie van de versnellingsbak indien hij uit z'n achteruit schiet (zie site van Townsend Imports);
-Antiroestbehandeling van voorste chassisbalk (net onder radiator) en waar de aandrijfassen door de chassisbalken aan de zijkant lopen.

MISTY
Geregistreerd lid

Bericht door MISTY » ma 11 apr, 2005 22:49

hoofdkoppelingscilinder
toplager! :wink:

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 29 mei, 2005 11:36

Bedankt weer voor 't meedenken! :D

Ben de afgelopen weken druk bezig geweest met mijn eerste flinke klus. Heb onder de kap alle roest weggestraald en behandeld met een anti-roest middel. Ben net klaar met het aflakken, zodat alles weer mooi kersenrood is. Heb inmiddels ook mijn nieuwe 8-v blokje met de hoge druk spuit mooi afgespoten (vervangen compleet blok en bak bleek goedkoper dan alleen de versnellingsbak) en gelijk de wielkassen es een liefdevolle tectyl behandeling gegeven. Wat zwart hoort (remmen en ophanging) is weer zwart en wat hoort te blinken...... is weer... uh.... vetvrij :oops: Ook zitten alle skirts met al hun onmogelijke boutjes en moertjes weer muurvast. 8)
Van de donor-auto bleek motorisch veel nog in goede staat. De turbo zelf, zelfs nog beter! Ook is de koppakking en dynamo door de vorig eigenaar - op dit forum beter bekend als Sjo- recentelijk vervangen. Wel heb ik mijn -twee maanden oude en breukloze- uitlaat-spruitstuk over gezet van 't oude naar 't nieuwe blok. De motorsteunen daarintegen zijn nog als nieuw -een heel verschil met de hoopjes rubber die ik onder met oude blok aantrof :shock:
Ook is het beruchtte hemeltje inmiddels verleden tijd. :lol:
Ben al met al flinkt wat uurtjes bezig geweest (ervaring.....) maar het resultaat mag er wezen. Wil vandaag als het niet te warm wordt beginnen met het inbouwen van het blok (de eerste keer, na er twee te hebben uitgebouwd!). Als die klus achter de rug is -en ze weer rijdt :twisted: - zal ik wellis in de gemaakte foto's duiken. Houden jullie die nog te goed!

Daan

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » za 11 jun, 2005 18:40

t8 bakken zijn de zelfde bakken die onder een 8v injectie liggen dus je bak zal niet zon probleem worden het is net wat je er uit voor wil geven een gereviseerde kost rond de 1000 euries. is nog duurder als een gereviseert shortblock kijk maar eens op www.elferink.nl is echt een aanrader spaart je een hoop euries uit als je dit adress nog niet kende maar ik denk het wel. En wat betreft wat nog meer te doen doe zeker de olie pomp en water pomp.spaart je een hoop tranen in de toekomst oh jaaa vervang alle tap eindes van je uitlaad spruitstuk want die gaan altijd stuk en waarschijnlijk zijn er al een paar stuk zo niet spaart je een hoop uitboor werk. succes ps zal ff nakijken welke versnellingsbakken gelijk zijn met die van de t8

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 11 jun, 2005 19:11

Tip voor de heer 900 T8. Gebruik eens: Punten, Komma's en losse zinnen. Dat leest voor iedereen een stuk makkelijker.

900 t8
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 900 t8 » zo 12 jun, 2005 16:52

sorry ben niet de beste in opstellen schrijven. mijn excuus :? :oops: :(
Ik zal er meer moeite voor doen. :idea:
Ik snap je punt. :D

Plaats reactie