Hoi,
Ik heb een saab 900 turbo uit 1990 met bij aanschaf (een half jaar geleden) 269000 op de teller. Inmiddels heb ik er 10000 km bij gereden en vraag ik mij af wanneer het tijd is om deze Saab een grote/kleine beurt te geven. De saab is overigens een maand geleden met vlag en wimpel door de keuring gekomen.
Alvast bedankt voor jullie reacties
grote/kleine beurt
-
jelger
- Geregistreerd lid
Re: grote/kleine beurt
In de Haynes (<1988 dan) stond tot gisteren nog 7500km kleine beurt, 15.000km grote beurt...
-
RoccoH
- Donateur (5x)

heb hier toevallig een onderhoudsboekje liggen voor een Saab 9000/900 Model Year 1990
'ns ff kijken voor je hoor... hmmm 280.000 km nu.... boekje gaat maar t/m 200.000 km... oh, dan is 'ie nu onderhoudsvrij!!

Serieus: volgens het boekje om de 10.000 km een kleine of een grote beurt. Kleine beurt heet overigens "De veiligheids- of functieservice" (elke 10.000, tenzij grote beurt) en de grote beurt heet: "De volledige service" (iedere 20.000 km of minstens één maal per jaar)
Overigens is volgens de Bentley het veiligheids- of functieservice-interval voor modellen van 1992 en later opgerekt van 7.500 (10.000 km) naar 10.000 miles (15.000 km gok ik) en een grote beurt om elke 30.000 mijl (45.000 km)
Als laatste wil ik nog verwijzen naar: http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html om aan te geven dat het interval voor olieverversing sterk afhankelijk is van een heleboel factoren en dat in principe dit interval per auto, gebruik, omgeving en gebruiker dient vastgesteld te worden.
'ns ff kijken voor je hoor... hmmm 280.000 km nu.... boekje gaat maar t/m 200.000 km... oh, dan is 'ie nu onderhoudsvrij!!
Serieus: volgens het boekje om de 10.000 km een kleine of een grote beurt. Kleine beurt heet overigens "De veiligheids- of functieservice" (elke 10.000, tenzij grote beurt) en de grote beurt heet: "De volledige service" (iedere 20.000 km of minstens één maal per jaar)
Overigens is volgens de Bentley het veiligheids- of functieservice-interval voor modellen van 1992 en later opgerekt van 7.500 (10.000 km) naar 10.000 miles (15.000 km gok ik) en een grote beurt om elke 30.000 mijl (45.000 km)
Als laatste wil ik nog verwijzen naar: http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html om aan te geven dat het interval voor olieverversing sterk afhankelijk is van een heleboel factoren en dat in principe dit interval per auto, gebruik, omgeving en gebruiker dient vastgesteld te worden.
-
RBovenschen
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de tips.
Natuurlijk roepen de antwoorden weer nieuwe vragen op zoals:
Wat doen ze tijdens een kleine beurt
Wat doen ze tijdens een grote beurt
en de oerhollandse vraag. Wa kost da?
Natuurlijk roepen de antwoorden weer nieuwe vragen op zoals:
Wat doen ze tijdens een kleine beurt
Wat doen ze tijdens een grote beurt
en de oerhollandse vraag. Wa kost da?
-
Koert
- Donateur (2x)

Wat van groot belang bij een turbo is dat de olie (en het filter) op tijd worden ververst. De olie wordt heter en verouderd sneller dan bij een ongeblazen auto. Dit is iets waar je als turborijder zeker niet op moet bezuinigen. Laat er dan ook goede olie in doen.