Rising Rate Fuel pressure Regulator

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
doktorevil
Geregistreerd lid

Rising Rate Fuel pressure Regulator

Bericht door doktorevil » ma 15 dec, 2003 15:36

Ga naar alle waarschijnlijkheid zeer binnenkort een Steg1 upgrade van Speedparts op mijn Saab zetten :twisted: .

Daar zit bij een Andere APC, een Fuel chip en een luchtfilter.
Ik vraag me af of ik nu ook nog een RRFPR erbij op moet zetten.
Wie heeft hier wat ervaring mee?Of weet wat additionele info over deze dingen te geven?
Thanx,

Tijn

Garrett
Lid van verdienste

Re: Rising Rate Fuel pressure Regulator

Bericht door Garrett » ma 15 dec, 2003 16:20

Kan speedparts je hier geen duidelijkheid over verschaffen? Wat houdt het exact in; zijn het grotere injectoren oid?

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » ma 15 dec, 2003 18:10

Dit heeft speedparts ...
Progressiva bränsletrycksregulatorer
Modell Typ Art.nr
Pris Kod
Justerbar 1:1 Slanganslutning 8mm D374
1,200 kr C
Progressiv 1:1,2 Slanganslutning 8mm D384
1,415 kr C
Progressiv 1:1,2 O-ring anslutning D394
1,415 kr C
Progressiv 1:4 Slanganslutning 8mm D384HD
1,820 kr C
Progressiv 1:4 O-ring anslutning D394HD
1,820 kr C
Bränsletrycksmätare inkl. monteringsdetaljer D1222 240 kr C
Maar welke heb ik nodig? Of zijn er nog betere?

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » ma 15 dec, 2003 22:19

Stage One gewoom monteren zoals gelverd. De chip is ontworpen om met de 3.0 bar benzinedrukregelaar te werken. Pas bij een stapje of twee verder (turbo, uitlaat met dikke downpipe en accu in de kofferbak) levert Speedparts een RRFPR (waarschijnlijk om de ontwikkelingskosten van een chip voor elke 'stage' - hetgeen verreweg de beste oplossing zou zijn - te besparen). Waarschijnlijk een 1,7:1 exemplaar zoals dat van Trent Saab.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » ma 15 dec, 2003 22:28

Eric,

Bedankt!Afbeelding

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 16 dec, 2003 2:25

Flèche Rouge schreef: Wat houdt het exact in; zijn het grotere injectoren oid?
Bij het rijden met hoge turbodruk heb je kans dat de motor op een gegeven moment gaat pingelen (ongecontroleerde verbranding) door een arm mengsel of een te hoge temperatuur in de verbrandingskamer voor de ontsteking plaatsvindt.

Om dit te voorkomen kan je, zoals je al aangeeft, grotere injectoren monteren. Bij de standaard druk kan er meer brandstof ingespoten worden. De extra brandstof voorkomt dat door een arm mengsel de temperatuur zo hoog oploopt dat er gaten in de zuiger worden gesmolten. Het nadeel is dat er ook meer brandstof ingespoten wordt als het niet nodig is, bij stationair lopen bijvoorbeeld. Als een motor te rijk loopt kan hij slecht stationair draaien en gebruikt de motor veel benzine.

In sommige situaties is dus een normale druk nodig en onder turbodruk is een iets rijker mengsel gewenst. Een RRFRP zorgt ervoor dat de brandstofdruk relatief meer stijgt dan de druk in het inlaatspruitstuk. Bij 0,1 Bar extra turbodruk, wordt de brandstofdruk met 0,17 Bar verhoogd. Hierdoor wordt er bij een gegeven openingstijd van een injector meer brandstof ingespoten. De openingstijd van de injector kan je geloof ik niet instellen door middel van het tweaken van de APC box, maar dat weet ik niet zeker. 900T-R, correct me if I'm wrong :wink:

Kortom, het zijn geen grotere injectoren, maar het is een brandstofdrukregelaar die de druk in de 'fuel rail' meer dan proportioneel laat stijgen ten opzichte van de druk in het inlaatspruitstuk.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 16 dec, 2003 3:10

Geweldig informatieve post :mrgreen:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 16 dec, 2003 16:54

900T-R schreef:.... en accu in de kofferbak.
Ah, now that you have mentioned it, Is dat een grote klus? En wat voor accu kan ik dan het beste nemen? Een 'droge' platte accu, zodat ie mooi onder hel plankje in de kofferbak kan, of meer zoals Janne Sellumi heeft, een bakje maken?
Ik meende dat jij de accu ook onder het 'plankje' hebt liggen?

Thnx,

Tijn

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » wo 17 dec, 2003 21:32

3e poging... :o

Optima o.i.d. is in dit geval zeker aan te raden. Bij een 'normale' loodzuuraccu zal je een afgesloten bak moeten maken met een eigen ventilatiekanaal naar buiten (voor de afvoer van explosieve 'knalgassen') omdat de accu zich in de passagiersruimte bevindt. Bovendien kan je een Optima op zijn kant zetten, zodat hij netjes onder de laadvloer verdwijnt.

Aansluiten: voedingskabel, min. 35 mm2, 4,5 m lang via 'gootje' op wielkast langs de achterbank, vervolgens óf langs de dorpel óf langs de middentunnel, door tuel waar onder andere ook de snelheidsmeterkabel doorheenloopt (achter 'klokkenkast') naar de motorruimte, aansluiten aan startmotor. Massakabel (even dik als voedingskabel, maar een stuk korter ;) aan gordelbevestiging of massapunt midden onder laadvloer (achterlichten e.d.). Voedingskabel zoveel mogelijk 'vrij' leggen d.m.v. speciale bevestigingsklemmen (zoals in de motorruimte aan de voorkant van motor/versnellingsbak voor de kabel startmotor-accu -die dus komt te vervallen na de ombouw ;) ) met rubber aan de binnenkant. Waar ook maar een theoretische mogelijkheid van contact met metaal of afklemmen bestaat, kabel beschermen door er ribbelbuis om te schuiven.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » do 18 dec, 2003 16:57

Ah, dat klinkt allemaal wel te doen...
Jij weet vast wel een adres waar ik die optimax accu's kan krijgen, inclusief de (verleng)kabels & connectoren..

Thanx,

Tijn

900T-R
Geregistreerd lid

Bericht door 900T-R » do 18 dec, 2003 17:10

Bij de betere caraudiozaak. Kost je wel knaken: ongeeer 2,5x zoveel als een gewone (Varta o.i.d.) accu. Maar hij gaat ook minstens driemaal zolang mee...

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » zo 21 dec, 2003 18:30

Gisteren (zaterdag 21-12-2003) met Maarten (de broer van Jeroen) en Jeroen (U raadt het al, de broer van Maarten) naar A&P cars in Houthalen geweest. Daar troffen we Marc(ky), Kenny & Tony (Eigenaar, zeer vriendelijke en kundige man) aan. En daar eens lekker ge-shopped!
Ik ga voor de APC upgrade, Open air luchtfilter, 3" JT uitlaat, RRFPR en dan moet het oude beestje toch aardig mee kunnen komen in het hedendaagse verkeer... :twisted: :wink:

Erg leuke dag, en 3 januari gaat het allemaal erop! MJAM!! Ik kan niet wachten!! Kerst , oud & nieuw kunnen me gevoegelijk gestolen worden! :roll: :D

Ik post wel een nieuw topic met foto's als het zover is...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 21 dec, 2003 18:38

Dusse jij komt ook de 21e feb om je getunede bolide te laten zien.

PS ik wil ook wel eindelijk eens zien of mijn velgen wel bij de goede eigenaar terecht zijn gekomen.

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » zo 21 dec, 2003 18:54

Injectie schreef:PS ik wil ook wel eindelijk eens zien of mijn velgen wel bij de goede eigenaar terecht zijn gekomen.
?? Hoezo? Ze zitten onder mijn auto....

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » zo 21 dec, 2003 18:59

FOTO'S
En nou niet zeggen mijn auto is nog niet gewassen. Daar heb je al bijna 3 maanden de tijd voor gehad. :shock: :shock:

Plaats reactie